Zelfbouwverslag Fiat Ducato L3H2
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Hoi allemaal, na 3 maanden zee weer tijd om verder te gaan.
Inmiddels de bus op het nieuwe kenteken, kwart tarief, en zijn de kussens voor de stoelen klaar.
Nu heb ik een vraagje. Ik wil later de thule 6300 luifel erop zetten il een later tijdstip. Wel wil ik nu vast het zonnepaneel installeren. Weet iemand toevallig de exacte afstand hoever de luifel boven het dak komt?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Inmiddels de bus op het nieuwe kenteken, kwart tarief, en zijn de kussens voor de stoelen klaar.
Nu heb ik een vraagje. Ik wil later de thule 6300 luifel erop zetten il een later tijdstip. Wel wil ik nu vast het zonnepaneel installeren. Weet iemand toevallig de exacte afstand hoever de luifel boven het dak komt?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Klopt! Daar ben ik mij van bewust. Alleen er staan geen duidelijk maat voering in de handleiding. Ik wil weten; hoeveel hou ik over.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Ik weet de maat niet en kan het nu niet opmeten want hij staat in de stalling maar ik schat ±8cm
Zo zit onze Fiamma F65 op de L3H2 Ducato
Zo zit onze Fiamma F65 op de L3H2 Ducato
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Ik heb deze zomer een Thule 6300 gemonteerd op mijn Ducato L3H2.
Ik zal vrijdagmiddag meten, foto's maken en hier plaatsen.
Edit: foto bijgeplaatst
Ik zal vrijdagmiddag meten, foto's maken en hier plaatsen.
Edit: foto bijgeplaatst
Laatst gewijzigd door GuusA op zo 01 dec 2019, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Guus
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Bedankt allen. Heb een tekening gevonden met de exacte maten.
Nu ben ik een serieus probleem tegen gekomen. Ik heb bij velen gezien dat ze de accu en mppt etc. Onder het bankje hebben. Dit is ook hier het plan..
Nu wilde ik alle kabels in flex buis, door het frame achter de bank plaatsen. Helaas zat dit frame vol met schuim van de vorige eigenaar, waardoor ik niet kon zin dat er geen doorvoer is vanuit de stijl naar voren, maar enkel naar "binnen". Hoe hebben andere dit gedaan?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Nu ben ik een serieus probleem tegen gekomen. Ik heb bij velen gezien dat ze de accu en mppt etc. Onder het bankje hebben. Dit is ook hier het plan..
Nu wilde ik alle kabels in flex buis, door het frame achter de bank plaatsen. Helaas zat dit frame vol met schuim van de vorige eigenaar, waardoor ik niet kon zin dat er geen doorvoer is vanuit de stijl naar voren, maar enkel naar "binnen". Hoe hebben andere dit gedaan?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Kan je duidelijker zijn wat betreft schuim en door het frame achter het bankje ?
Je bank staat toch haaks op de buitenwand dus vrij aan de achterkant ?
Je bank staat toch haaks op de buitenwand dus vrij aan de achterkant ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Sorry, niet zo duidelijk. En het was te donker voor een goede foto. Ik heb de gordelbok, en dwars erop zit het c stijl frame (ik denk c). Daarin zat schuim, waardoor ik een aanname heb gedaan ( dat ik er kabels door kon trekken, en die naar voren in de rijrichting kon trekken ipv naar rechts richting de bank).
Helaas blijkt na verwijdering er een schot in de stijl gelast te zitten, waardoor ik er geen kabels door kan trekken. Hoe hebben andere dit gedaan die de elektra onder de bank hebben is mijn vraag.
Op de foto de stijl achter de bok.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Helaas blijkt na verwijdering er een schot in de stijl gelast te zitten, waardoor ik er geen kabels door kan trekken. Hoe hebben andere dit gedaan die de elektra onder de bank hebben is mijn vraag.
Op de foto de stijl achter de bok.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Dat zou wel moeten gaan, maar er zitten twee ‘kanalen’ in die stijl. 1 loopt er tot ongeveer de helft van bovenaf gezien. Daar ga je niet veel doorheen krijgen de andere biedt ruimte voor zeker 2 flexibele buizen 5/8” maat.
Kun je vanuit het vierkante gat op ongeveer 30cm hoogte van de bodemplaat naar boven toe?
Kun je vanuit het vierkante gat op ongeveer 30cm hoogte van de bodemplaat naar boven toe?
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Wat wil je plaatsen in je bankje ?
Ik heb alles in het bankje
Vandaar kon ik via de C-stijl naar boven toe maar ja als die dicht zit met schuim wordt dat moeilijk.
Ik weet ook dat er in de stijlen soms een plaat zit die in één hoek schuin open is en daar zou je een flex buis door kunnen maken.
Ik neem aan dat je wanden nog gaat afwerken, kan je de flexbuizen dan niet in de wand maken ? Ik neem aan dat je praat over leidingen naar boven toe voor bv verlichting etc.
Ik heb alles in het bankje
Vandaar kon ik via de C-stijl naar boven toe maar ja als die dicht zit met schuim wordt dat moeilijk.
Ik weet ook dat er in de stijlen soms een plaat zit die in één hoek schuin open is en daar zou je een flex buis door kunnen maken.
Ik neem aan dat je wanden nog gaat afwerken, kan je de flexbuizen dan niet in de wand maken ? Ik neem aan dat je praat over leidingen naar boven toe voor bv verlichting etc.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Bedankt voor de reactie mbt de elektra buizen. Ik wilde ze het liefst niet uit het grote gat in de stijl hebben, omdat ik dan een extra koof in de wc moet maken.
Inmiddels toch gelukt, onderin zit nog een gat die te gebruiken is. Wel een kleine omweg maat ach.. later uiteraard alles vast ti-wrappen.
Vandaag ook de thule omnistep eronder gezet. Exact volgens gebruimshandleiding en toch past hij niet lekker waardoor het zwarte front er niet op past. Hier morgen nog maar eens naar kijken.
Elektra buizen die door het dak moesten op zn plek inmiddels. Zaterdag het zonnepaneel erop en dan kunnen we aan het aftimmeren van het dak beginnen. We gaan eerst 3.6 mm triplex zwart maken en deze later met gebijtste Latjes betimmeten. Waarom niet gelijk latjes? We willem steeds een cm tussen elk latje. Zo maak je het een beetje speels. De plaat er voor is zowel voor het oog, als dat je niet tussen de latjes kan kijken.
Mbt elektra; ik heb een euro 5 motor en die doet het niet met een cyrix. Nou heb ik betekend dat het zonnepaneel en accu meer dan genoeg moeten zijn om de 12v compressor koelkast te voorzien.
De bus had al een standkachel en die heeft een extra accu onder de voorstoel.
Het mooiste zou zijn dat de zonnepanelen en evt de lader (paal) wel de start accu kunnen vullen maar andersom lijkt het mij niet echt nodig.
Heeft iemand hier advies over? Ik zal vd week mijn schema even inscannen.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Inmiddels toch gelukt, onderin zit nog een gat die te gebruiken is. Wel een kleine omweg maat ach.. later uiteraard alles vast ti-wrappen.
Vandaag ook de thule omnistep eronder gezet. Exact volgens gebruimshandleiding en toch past hij niet lekker waardoor het zwarte front er niet op past. Hier morgen nog maar eens naar kijken.
Elektra buizen die door het dak moesten op zn plek inmiddels. Zaterdag het zonnepaneel erop en dan kunnen we aan het aftimmeren van het dak beginnen. We gaan eerst 3.6 mm triplex zwart maken en deze later met gebijtste Latjes betimmeten. Waarom niet gelijk latjes? We willem steeds een cm tussen elk latje. Zo maak je het een beetje speels. De plaat er voor is zowel voor het oog, als dat je niet tussen de latjes kan kijken.
Mbt elektra; ik heb een euro 5 motor en die doet het niet met een cyrix. Nou heb ik betekend dat het zonnepaneel en accu meer dan genoeg moeten zijn om de 12v compressor koelkast te voorzien.
De bus had al een standkachel en die heeft een extra accu onder de voorstoel.
Het mooiste zou zijn dat de zonnepanelen en evt de lader (paal) wel de start accu kunnen vullen maar andersom lijkt het mij niet echt nodig.
Heeft iemand hier advies over? Ik zal vd week mijn schema even inscannen.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Probeer eerst vast te stellen of je wel werkelijk een ‘slimme’ dynamo hebt. Lang niet alle Euro5 en Euro6 motoren zijn daar mee uitgerust. Mocht het wél zo zijn, dan zou je een DC-DC lader kunnen gebruiken.
Er zijn solar regelaars (o.a. Votronic Duo) die een aparte 2de uitgang hebben om de startaccu te voorzien van onderhoudslading tijdens stilstand. Ik heb er zo een, voldoet uitstekend.
Er zijn solar regelaars (o.a. Votronic Duo) die een aparte 2de uitgang hebben om de startaccu te voorzien van onderhoudslading tijdens stilstand. Ik heb er zo een, voldoet uitstekend.
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Hoi,
Ik heb een Ducato van 2016 (L2H2) met een E6 diesel en zelfs deze heeft geen slimme dynamo.
Dus inderdaad eerst maar eens goed uitzoeken.
Groet Roelof
Ik heb een Ducato van 2016 (L2H2) met een E6 diesel en zelfs deze heeft geen slimme dynamo.
Dus inderdaad eerst maar eens goed uitzoeken.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Zelfbouwverslag L3H2
Inderdaad, wij hebben ook een Ducato met Euro6 maar zonder 'slimme' dynamo (denk ik; er is in elk geval geen start/stop, geen shunt op de min-pool of andere indicaties). Eerlijkheidshalve, heb ik er verder niet naar omgekeken aangezien we beide stroomkringen gescheiden houden. De bus is de bus en het campergedeelte is het campergedeelte.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y