De volgende: een touringcar?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door mfellman »

Hou me ook aanbevolen

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

B12M_Ferry schreef:
di 23 apr 2019, 18:20
(zware camper & wel of niet tacho voor mij nog niet duidelijk.)
Een echte officiële tekst voor zware en heel zware campers hoe het echt zit in Europa heb ik niet gezien.
Kampo: Sindsdien rij ik rond met een kopie van de betreffende wetteksten.
Ik zou graag de tekst, en of link naar de tekst willen lezen.
Groet,Ferry


@Ferry
Hier een uittreksel van de betreffende wetgeving tachograaf verplichtingen voor BE, die een omzetting is van Europese wetgeving.
Koninklijk besluit van 17 oktober 2016 inzake de tachograaf en de rij- en rusttijden
HOOFDSTUK 1. — Inleidende bepalingen
Art. 3. De tachograaf moet NIET geïnstalleerd zijn of moet, wanneer deze geïnstalleerd is, NIET gebruikt worden in :
— voertuigen die geen wegvervoer verrichten in de zin van artikel 2 van Verordening 561/2006;
15 MAART 2006. - Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees parlement en de raad tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer, tot wijziging van Verordeningen (EEG) nr. 3821/85 en (EG) nr. 2135/98 van de Raad en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad.
[P.B. 11.04.2006]
Hoofdstuk I. Inleidende bepalingen
Artikel 2
1. Deze verordening is van toepassing op wegvervoer:
a) van goederen waarbij de toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt; of
b) van personen door voertuigen die zijn gebouwd of permanent zijn toegerust om meer dan negen personen, de bestuurder daaronder begrepen, te kunnen vervoeren en die daartoe zijn bestemd.
Conclusies:
Een kampeerwagen (M1-SA) doet geen vervoer van goederen en vervoert niet meer dan 9 personen… !
En dus moet een voertuig waarvan op de papieren staat dat het een kampeerwagen is, ook niet van 12Ton of 26 Ton, geen tachograaf hebben.
Wanneer je Belgisch voertuig in het buitenland komt moet dat voertuig ook geen tachograaf hebben,die zit er zogezegd zelfs niet in.
Vrachtwagens (goederenvervoer >3,5T) moeten wel een tachograaf hebben.

Van Duitsland weet ik dat het hetzelfde is en de wetteksten kan je zelf opzoeken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

B12M_Ferry schreef:
di 23 apr 2019, 18:20
Even een rondje europa geïnterknettertttd
12 ton en tolwegen:
Ik kon niet zo snel iets vinden wat een voordeel het zou kunnen hebben van een bus/vrachtwagen onder de 12 ton.
Tolwegen gaat het over aantal assen en hoogte, modernere systemen met digitale 'goboxjes' gaat het met emissies+assen Hoe hoger je euro nummer = minder betalen. Als ze het over 12 ton hebben, hebben ze het over 12 ton totaal gewicht. Dus als Jonckheere zou gaan ablasten naar 12 ton, heeft hij nog maar 800 kg laadvermogen. (Fustje bier, en hij is al overbeladen...)
Dat je dan niet zo snel in Frankrijk mag rijden, zie ik niet als een probleem.
Toekomst met zware bus/vrachtwagen campers (en diesel campers in het algemeen) kan wel een probleem worden.(Lees duur) Zeker nu dat al in Duitsland enkele stukjes niet meer gereden mag worden met een diesel. Vele nieuwe regels en tolsystemen (prijsverhogingen) zullen erbij komen.
Groet,Ferry
Ik geef je gelijk, veel verschil +12T of -12T is er momenteel niet.
Je noemt er een paar. Er is nog de jaarlijkse belasting voor kampeerwagens die iets hoger is in BE vanaf 12T.
En misschien die ene brug waar opstaat toegelaten tot 12T.
We zijn we het erover eens dat de toekomst er anders kan uitzien. Ze kunnen op termijn meer belastingen heffen op de hogere gewicht categorieën.

PS Als bij mijn kampeerauto alles helemaal reisklaar volgeladen is inclusief al de tanks vol dan kom ik nipt aan +/- 11.500kg.
Dan heb ik >2000kg lading mee. Ik zou niet weten waar/wat ik dan nog extra 500kg kan vinden.
Ook kan ik zoals vele anderen nog een geremde aanhangwagen van 3,5T trekken. Volgens mij staat er ergens dat 3,5T ahw het maximum is bij inschrijving als kampeerwagen.
Als je een <12T resultaat niet kan bereiken, op een redelijk normale manier, dan kan je hem vandaag inderdaad nog inschrijven op bv 14 of 17T.
Maar als je wel enigszins onder de 12T kan blijven, zou ik het altijd doen.
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Camperbassie »

Camperbassie schreef:
do 18 apr 2019, 13:28
Is dit wat voor je, het is geen autobus maar wel een knots van een camper.
https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 7677?pid=0
Is deze toevallig door een lid gekocht?
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Gommel »

Zo, even tijdje afwezig geweest maar heb alles aandachtig doorgelezen.

Wij hebben veel overleg gehad en schuiven het eerst op de lange baan. Ik wil het erg graag maar zijn beide zelfstandig ondernemer en met twee jonge kinderen is de vrije tijd beperkt.

Als ik de ombouwverslagen tot nu toe lees heeft iedereen er zo enorm veel tijd in zitten wat wij momenteel simpelweg niet hebben. Vind het erg jammer en het blijft een droom van ons, maar ben te bang dat het nu een afgerond project gaat worden.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door mfellman »

De stalling waar ik nu mijn bus heb staan heeft al een groot aantal gestrande projecten gestald gehad. Hij is daarom bijzonder geïnteresseerd in ons project omdat dat nog steeds niet lijkt te stranden. Maar budgetten van tijd en geld zijn vaak wel de reden geweest en een keer dat de eigenaar gezondheid technisch gewoon ook niet meer verder kon. Voor ons een reden om het niet te lang uit te stellen.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door de Jonckheer »

Tja, van uitstel komt afstel. Je kunt ook rondkijken naar een project wal al gedeeltelijk is gedaan, dat kan al veel werk en tijd schelen.
Tijd is de reden dat ik ermee heb gewacht tot na mijn pre pensioen met 60 jaar. Daarna de bus gekocht en gaan bouwen. Dat hoeft geen jaren te duren, bij mij was het binnen 1,5 jaar gepiept en dan bepaald niet dagelijks aan het werk en soms weken niet. Maar was ik wel ging ik ook de hele dag door. Vrijwel alles nog alleen ook. En niet het wiel opnieuw willen uitvinden helpt ook, dus passend meubilair vinden bij bv Ikea scheelt een slok op een borrel.
Maar goed, als je al zo snel opgeeft hoef je er inderdaad niet aan te beginnen want dan wordt het bij voorbaat niks.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door mfellman »

Ik heb gekozen voor een bus die technisch (voor zover ik kon zien en tijdens de apk ook wel bleek) in goede orde was voor een voertuig van die leeftijd zodat ik eigenlijk alleen met het camper deel bezig hoefde. Kleine dingetjes (die helaas ook wel wat duurder is dan van een VW golf) blijf je natuurlijk wel houden maar ja een reparatie is dan meestal voor de rest van de tijd dat je de bus hebt.
Ik heb zelf een paar keer gekeken bij bussen die een tijd niet gebruikt zijn geweest en schok van de toestand. Ga als het kan liever voor een bus die tot het laatste moment in gebruik is geweest.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.

Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door Camperbassie »

Gommel schreef:
zo 28 apr 2019, 12:36
Zo, even tijdje afwezig geweest maar heb alles aandachtig doorgelezen.
Wij hebben veel overleg gehad en schuiven het eerst op de lange baan. Ik wil het erg graag maar zijn beide zelfstandig ondernemer en met twee jonge kinderen is de vrije tijd beperkt.
Als ik de ombouwverslagen tot nu toe lees heeft iedereen er zo enorm veel tijd in zitten wat wij momenteel simpelweg niet hebben. Vind het erg jammer en het blijft een droom van ons, maar ben te bang dat het nu een afgerond project gaat worden.
Jammer dat we dus geen mooie plaatjes gaan zien wel slim om er niet zomaar in te springen, gaat enorm veel tijd inzitten als je alles zelf doet. :-B
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door de Jonckheer »

mfellman schreef:
ma 29 apr 2019, 9:42
Ik heb gekozen voor een bus die technisch (voor zover ik kon zien en tijdens de apk ook wel bleek) in goede orde was voor een voertuig van die leeftijd zodat ik eigenlijk alleen met het camper deel bezig hoefde. Kleine dingetjes (die helaas ook wel wat duurder is dan van een VW golf) blijf je natuurlijk wel houden maar ja een reparatie is dan meestal voor de rest van de tijd dat je de bus hebt.
Ik heb zelf een paar keer gekeken bij bussen die een tijd niet gebruikt zijn geweest en schok van de toestand. Ga als het kan liever voor een bus die tot het laatste moment in gebruik is geweest.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
Dat klopt inderdaad. Hoewel de mijne reeds 25 jaar oud was werd hij 5 dagen per week gebruikt voor kindervervoer en was hij in puike conditie. Alleen door het idiote systeem van aanbesteding waardoor het bedrijf dat werk kwijtraakte moest de bus weg want was er geen werk meer voor. En dan is de een zijn dood de ander zijn brood en kwam hij voor een vriendenprijsje in mijn bezit. Leeftijd zegt dus niks, de staat van onderhoud enz. daarentegen alles.
Je moet niet verwachten dat je tientallen jaren zorgeloos kunt rondtoeren ermee zonder reparaties want die dingen zijn niet of nauwelijks tegen roest beschermd (zelfs nieuwe bussen niet) dus vroeg of laat komt er laswerk. Wat je zelf kunt doen is als eerste verdient uiteraard en om die reden heb ik jaren geleden een Chinees Co2 lasapparaat gekocht wat zich al ruimschoots heeft terug verdient.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door kampo »

Zo is het
Meestal zijn oudere voertuigen in minder goede staat als jonge. Maar je kan geluk hebben en eens een goede tegenkomen. Of pech met een recente.
Zonder voorkennis is het zoals op de Lotto spelen.
Je verliest op termijn altijd je centen.
Jammer dat TS niet verdergaat. Maar misschien beter in dit geval.
Zulke projecten vragen gemiddeld tussen de 1500 en 3000 werkuren. Ik durf daar vooraf op wijzen, ook als het niet leuk is.Ja een camper bouwen is geen Sprint maar een marathon.
De verschillen in situatie, uitrusting en afwerkingsgraad tussen de projecten onderling zijn groot.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door mfellman »

Ik heb bij voorbaat besloten niet de uren en dagen bij te houden. Moet een hobby blijven

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De volgende: een touringcar?



Bericht door de Jonckheer »

En ook de kosten maar niet :lol: :lol: . De grotere zaken zijn te overzien, het zijn de kleintjes die het doen oplopen zoals boutjes, moertjes, parkers, popnagels, tubes lijmkit, elektra draad... nou ja, noem het maar op allemaal. En inderdaad, de uren zijn voor je eigen project niet interessant. Ik was 1,5 jaar bezig dus in die tijd kan het temeer als je bedenkt dat ik ook in die periode ben begonnen als touringcar chauffeur met 0 uren contract. En geloof me, ik heb toen heel wat afgereden. Het scheelt natuurlijk heel veel als je niet hoeft te beginnen met het restaureren van het basis voertuig maar kunt volstaan met leeghalen.
Plaats reactie