Aanschaf vrachtwagen gesloten bak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Off Grid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 05 jun 2019, 8:46

Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door Off Grid »

Hai, ik ben Jan en samen met mijn vriendin wil ik volgend jaar gaan starten met het de zelfbouw van een off grid camper.
Ben me oa aan het oriënteren over de bus/vrachtwagen. Het ligt voor de hand te gaan voor een bus. In ons geval een L3H2.
Dan kom je al snel uit bij onze grote vrienden Fiat, Peugeot en Renault. Ik wil geen oldtimer oid.

Wat mij eigenlijk verbaasd is dat er weinig vrachtwagentjes worden omgebouwd. Vraag me dus af of ik iets mis??
Her en der heb ik hier al wat oude items gelezen over dit onderwerp.
Vrachtwagen dus (GVW meer dan 3500 kg)
Mag particulier gereden worden (rijbewijs C).
Op kenteken bedrijfswagen met accommodatie inrichting.
Dan betaal je ook geen MAUT en BZM.
Wegenbelasting lager dan Bus.
Aanschafprijs vergelijkbaar.
Meer laadvermogen (geen gedoe met kilo's) Meer ruimte (hierdoor ruimtelijke/open bouw, meer opslagmogelijkheden, onbeperkt isoleren :-))

Bus Vrachtwagen L3H2 (maten zijn ongeveer en ter illustratie)
L 312 410
B 187 210
H 193 210

Rijd wat minder comfortabel dan een bus, maar is niet on-comfortabel.
Geen personen vervoeren.
Bak als onafhankelijke unit. Bijvoorbeeld: huishoudaccu niet opladen via motor.
Internationale vrijstelling rij- en rusttijdenbesluit dus tachograaf vrijstelling (geen commercieel goederenvervoer)
Snelheid 80 km/uur. Wel weer zuiniger dan een bus en grote actieradius.
Rijcomfort is behoorlijk. Rij geluiden zijn eenvoudig te reduceren.
Ik heb nog geen keuze gemaakt voor merk/type/aantal km/motorvermogen/max prijs incl btw.

Wat een obstakel zou kunnen zijn is wellicht het C rijbewijs. Of.... wat mis ik waardoor er massaal voor een bus gekozen wordt?
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door raket5 »

Je zou kunnen kijken naar een bakwagen onder de 7.5t. Dan heb je aan rijbewijs C1 genoeg.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door kampo »

Bedoel je zo iets ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Off Grid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 05 jun 2019, 8:46

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door Off Grid »

Dank voor de reacties.
Ja, dat soort bakwagens bedoel ik.

Maar in mijn vraag spreek ik eigenlijk de verbazing uit dat er veel wordt gebouwd in bussen, de buscamper.
En eigenlijk weinig, behalve oldtimers en oude brandweerwagens, in de kleinere gesloten bak vrachtwagens.

Mijn vraag is, hoe komt dat?
Is het puur het rijbewijs?
Of zie ik iets over het hoofd?
Een bakwagen heeft veel voordelen tov een bus, zou je zeggen.....
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door de Jonckheer »

Een heel groot nadeel zou kunnen zijn dat je geen doorgang hebt naar de woonruimte. Voor ons in ieder geval wel want mijn vrouw zit nagenoeg nooit voorin maar lekker languit op de bank samen met hondje. Omdat een touringcar behoorlijk stil is (zonder dat je dat zelf voor elkaar moet zien te krijgen) kunnen we toch zonder te schreeuwen communiceren. Bovendien geen idioot hoge trap opzij maar treden binnen en een lage opstap. Daarbij komt dat niets zo comfortabel is als luchtvering en dat heeft een bus standaard. We hebben het daarbij wel over een bus he, niet over een bestelbus. Het verschil tussen een bus en een vrachtwagen is dat de bus (met name een touringcar) is gebouwd om een x aantal passagiers comfortabel van A naar B te brengen en een vrachtwagen vervoert vracht waarbij comfort geen rol speelt behalve een beetje voor de chauffeur. Een kleine vrachtwagen is dan ook nog gemaakt voor korte afstanden dus een fijn verende cabine en luchtgeveerde stoel ontbreken, evenals luchtvering.
Financieel is een bus als camper ongunstig, dat is waar, nergens ter wereld is het zo duur als in Nederland. Ik zit te wachten op een regering die een keer normaal gaat doen en normale tarieven gaat hanteren maar ik ben bang dat ik dat niet mee ga maken en waarschijnlijk de pas geborenen ook niet :lol: . Toch een bus als camper bezitten betekent vaak schorsen en alleen betalen als je op reis gaat.
De enige zinnige en betaalbare optie is een bus op D rijbewijs met camper inrichting maar zoiets is vrijwel niet te verzekeren door een particulier. Waarom? Geen idee. Het gekke is dat je dat wel verplicht bent je te verzekeren maar dat maatschappijen niet verplicht zijn je te accepteren als verzekerde.
Het is kortom wel iets om over na te denken. Ik heb verschillende vrachtwagen bezitters gesproken die eigenlijk wel een beetje spijt hadden dat ze niet een bus hadden omgebouwd ipv een vrachtwagen. Andersom kan ook natuurlijk maar die ben ik nog niet tegengekomen. Verder denk ik dat er in een beetje camper meer ruimte zit dan in een kleine vrachtwagen. Wel is een vrachtwagen groot of klein een stuk robuuster gebouwd dan een gewone camper en dat is ook veel waard.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door kampo »

Een bus is zo een moeilijk Nederlanders woord. :P
Jullie bedoelen dan zo een Fiat Ducato bestelwagen voor goederenvervoer met totaal gewicht onder de 3,5 ton.
En niet een touringcar, lijn of stads bus ?

De grote massa bouwt zijn camper op een 3.499kg bus omdat
- ze slechts een B rijbewijs hebben.
- de ombouw van een "bus" er eenvoudiger uitziet.
- De buitenafmetingen iets compacter lijken te zijn

Maar ik ben het helemaal met je eens. Als camper is "een bus" veel minder geschikt.
Eigenlijk iets te klein in alle richtingen.

Daarom vergis je niet. Bijna alle specialisten of gevorderde zelfbouwers bouwen op een bakwagen.
Een chassis-cabine of bakwagen is een betere basis voor een camper:
- Een opbouw met rechte wanden
- Binnenbreedte 2m voor tenminste een normaal bed zoals thuis
- goede isolatie en grote ramen
- En in het geval van een >3,5 ton kan je wel tot 500 liter water en 200kg accu's meenemen.
Nadeel is dat de doorgang cabine naar laadruimte moeilijk te realiseren is.

Een +3,5 ton bakwagen ga je hopelijk niet met een Fiat Ducato doen.
Dan heb je enkel de nadelen en geen voordelen.
Veel beter geschikt zijn
- Sprinter 519
- Daily 70c21
- Eurocargo 100E25 if vergelijkbaar
- Atego 10.24 of 13.30
- TGL 8.250 of 13.290
Dit soort voertuigen koop je best niet op 4,25T maar wel
met een gewicht van net onder de 7,5T
of ook in de categorie tussen 7,5T en 12T
De kostprijs is toch ongeveer hetzelfde voor al dat soort voertuigen in occasie.
In Nederland is best een versie met fiscale twist locks :-B

Bouwen op een touringcar enzo is heel zeldzaam.
De voertuigen zijn heel geschikt maar ik denk dat de voornaamste reden is dat heel weinig mensen een 12 meter camper willen.
De meeste campers op vrachtwagen ga je vinden tussen 6,5 en 8,5 meter
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door kampo »

Dit zijn allemaal "zelfbouwcampers"
Een Ducato of Boxer ga je daar niet tussenvinden.
Die zijn echt minder geschikt als je ze al kan vinden in +3,5T


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Off Grid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 05 jun 2019, 8:46

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door Off Grid »

Kom later terug met inhoudelijke reactie.

Verwarring: het gaat om een bestelbus (L3H2 bv Fiat, Peugeot, Renault). Het gaat NIET om een passagiersbus. Ik hou het bescheiden :wink:

Wat mij verbaasd is de enorme zelfbouw aan busjes in diverse soorten en maten.
En de beperkte ombouw van gesloten bakwagens (> GVW 3500), vrachtwagen dus.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door Metor »

Waarom zo verbaasd?
De groei van die vele (zelfbouw) busjes is te verklaren vanwege de belasting (kwart-tarief), de compactheid en multi inzetbaarheid.
Veel van die busjes worden het hele jaar door gebruikt als vervoermiddel.
Goedkoop in belasting en kunt er ook nog in kamperen.
De belasting wordt nog verder omlaag gebracht door met een minimale (lichtgewicht) inrichting te laten keuren, waarbij het gewicht op kenteken een stuk lager is dan afgebouwd.
Omdat het kan :bow:
Off Grid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 05 jun 2019, 8:46

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door Off Grid »

Metor, de kost wegenbelasting voor vrachtwagen onder voorwaarden zie topic start, zijn lager dan die van een bus op camper kenteken.

Helemaal mee eens Kampo!
Maar omdat het zo voor de hand ligt én veel praktischer én goedkoper in vaste lasten, dacht ik.... ik mis iets.
Snap dat het rijbewijs een obstakel kan zijn.

Kortom: dank... ik ga me verder oriënteren op een gesloten bak vrachtwagen :cheers:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door Peter LMC »

Off Grid schreef:
do 06 jun 2019, 21:47
dacht ik.... ik mis iets.
Brandstofverbruik en onderhoudskosten.
Vooral het eerste is voor vele een hekel punt.
Ze rijden kilometers om als het er 1 cent goedkoper is.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door kampo »

Je vraag is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Een L3H2 is een klein voertuig naast een gemiddelde bakwagen. Appelen met peren vergelijken ?
Een compacte vrachtwagencamper, dat ken ik want heb er één gebouwd en aan verschillende andere projecten meegedaan.
Het is ook allemaal een beetje filosofie en eigen keuze.
Om de goedkoop moet je nooit een camper bouwen, dan kan je beter op hotel gaan.

Voor de fiscale kosten in Nederland heb ik de indruk dat je nog niet rond bent met je kennis.
Nederland specialisten kunnen je waarschijnlijk beter helpen. Let op de verschillen zijn groot.

Een vrachtwagen camper heeft voor en nadelen. Zelfs als het een compacte is.
Maar het eindresultaat is voor de meeste mensen positief. Behalve voor hen die aan een <3,5T rijbewijs vasthouden.
Steviger, meer ruimte, laadvermogen, grotere brandstof tanks, veel comfort door water en elektrische capaciteit en autonomie.
Nadelen zijn hoger verbruik, en kosten. Eerder geschikt om de cabine er niet bij te betrekken.

Een buscamper heeft als zwakke punten dat de kwaliteit minder is, afmetingen ongunstig zijn, de isolatie slecht, het comfortniveau en de autonomie meestal miserabel. Voordeel is dat je in bepaalde gevallen dagelijks gebruik kan maken. Maar dat enkel voor de kleinere modellen.
Maar de echte vergelijkende lijst is nog veel langer.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door de Jonckheer »

Wij staan momenteel in de buurt van Maagdenburg op een cp midden in de bossen. Vlakbij ons een Mercedes Actros vrachtwagen camper van een Luxemburger die hem zo heeft laten bouwen. Een sublieme camper, voorzien van alle denkbare luxe en tevens volkomen autonoom. Voorzien van een garage waarin hij een Fiat 500 meeneemt. Pracht ding, ik heb maar niet gevraagd wat dat gekost heeft . . :lol: :lol: :lol:
20190607_072317.jpg
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Aanschaf vrachtwagen gesloten bak



Bericht door jurgenc »

De prijs van die fiat 500 kan je zomaar op ‘t internet vinden hoor. ;-) :mrgreen:
H20
Plaats reactie