Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alex MB Sprinter
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 apr 2019, 20:43

Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Alex MB Sprinter »

Hi zelfbouwers,
na bijna 2 jaar surfen over het internet, struinen op camperforum, schetsen en dromen is het eindelijk zover, ik heb een sprinter bakwagen gekocht om om te bouwen naar camper. Als eerste project wil ik het tussenschot gaan verwijderen, dus de wand in de bak maar ook de wand in van de cabine. ik kon veel vinden over het verwijderen van het tussenschot bij een gesloten bestelwagen. Echter ik heb nog niet veel gevonden over een bakwagen.
Heeft iemand nog tips waar op te letten?
Alvast mijn dank.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Meine »

Bij een bakwagen is de voorwand van de laadbak verantwoordelijk voor het verband van de laadbak. Verwijdering levert een instabiele constructie op. Datzelfde geldt voor de cabine, het RDW zal verwijdering van de achterwand uit de cabine niet zonder meer accepteren.

Dit zijn veel zwaardere ingrepen als het even verwijderen van een scheidingswandje in een busje.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Peter LMC »

Welkom Alex.

Even een vraagje;
Wat heb je nu :?:
Op het ene moment zeg je Bakwagen dan weer bestelwagen.
Een bakwagen :?:
https://www.google.nl/search?q=sprinter ... Eyhn4kbKqM:


Edit. Na nog eens het bericht gelezen te hebben.
Het is een Bakwagen.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 24 apr 2019, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Navigator »

Als het echt een bakwagen is zou je dus de achterwand willen verwijderen van de auto. Er zijn bedrijven die dat doen en er een stalen frame voor terugplaatsen. Of de RDW hier mee akkoord gaat omdat evt. de stijfheid van de carrosserie is aangetast weet ik niet.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Alex MB Sprinter
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 apr 2019, 20:43

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Alex MB Sprinter »

Meine schreef:
wo 24 apr 2019, 21:39
Bij een bakwagen is de voorwand van de laadbak verantwoordelijk voor het verband van de laadbak. Verwijdering levert een instabiele constructie op. Datzelfde geldt voor de cabine, het RDW zal verwijdering van de achterwand uit de cabine niet zonder meer accepteren.

Dit zijn veel zwaardere ingrepen als het even verwijderen van een scheidingswandje in een busje.
Dus een bedrijf zoeken (carrosserie bouwer) die dit kan doen of beperken tot klein deurtje?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door kampo »

Je moet het doen conform de opbouwrichtlijnen van de MB Sprinter.
En met in achtname van lokale wettelijke voorschriften.
Vele duizenden hebben het je voorgedaan.
Maar een cursus in 3 zinnen op een forum ? dat is niet mogelijk.
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Camperbassie »

Op de website van cascocamperbouw staan omgebouwde sprinters. Misschien kunnen zij je tips geven.
Als het schot er niet uit kan baal je wel neem ik aan. 2 jaar inlezen en dan de "verkeerde" start wagen kopen.
Hoop voor je dat het goedkomt.

Als jouw sprinter een chassis cabine is zou het me verbazen als het schot een onderdeel is van de stijfheid, alle MB campers in Amerika staan op deze chassis. Die hebben geen schot, worden aan ombouwfirmas geleverd met een tijdelijk houten schot.

Waarom zou MB een speciale chassis cabine maken waar bij het schot een sterkte of stijfheidsfunctie heeft?

Ik zeg niet sloop je schot eruit maar ga op onderzoek uit.
Succes.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Navigator »

Dan is dus de vraag of, en zo ja, welk verschil er in de constructie zit voor de 'planchette' (camperchassis) of een chassis-cabine welke gebruikt voor voor bakwagens.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door dedruivenplukker »

Ik rij al 16 jaar rond in een omgebouwde bakwagen van een Möbelhaus.
Het is een MB 409D ( model voor de sprinter)
Door en Nederlandse camperbouwer is de bak er af gehaald en een camperopbouw (U.S.) van Chinook opgezet.
De achterwand is uit de cabine gezaagd en daar is aluplaat op vastgezet met balken(24mm). Er zit kit tussen de verbinding omdat de aluplaat niet plat is maar een relief heeft.
Ik spaar de wagen niet en rij soms embamelijk slechte wegen in de bergen of woestijn, maar het stevige ladderframe onder de wagen tordeert amper.

De verbinding is nog prima De wagen is nu 36 jaar oud.
De opbouw zal bij mij misschien steviger zijn omdat er balken inzitten, mar die kan je altijd zelf er in lijmen oid.

Ik weet niet veel van de sprinters maar die oude MB zijn erg sterk gebouwd in vergelijking met andere merken en bouwwijzes.
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op do 25 apr 2019, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Camperbassie »

Navigator schreef:
do 25 apr 2019, 8:34
Dan is dus de vraag of, en zo ja, welk verschil er in de constructie zit voor de 'planchette' (camperchassis) of een chassis-cabine welke gebruikt voor voor bakwagens.
Bij Renault niet, bij MB waarom zou er verschil zijn, kost alleen maar veel meer geld. Is jouw chassis van de ex postkoffer niet hetzelfde als van TS.
TS we willen meer info op dit vraagstuk?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door hathi »

Gewoon verwijderen,het heeft niets met de stijfheid van doen,het maakt gewoon de cabine dicht,de stijfheid zit in de B stijlen,met boven het verband
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tips over hoe tussenschot te verwijderen bakwagen



Bericht door Dafluc »

Kwam dit oude topic tegen, misschien heb je wat aan de informatie: viewtopic.php?t=8430103&start=28
Afbeelding
Plaats reactie