nieuwe basic accu setup

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Chris S »

jansloos schreef:
wo 05 jun 2019, 23:01
Een lifepo?
Zou ikzelf niet aanschaffen,
Wat is dan wel een geschikt type/merk accu?

Verder heb ik nog vragen over kabels en schakelaar. Ik heb op dit forum gezien dat er soms erg dikke kabels gebruikt worden. Is dit tussen de HH-accu en de start-accu? Of ook op andere plaatsen. Verder zie ik in getekende schema's ook veel zekeringen en schakelaars staan. Zijn deze nodig voor veiligheid ?
Laatst gewijzigd door Chris S op do 06 jun 2019, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door jansloos »

Ik zit nu (lig) met een vinger o mijn mobiel, in hotel Emmen, jou antwoord te geven.
Voor wat uitgebreider antwoord wacht ik even op vrijdag. Op de grote PC.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Chris S »

:-B
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Chris S »

Dit is tot hoever ik nu denk wat er nodig is. Graag vul ik dit schema aan met de forumleden tot een correcte lay-out.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

nieuwe basic accu setup



Bericht door Chris S »

Zijn er nog mensen die me kunnen helpen met de volgende vragen;

Wat is het beste type (merk?) HH-accu?
Ik lees van alles over gel, agm, lifepo, deepcycle. Maar wat is de meest toegepaste in campers vandaag de dag?

Verder: waar in het schema dien ik zekeringen te plaatsen?

Tenslotte: kabeldiktes: ik heb nu preventief 0,75mm2 tweelingsnoer getrokken onder de bekleding. Dat is toch voldoende neem ik aan om een paar ledstrips en een iPhone-lader op aan te sluiten? Wat is hier de formule/vuistregel voor? Tussen de accu’s moet een veel dikkere komen heb ik begrepen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door hathi »

Chris...Ik ben momenteel bezig een LifePo4 in te bouwen,maar als ik zie,wat voor kabels er tussen de start/HH accu,worden geplaatst,kun je het maar beter meteen ,nu doen,omdat je toch bezig bent,spaart veel werk ,voor de toekomst?
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Atoz »

Chris S schreef:
zo 09 jun 2019, 9:23
Tenslotte: kabeldiktes: ik heb nu preventief 0,75mm2 tweelingsnoer getrokken onder de bekleding. Dat is toch voldoende neem ik aan om een paar ledstrips en een iPhone-lader op aan te sluiten?
Stop onmiddelijk met het leggen van allerlei veel te dunne kabeltjes, anders blijf je bezig.
Minimum 2,5 mm2 gebruiken, ook voor de led lampjes! En je eerst informeren voor je wat koopt of plaatst.
Gebruik de zoekfunctie !
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door luinge »

Chris S schreef:
zo 09 jun 2019, 9:23


Tenslotte: kabeldiktes: ik heb nu preventief 0,75mm2 tweelingsnoer getrokken onder de bekleding. Dat is toch voldoende neem ik aan om een paar ledstrips en een iPhone-lader op aan te sluiten? Wat is hier de formule/vuistregel voor? Tussen de accu’s moet een veel dikkere komen heb ik begrepen.
Lees dit draadje eerst even door.... viewtopic.php?t=8459350&start=14
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door marjasjaak »

Waar plaats je zekeringen: dat doe je bij voorkeur aan het begin van de leiding naar bijv een lamp.

Voorbeeldje; je heb een stofzuiger met daaraan een verlengsnoer met stekker. Dan plaats je de zekering bij de stekker voordat die het stopcontact ingaat .Hiermee is niet alleen de stofzuiger beveiligd maar ook het verlengsnoer.

Gebruik goede draaddikte, te dunne 12 volt draden kunnen heel warm worden.

Doe bij voorkeur de bedrading in een mantelbuis, dan kan je later makkelijker vervangen of wijzigen.
gr. Sjaak
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Kroppie »

ik zal ook een goede raad geven, als ik dit zo lees, LAAT het doen, door iemand die wat(liefst wat meer) weet van 12 volt installaties

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Kroppie »

fout, dubbel

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 09 jun 2019, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door luinge »

Dat is een goede tip. Laat het doen....

Mijn motto is altijd "Ik denk dat ik het kan, want ik heb het nog nooit gedaan"

Daar is toch juist dit forum voor. Elkaar helpen. De meeste zelfbouwers (zoals ik zelf) komen van alles tegen wat ze nog nooit hebben gedaan.

Roelof
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Kroppie »

laat ik het anders zeggen, doe het samen met iemand die er wat(liefst wat meer dan wat) meer van weet, en laat hem/haar uitleggen hoe en waarom.
dan leer je wat zonder risico.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: nieuwe basic accu setup



Bericht door Vertrokken2 »

Koop een mooie zware Goal Zero Yeti en je hoeft nergens over na te denken. Dat is immers al gedaan door de ontwerpers van het ding. Plug er een stel zonnepanelen in en je hoeft je nergens meer zorgen over te maken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie