Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door DucatoDolf »

Uhm, wij gaan morgen uit Luxemburg, onze laatste stop, naar huis. Dan mag ik de rest van mijn eerste project af gaan maken voor voorjaar 2021. Daar ga ik het druk zat mee krijgen. ;;-) (tot nu toe werkt alleen het bed en dat moet ook al opnieuw :lol3:)

Nee, vier vloerluiken. Mijn fabrieksvloer is verhoogd en kent 4 dwarsbalken waartussen ik dus 4 luiken wil maken. Had al wat deksels uitgezaagd uit mijn underlayment vloer, maar vind het resultaat onvoldoende. Zat nog hard te denken over de scharnieren enz., maar heb nu een mooi voorbeeld
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door walda »

Mooi en smaakvol gebouwd. Prachtig!

Walter
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Schepers »

Prachtig! Dank voor al die foto’s.
Vraagje: die ‘tegels’ achter het keukenblok, waar heb je die gevonden? Ik zoek al een tijdje online naar iets dergelijks.


Sent from my iPhone using Tapatalk
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door JTG »

Hier bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/32975678596.html

Deze winkel heeft ook andere ontwerpen: https://www.aliexpress.com/store/4498152
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Kampeermark »

Inderdaad zoals Jeroen zegt, op Ali express. Daar heb ik overigens ook scharnieren en gascilinders vandaan. Het werkt perfect, kost geen drol, en ik heb thuis een doosje reserve staan voor als het nodig is.
Ik weet het, niet goed voor onze economie. Maar ik durf wel te zeggen dat ik 1000 euro heb bespaart op Ali aankopen ten opzichte van die dingen in Nederlandse winkels te kopen. Blijft toch geld ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Schepers »

Het schijnt een controversiële keuze te zijn. ;)
Bij mij eigenlijk ook (Amazon ook) maar als het nergens anders te krijgen is, dan ga ik er ook voor. Dank je wel, allebei, ik ga het onthouden. Ben nog vol ongeduld op zoek naar de juiste bus dus alle tips wordt opgeslagen voor later gebruik...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Kampeermark »

Beste,

Ik heb deze week mijn (nagenoeg) af zijnde camper laten taxeren. De prijs viel mij niet erg tegen, al had ik verwacht dichter bij een fabrieksbus met gelijke specs te zitten. (Volgens taxateur zijn zelfbouw per definitie minder waard).

Wat ik wel raar vind is dat er totaal niet gekeken word naar wat er echt inzit. Het was meer koelkast, check, stand kachel, check. In het rapport staat nog het beest uitgebreid wat voor radio/camera systeem er in zit.

Ook had ik verwacht dat een taxatie in zou houden dat er een lijst op staat met dingen als:
Zonnepaneel
VictronConnect mppt
VictronConnect lader

Etc
Etc

Nu had ik al die spullen eruit kunnen laten en had ie het zelfde waarde order gegeven, de “technische” ruimte hoefde die toch niet te zien..

Hoe is dit bij andere gegaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door JTG »

Ik heb de taxateur een inventarislijst meegegeven. Of die ook echt is meegenomen in het bedrag weet ik niet (zeker) maar de waardes zijn wel genoteerd. Wat mij een beetje tegenviel was de waarde van de bus (kaal): bouwjaar (september) 2018 tijdens taxatie in januari 2020 dus ‘2 jaar oud’. Dit klonk als 2 jaren volledige afschrijving ondanks het zeer beperkte aantal kilometers op de teller. Enfin, zoals met alle verzekeringen; je hoopt er nooit gebruik van te moeten maken.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door marjasjaak »

Wij hadden dit ook gevraagd bij de verzekering.
Zo'n taxateur moet je ook betalen.
Wij hebben het te verzekeren bedrag doorgegeven, aanschaf bus en inventaris.
We hebben wel alle facturen van de inventaris bewaard. Daarmee was de verzekering ook tevreden mee.
Voordat je een taxateur laat komen, controleer eerst bij je maatschappij of deze "bevoegd" is.
Voor campers heb je weer een ander keurmerk.
Inderdaad is zelfbouw minder waard dan een fabriekscamper.
Behalve als je, zoals wij, gouden kranen, diamanten led verlichting en ruimte voor je Lamborghini hebt in je camper :lol3:.
Frans60
Berichten: 7
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:13

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Frans60 »

Ziet er prachtig uit en mooie plaatjes. Ik zag dat de maxxfan vrij vooraan is gemonteerd. Ergens had ik gelezen over windgeruis. Hoe is dat bij jullie?
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Kampeermark »

Hoi Frans,
Dat is iets waar ik nog aan wil werken. Het is inderdaad hinderlijk. Ga ik nog een spoiler voor plaatsen.
Vind het jammer dat er geen model die luchtdicht is in gesloten stand. Gebruik dat ding toch niet als hij dicht staat.
Met locatie wel blij, overdruk creëren werkt ook prima tegen muggen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Kampeermark »

Camper weer van stal gehaald, nog 3 klusjes die ik moet takelen.

1. Bij de doorvoer van accu kabel van hh naar start accu heb ik per ongeluk in de vul slang geboord . Dus bij een volle tank loopt de diesel eruit. Heeft iemand hier een truck voor? Er zit bij mij onder de koppeling van slang naar tank een metalen bescherming, maar die zit geklonken vast. Dus lastig..
Iemand tips?

2. De vuil watertank mist ontluchting. Ik dacht dat een 1,5 Duims slang de klus zou klaren maar helaas.

3. De koelkast kan z’n warmte niet goed kwijt, dus daar heb ik kleine ventilatoren voor die ik ga plaatsen, weet nog niet zo goed hoe en wat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door marjasjaak »

1. geen truc voor
2. klein gaatje 5 mm boren op het hoogste punt van de tank. Of zitten er nog appendage openingen met schroefdraad die je kunt gebruiken (zitten af
fabriek dicht). Wij hebben een 3/8 ontluchting en dat gaat goed.
3. aan de onderkant koelkast moet deze lucht kunnen aanzuigen, zou proberen aan de uitgaande kant (boven) ventilatoren te plaatsen.
Eventueel met een temperatuursschakeling.
Sjaak
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2



Bericht door Kampeermark »

Om te verduidelijken nog een foto.

Bedankt Sjaak, gaatje in de watertank was ook m’n idee. Had er op vakantie een spijker ingeslagen, maar dat was net even te klein denk ik... Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie