Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Camperic »

Knap gedaan en beamer is ook leuk bedacht :thumbup:
Wat ik zou missen zijn comfortabele zitplaatsen i.p.v. de rechte zit op de banken.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Wicked2000 »

Camperic schreef:Knap gedaan en beamer is ook leuk bedacht Afbeelding
Wat ik zou missen zijn comfortabele zitplaatsen i.p.v. de rechte zit op de banken.
Goh, maar ik heb niet op de kostprijs van de kussens bespaard, ze zitten super comfortable, 15cm dik met reflex foam van stevige kwaliteit. Er liggen ook zachte kussens in, en de linkerbank is redelijk diep (65cm) dus... Als bed slaapt het ook heel goed. (183x160) Anderzijds, op vakantie zit je veel buiten hé Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door sleutel13 »

Persoonlijk zie ik het (verbouwen)zelf bouwen van een camper meer als een soort huisje wat je bouwt. Het is iets unieks. Je kan je lichtplan zelf maken, je electronica op jouw manier doen etc. Wij begonnen met een half gare Concorde en we zijn nu na bijna ieder weekend werken aan de camper, bijna klaar. alle binnen verlichting opnieuw, complete electra plan overnieuw etc. Geeft voldoening. Je kan trots zijn op wat je bereikt hebt. Ook al is het niet misschien wat een 50k camper kwa interieur etc kan brengen. Je hebt t wel zelf gemaakt naar jouw wensen. En dat is wat uiteindelijk belangrijk is als je op vakantie gaat of een weekend weg etc.
Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Wicked2000 »

I couldn't agree more

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 03 apr 2019, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Camperbassie »

Ik doe dat omdat ik niet kon vinden wat ik zocht, een lekker lang bed, comfortabel
ingericht en niet van die kastjes waarbij je denkt dat breekt gelijk af.
Als je ziet wat een fabrieks camper kost en wat een berg plastic en slecht gebouw spul je koopt bouw ik liever zelf.
Daarnaast de trots als het klaar is allemaal werkt en naar je zin is.

Kant en klaar ding kopen is makkelijk maar ik denk dat al heel snel dingen vervangen worden en alle ergernissen eruit gesloopt worden. :-B
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door JTG »

Nou, dat dus :D
Dingen doen je nog niet gedaan hebt, proberen je eigen kijk en kunde toe te passen (en met je eigen onkunde te leven :wink: danwel op te laten lossen door anderen) en daarbij de nadruk te leggen op wat je zelf belangrijke onderdelen/functionaliteiten vindt.
En het geeft bovenal een bijzonder voldaan gevoel als er iets 'lukt' wat je van plan was.

Hoe blij kun je worden van het monteren van een watervuldop bijvoorbeeld....... best blij :-B.
Waarom? Omdat het lukte, terwijl ik het nog nooit gedaan had (überhaupt nog nooit een stuk uit een metalen plaat gezaagd).
Vooraf inlezen, nadenken, proberen, nog meer inlezen, advies inwinnen, meten, nog eens meten, en dan...DOEN.

Leuk is ook dat we hierdoor weer andere mensen ontmoeten die ook aan het bouwen zijn met hun eigen kijk op zaken, wij leren daar ook weer van en passen dat weer in/aan/toe net wat van toepassing is.

Niet alles gaat natuurlijk de 1e keer goed, sommige dingen heb ik al meerdere malen opnieuw gedaan en ben er soms nog over aan het nadenken of het niet toch beter kan of anders moet. Met de kleinste dingen kun je er behoorlijk naast zitten door gebrek aan beschrijving, ervaring of wat dan ook.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door marjasjaak »

Het is ook hobby. Meten,bedenken,aanpassen,veranderen,weer meten,zagen,foutje nog een keer zagen :bang: . Maar uiteindelijk is het resultaat een camper op maat. En als je klaar bent kom je tot de ontdekking dat het weer anders kan :lol3: . Dat idee van die beamer lijkt ons ook wel wat ipv. de breedbeeld TV aan de achterdeur :crazy: Ga toch maar een extra mantelbuisje aanleggen... :wave:
Je komt in contact met collega bouwers,die het totaal anders doen :cheers: . Kortom gewoon leuk. :lolno:
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door L4H3 »

WAAROM ???

Wij wouden een buscamper dat stond vast. Naar de grote camperbeurs in Dusseldorf geweest en daar tig campers bekeken. Maar er was er niet 1 waarvan ik dacht dit is het. Dit vind ik praktisch en mooi. Dus dan maar zelf aan bet prakkedenken en fantaseren hoe ik het wel zou willen hebben. Voor ik het wist had ik een mooie Ducato 3,0 L4h3 gevonden. Het maken en bedenken gaf me echt veel energie en tot op de dag van vandaag ben ik trots wat ik heb gemaakt en geniet nog meer van mijn vakanties dan ooit tevoren. Zou het zo weer doen. Als ik nu in fabriekscampers kijk vind ik dat over het algemeen maar slecht in elkaar zitten. Mijn eigen camper is robuust en niks piept of kraakt. Heb zelf in mijn leven ook al 2 x een eigen huis gebouwt en de laatste woon ik nu 27 jaar in met veel plezier en trots. Net als de camper. Zelf bedenken, maken en gebruiken voelt zooooo goed.

DAAROM !!!
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Peter LMC »

1 2 3 4 5 6 7 etc.
Alles goed. :-B
Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Wicked2000 »

Voor de geïnteresseerden. Beamer houdertje komt van een indoor cam, de vijsjes zijn altijd hetzelfde formaat zoals bij statief voor foto camera's.
Houten geleidertje gemaakt zodat het in het geheel past als de beamer er niet in hangt. Stekker vd voeding gesneden en USB aansluiting voorzien in de kast ernaast. Heb tussen de voedingskabel (12V) een klein omvormertje geplaatst naar 5V.
€ 1,32 11%OFF | DC-DC Auto Power 12 V naar 5 V 3A 15 W Converter Module Micro USB Step Down Power Output Adapter lage Warmte Auto Bescherming
https://s.click.aliexpress.com/e/bkkeHC64
Works like a charm AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door Wicked2000 »

Ah ja, en dure beamerschermen... Gewoon een wit rolgordijn bij Ikea does the job!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door VanvanPHAN »

Alles is eigenlijk al gezegd, en dan toch nog even mijn 2 centen:
Ook voor ons geldt dat we eerst hebben gekeken naar bestaande buscampers. Voor ons allemaal te krap (we willen vrij vloeroppervlak hebben als ruimte waar onze twee honden kunnen liggen) en geen een indeling sprak ons echt aan. Daarnaast hebben wij geen behoefte aan een douche, maar vindt maar eens een af-fabriek buscamper zonder natte cel. En daarbij: ik heb nog steeds het idee dat als ik klaar ben, ik onder de streep goedkoper uit ben dan wanneer ik een jong gebruikte buscamper zou kopen.
Laatste (en misschien wel de leukste) reden: De uitdaging om iets zelf te creëren, ook al is het soms met vallen en opstaan. Ik heb zelf een bureaubaan / een "denkend" beroep en mis soms de voldoening van "iets maken". Nou, daar heb ik nu dus een mooie oplossing voor gevonden. :lol3:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door de Jonckheer »

Ik wilde juist wél een douche en dat werd een badcel van 1.60 x 1.60 m waarin een halfronde douchebak (marktplaats), een kastje met wastafel (Ikea) en een Sanibroyeur vermaler toilet (marktplaats). Dat laatste was een must want ik wilde 100% zeker géén cassette toilet omdat dat ergernis nr. 1 was in de caravan tijd. Geen gemoderniseerd strontvaatje dus maar een vrij normaal toilet gecombineerd met een 200 liter zwart watertank. Dat te samen met een 200 liter grijs watertank en een 500 liter vers watertank zorgt ervoor dat we dus minimaal 2,5 week niets hoeven aftappen of bijvullen.
Ook wilde ik zo min mogelijk 12 volt spul maar zoveel mogelijk alles 230 volt op de omvormer. Ik liet het uitrekenen en ik zou genoeg hebben aan een omvormer van 1600 watt. Nou, daar klopte niet veel van want dan moet je écht uitkijken dat er niet teveel tegelijk aan staat. Die maakte plaats voor een Victron Multiplus van 3000 watt en dat is perfect. Zo leer je van fouten die we denkelijk allemaal wel maken.
Bewondering heb ik voor collega zelfbouwers die op de mm nauwkeurig alles inbouwen in soms een behoorlijk klein busje. Ik had het makkelijk natuurlijk, in zo'n groot ding komt het niet op een cm meer of minder en ook het gewicht is totaal oninteressant. Ik heb alles er zonder meer ingeplant, ongeacht hoe of wat. Uiteindelijk nog 4,5 ton laadvermogen over dus rijd ik rond met een vrijwel lege bus omdat ie slechts 500 kg zwaarder is nu dan toen het nog een touringcar was.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Zelf ombouwen: waarom doen we dit eigenlijk?



Bericht door campercamper »

Leuk om te lezen! Het is ook niet dat ik het niet snap waarom mensen het doen, ik doe het immers zelf ook😊 En ik ben het er helemaal mee eens, het geeft veel voldoening om lekker te klussen en langzaamaan je eigen gebouwde (bus)camper te zien ontstaan..
Plaats reactie