Weer een BPM vraagje...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door DucatoDolf »

@camperialist

Ook hier nogmaals de waarschuwing die ik je op het andere topic gaf: je kunt wel degelijk nog belastingen moeten betalen bij de auto op de veiling. Dat staat gewoon in de voorwaarden. Of dat direct bij de veiling is of naderhand van de belastingdienst weet ik dan niet, maar de veiling geeft het iig wel aan.

Je verhaal laat zien dat je in principe goed beseft waar het over gaat. Lastige is dat veel mensen hier aangegeven hebben dat zelfs de belastingdienst niet zomaar kan vertellen of er BPM is betaald. Het beste is dus dit goed met de verkopende partij kort te sluiten. Zoals je al aangeeft is het misschien slim er vanuit te gaan dat je die BMP gewoon nog moet gaan betalen.
BTW op de auto zelfde verhaal. Ff checken of het een marge auto is, dan geen BTW.

Nogmaals, BTW en BPM zijn echt verschillende dingen, dus vraag beide goed na. Ik hoop dat domeinen dit kan vertellen. Ik denk het niet. Ik zou er vanuit gaan dat je beiden moet betalen. Omdat, en dit is gissen, een dergelijke jonge auto waarschijnlijk van de 1e eigenaar is die de wagen waarschijnlijk zakelijk gebruikt heeft. De wagen kan dan als BTW auto doorverkocht worden en de BPM plicht doorgeven worden aan de volgende zakelijke eigenaar. Bij een dergelijke auto (koelwagen) is het natuurlijk het meest gebruikelijk dat een zakelijke klant de auto koopt.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door bertt »

As je van de Domeinen en grijs kenteken koop, koop je hem meestal van de Domeinen, die is dan "particulier" en heeft de belastingen (eventueel) betaald. (Uit ondervinding)
Er zijn ook gevallen dat dit niet zo is en dan , net wat de vorige schrijver zegt, staat er bij of je nog btw en of bpm moet betalen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Pienmajer »

Lees artikel 6 lid 2 laatste volzin algemene voorwaarden domeinen roerende zaken.
Daar is vermeld, dat in het geval er nog btw of andere belastingen verschuldigd is, dit op de website is vermeld.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door DucatoDolf »

Mkay, mooi dat er een ervaringsdeskundige is. En ik had eerst op het andere topic gereageerd :bang: sorry mijn excuses, had de voorwaarden dan toch niet helemaal duidelijk.
Tjah dan lijkt het dus dat je de koelwagen zo mee krijgt. Tip: er is recent ook een topic voorbij gekomen over een koelwagen. Check dat even
Ben benieuwd wat je van plan bent.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Camperialist »

Beste DucatoDolf , Pienmajer , Bertt,
hartelijk bedankt voor de uitgebreide informatie, :thumbup:
ik ben al paar dagen zelf aan het zoeken en informatie verzamelen, dankzij jullie en ook op google heb ik heel veel informatie gevonden,
hoeveel ik meer weet , kom ik er achter dat ik eigenlijk steeds niets weet , er komen dan nog meer vragen bij..wordt nog vervolgd
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Camperialist »

Hallo,
domeinenrz en belastindienst gebeld, ik betaal inderdaad geen btw of bpm voor deze wagen, wanneer ik hem tot camper wil ombouwen, dan moet ik wel BPM betalen
ik ben benieuwd over hoeveel ik in dat geval bpm gaat betalen ? en hoe het berekend wordt, ik had ooit van kennis gehoord dat jij tijdens het invoeren van een personenauto van uit buitenland kon je dan wel alle min punten /mankementen van de auto van de bpm aftrekken,bijvoorbeeld zoals schade/kras,
bij een bestelbus/koelwagen betalen de ondernemers meestal geen BPM, hoe zit dan met rest BPM..?
wordt het berekend met ingangsdatum van bouwjaar van de auto of datum van RDW keuring ( voor camper ) , dan is de auto 5 jaar of ouder bpm wordt in dat geval dan wel minder
Uitgeschreven

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Uitgeschreven »

Er zijn 3 manieren om de bpm te berekenen, dat staat op de volgende pagina's:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -betaal-ik
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Huub56 »

Bpm van een camper is altijd 37% van de catalogus waarde verminderd met het aantal maanden dat hij oud is en daar een presentatie over.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door marjasjaak »

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel
En met deze tabel kan je berekenen wat de BPM is bij iedere maand dat de bus ouder is geworden.
Bij RDW.nl kan je met kentekencheck zien wat de Bruto BPM is. (alleen voor voertuigen met NL kenteken)
Laatst gewijzigd door marjasjaak op do 12 nov 2020, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door bertt »

Ik denk het niet Huub,
De BPM wordt berekent over het voertuig waar ie oorspronkelijk op gebouwd is. Mijn camper nieuw gekocht zelf geimporteerd ongeveer 11.500 euro betaald aan BPM over de Fiat Ducato bestel waar ie op gebouwd is.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Weer een BPM vraagje...



Bericht door Huub56 »

Ja bedoel ik ook het gaat om een bus die omgebouwd wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie