Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Reisbijbel
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 14:11
Contacteer:

Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door Reisbijbel »

Dag allemaal. Omdat hier heel veel mensen met heel veel kennis van campers zijn, willen we jullie iets vragen. We hadden een heel grote camper, maar willen overstappen op een buscamper. Vooral omdat we deze bij ons huis kunnen parkeren en hem ook als gewone auto willen gebruiken. We zijn al een tijdje aan het snuffelen op marktplaats, maar wellicht kunnen mensen hier ook helpen. Wat zoeken we (een heel lijstje, en wellicht vergeten we nog dingen)?

- buscamper met hefdak (ivm parkeren in parkeergarage)
- liefst een automaat
- youngtimer (dus 15 jaar oud minimaal, ivm zakelijk gebruik aantrekkelijker)
- geschikt voor 4 personen, ook met 4 goede zitplaatsen (liefst 6 zitplaatsen en 4 bedden)
- slapen in hefdak (is dat handig? kan dat in de winter ook??)
- liefst de mogelijkheid er in de winter ook een of twee nachten in te kunnen slapen
- voorstoelen draaibaar als zitje

Wat zijn de dingen waar we echt op moeten letten? We zien campers met lengtebanken, op zich handige indeling, maar niet bij dagelijks gebruik denken we. Welk merk bevalt jullie goed en waarom? We hebben geen eindeloos budget, zien dat er tussen 10.000-20.000 al veel wordt aangeboden.

Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat busjes ombouwt?
Met onze camper, een Volkswagen Multivan, doen we op onze site www.reisbijbel.nl verslag van onze Europese roadtrips. Eerder hadden we een Fiat Ducato. En we huren geregeld een camper voor winterreizen.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door Het-Licht »

Als ik zo jullie eisen zie: Volkswagen Transporter!
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door Navigator »

Geef je woonplaats even aan dan geven we wat tips over bedrijven in de buurt.

Transporter + hefdak = te hoog voor de meeste parkeergarages.

Busjes ombouwen, klapdak + banken + gordels + interieurs: https://www.dubbelcabine.com (Atrion)

of deze

http://www.camperbouw.nl
Forum verlaten.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik ga in de winter echt niet in dat hefdak liggen. Er zijn die hards die het wel doen. Ik wens hen veel lol toe.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door AadenAnke »

Je komt uit een grote camper! Dan zou ik eerst eens een kleine huren om zeker te weten of je dit wel echt wil? Is echt een heel ander iets.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door ChristiaanvB »

Is het parkeren in een parkeer garage echt een keiharde voorwaarde?

Wanneer je die voorwaarde zou laten vervallen en toch wat meer comfort wil, zou ik dan meer gaan kijken naar een buscamper op basis Fiat, Citroen, Peugeot van 5,40 meter (of de oudere 5,60 meter). Je kunt er met 4 personen in zitten, hebt een bed in de breedte achter dus geen hefdak bed in de winter(!) en je parkeert deze campers in vrijwel elk normaal parkeervak. Je schrijft dat jullie uit een grote camper komen, dan moet de overgang wellicht ook niet TE groot zijn...
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door L4H3 »

Als je in een parkeergarage wil staan dan is er niet veel keus omdat heel veel garages maar een doorrijhoogte hebben van 200-210 cm. Dan kom je al snel uit bij een vw transporter, ford transit o.i.d. Maar om daar nu met een regenachtige dag met 4 personen in een klein busje te zitten lijkt me geen pretje. Slapen met 4 man best krap. Wat denk je van al je zooi die je voor 4 personen mee moet nemen. En in de winter in een hefdak. Mij niet gezien. Brrrrrr
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door kampertjes »

Ik krijg het idee dat je wel erg veel wil een. Wij hebben ruim 25 jaar ervaring met diverse VW camperbussen en nu een Fiat (Possl roadcruiser). Zou beslist niet meer terug willen ook al vanwege de ellende die we met de laatste VW bussen beleefd hebben. Lees je goed in als je dat merk overweegt! Je kan er helemaal op leeg lopen.
Met een Californië kun je in parkeergarages van 2 meter
In de winter zou je nog wat kunnen doen met een busmuts
Met zn vieren in een California kan maar dan moet je wel erg goed met elkaar overweg kunnen. Wij hebben het jaren gedaan met de kinderen maar dan hadden we wel een voortent en zochten het mooie weer op.
Een youngtimer vanwege lage bijtelling? Calculeer nog eens goed! Voordeel is minder groot dan het lijkt doorgaans.
Nou, succes verder met je zoektocht.
Camper_01

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door Camper_01 »

Wilde eerst een VW bus kopen, totdat ik de prijzen hiervan ging onderzoeken. Heb een Campscout van 6.36 m gekocht, ben hier 3 jaar tevreden over geweest maar nu een iets grotere Burstner gekocht vanwege meer ruimte.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3889
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door henk en lila »

Dat wordt dan wel een schaap met vijf poten gezien jullie wensen:

- als gewone auto gebruiken Dan wil je lengte L1 of max L2 (= 5,40 m) Parkeervakken zijn nog steeds 5 meter lang

- buscamper met hefdak (ivm parkeren in parkeergarage) Ducato H1 is al 2,25 m hoog zonder hefdak en valt dus af.

- geschikt voor 4 personen, ook met 4 goede zitplaatsen (liefst 6 zitplaatsen en 4 bedden) Dat zou moeten kunnen in een California met hefdak al weet ik niet hoe breed het hefdakbed is. En dan moet je wel allemaal tegelijk naar bed.

- slapen in hefdak (is dat handig? kan dat in de winter ook??) Ja, met een goeie slaapzak kan alles

- liefst de mogelijkheid er in de winter ook een of twee nachten in te kunnen slapen Zie boven en wat ga je op die lange winteravonden doen?

- voorstoelen draaibaar als zitje Kan altijd

Dus, probeer een camper te huren voor een week die aan bovenstaande voldoet. Juist omdat je uit een grotere camper komt. Daarna weet je alles.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3066
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door rijschoollucassen »

Ik zou eens kijken naar een Westfalia Nugget. Zijn er ook met hefdak. Ik vind ze van binnen ruimer opgezet dan de VW-bussen. Daarnaast zou ik overwegen of dat hefdak wel echt noodzakelijk is. "s Winters slaap je daar echt niet lekker, bovendien wordt dan de keus flink ruimer. Dat een parkeervak maar 5 meter is zou ik niet mee zitten; er is altijd wel een plekje te vinden waar je met de wielen door kunt tot de stoeprand. Ik heb zelf laatst in Frankrijk de bodem van onze 7,5 meter camper kunnen inspecteren omdat achter de stoeprand een talud was :-B

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3889
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door henk en lila »

Een keer 7,5 m parkeren is wat anders dan "gebruiken als gewone auto" (al of niet dagelijks) Jaap. En daar begon de vraagsteller mee. :problem:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door Toemke »

Ik heb onlangs onze Scudo Panorama 165 Power verkocht aan iemand die hem ging ombouwen tot camper. Hij is standaard maar een kleine 1.90m hoog en zeker een goede kandidaat om aan jullie vereisten te voldoen, zeker wat de hoogte betreft.. De Panorama Executive versies zijn standaard trouwens redelijk goed uitgerust met veel opties.
Hoe hoog hij wordt met hefdak weet ik niet maar daar zullen wel verschillende uitvoeringen van bestaan.
Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.34.33.png
Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.34.33.png (429.86 KiB) 2048 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welke buscamper is het meest geschikt voor ons?



Bericht door B1gcheese »

Maar hoe ga je in godesnaam met 4 man daarin slapen? Ik denk dat de wensen van TS niet verenigbaar zijn. Tenzij je op elkaar gaat liggen.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Plaats reactie