Oriënterend naar om te bouwen bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
CamperFam2019
Berichten: 31
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 4:17

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door CamperFam2019 »

:shh: @kampo voor mij zou een bakwagen voor werk totaal onwerkbaar zijn omdat ik 90% van de tijd alleen werk, de bakwagen een hoge instap heeft en ik Mn materiaal er dan niet alleen uit krijg. Ten tweede voor mij vind ik een buscamper gewoon mooier als een “blokken doos” op wielen.

Maar ik snap je punt!
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door Camperbassie »

Er zijn ook mooie blokken dozen hoor. :-B
Moet je als glaszetter niet zo een rek aan de zijkant om je ruiten op te zetten dan, en paar zware ruiten aan 1 kant is ook niet best voor de wagen.
veel van die wagens zijn speciaal met een schuin vlak in de bak.
Ben je niet bang dat in een paar jaar je veren eraan gaan? :bang:
CamperFam2019
Berichten: 31
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 4:17

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door CamperFam2019 »

Veel van het werk dat ik doe is aangenomen, dus vervoer dan hoofdzakelijk gereedschap en bij materialen, af en toe een ruit maar dat kan prima binnen op een rek. De bussen van tegenwoordig zijn prima bestand tegen zware lading. Denk dat al die betimmerd is als camper hij zwaarder beladen is als met af en toe een paar ruitjes...
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door DiffRental »

Ik begrijp vaak de redenering tussen L3 en L4 niet.

Een L2 = 540 lang en heeft een korte wielbasis wat zeker in steden een voordeel is met sturen. (scheelt best veel in de draaicirkel)
Een L3 = 599 lang en heeft een lange wielbasis, wagen te klein voor een lengte bed + ruime zithoek
Een L4 = 636 lang, mijn inziens gaat die 37 cm niet het verschil maken met parkeren en de wielbasis is gelijk aan de 5.99.

Voor mij heeft een L3 enkel nadelen en verwaarloosbare voordelen. (o.a. kostprijs in Noorwegen op de veerpontjes)
Veel parkeervakken zijn slechts 5 meter lang, een 540 kan dan nog net en een 599 is te groot, net als de 636.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door kampo »

Van mij mag je gerust hoor maar een bus is in jou specifiek geval helemaal niet ideaal.
Te smal om te slapen, te laag voor je werk.
Geen rechte wanden voor je servicerekken en ramen.
Dat de vloer van een bakwagen hoger zou zijn klopt natuurlijk niet.
Een bakwagen met wielkasten heeft dezelfde vloerhoogte als een bestelwagen bus.

De hoogte, lengte en breedte van een bakwagen kan je kiezen in functie van je gebruik of je lichaamsbouw.
Gebukt rondlopen of dubbelgevouwen slapen hou je geen jaren vol.
Lelijk hoeft een bakwagen-camper niet te zijn.
Bovendien kan je de deuren, ramen, dakluiken of laadkleppen plaatsen zoals het je best uitkomt.
De isolatie is stukken beter. Alles heeft natuurlijk voor en nadelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door TestCase »

Bij parkeervakken moeten de wielen toch binnen het vak staan?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
CamperFam2019
Berichten: 31
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 4:17

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door CamperFam2019 »

Toch mooi allemaal eigen wensen en idealen.
Wat ik soms niet begrijp bij buscampers is dat ze bijna nooit de af fabriek ramen gebruiken.
Maar later er kleine ramen in zetten. Is dit om een betere plaatsing van licht bron te hebben?

Twijfel om te kijken naar zijdeur met raam en eventueel achterramen.

Maar hoe denken de ervaren bouwers daarover?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door kampo »

Nee het zijn jou wensen, niet die van ons. Ik schrijf werkelijk helemaal niets over mijn eigen camper(wens).
Wij geven enkel informatie op basis van wat jij schrijft. Natuurlijk wel aangevuld met ons eigen idee daarover :P

Die originele ramen...
Dat komt omdat de meeste zelfbouwers hier in NL een gebruikte bus kopen. Daar staan meestal geen ramen in. Dus hebben ze geen keuze.
In België heb je meer zelfbouwers die op nieuwe voertuigen werken. Dan kom je het wel eens tegen dat die met volledige of gedeeltelijke minibus 8+1 beglazing gekocht worden.
Een nadeel van die originele ramen volledige rondom is dat die niet open kan en dat je daar ook zelf een verduistering voor zal moeten maken.
Voordeel is incognito en dat je er uit ziet als een busje met Poolse werkkrachten :-B
Groeten Kampo
CamperFam2019
Berichten: 31
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 4:17

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door CamperFam2019 »

Haha Kampo das idd zeker zo! Vind het erg leuk om alle verhalen van andere bouwers en vooral opmerkingen en gedachtes van andere te lezen. Dank hiervoor zijn daardoor al een stuk wijzer als een paar maanden geleden. Ik zat zelf te denken aan glas in de schuifdeur ramen in de achterdeur twijfel ik nog over.
Maar iig 2 dakvensters met ventilatoren.
In september eerst een kijkje nemen in Hardenberg op de camperbeurs
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Oriënterend naar om te bouwen bus



Bericht door raket5 »

Ik heb een Crafter L3H3 met achterin een bed in de lengte voor mijn vrouw en ik. Daarboven slapen onze 2 kinderen. Het onderste bed is met scharnieren inklapbaar gemaakt.

Mocht je meer willen weten kun je kijken op; http://www.projectbuscamper.nl/
We zijn wel al verder in de bouw alleen heeft mijn vrouw weinig tijd gehad om de site te updaten ;)
Plaats reactie