Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door johan1950 »

Ik maak al jarenlang lichte sterke panelen door twee lagen 4 mm triplex met daartussen 10 mm styropor plaat. Aan de buitenkant een lijst hardhout van 10 x 10 mm.
Het geheel volledig verlijmen met Bison constructielijm (bruislijm)
Het geheel 24 uur laten drogen op een vlakke ondergrond met een paar betontegels er boven op en je hebt een sterke vormvaste wand die licht en sterk is.
Johan en Ina Gols
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door veetee »

Kroppie schreef:
zo 03 mar 2019, 11:40
ligt aan je gekozen systeem, bij een dompelpomp ja, bij een drukpomp nee dan heb je niet perse een 12 volt nodig voor de kraan, wel voor de pomp.
Wil je het echt simpel c.q. zonder stroom, dan kan je ook een handpomp gebruiken. Ik had er zo eentje in mijn zelfbouw kampeeraanhanger (omgebouwde oude legeraanhanger achter de Land Rover).
.
FC234FA4-459D-4D3F-8748-C36DAA927F54.jpeg
FC234FA4-459D-4D3F-8748-C36DAA927F54.jpeg (16.7 KiB) 401 keer bekeken
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door WdePundert »

Zoiets had ik ooit in een caravan, op de grond was een blaasbalgje bevestigd waarmee je met je voet water op kon pompen. In latere modellen werd dit een voetschakelaar voor een elektrisch pompje.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door HadieJohn »

Latjes a-symetrisch had ik inderdaad al her en der gezien. Die driehoekjes is een goede tip voor het geval er geen achterwand inkomt.

Het betreft inderdaad een dompelpompje 15ltr.

Begrijp ik Kampo. Ik waardeer je adviezen :thumbup:
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door HadieJohn »

Gezien Jan! Omdat ik ook niet zo handig ben, zal ik ook zo iets gaan doen denk ik. Nog geen idee eigenlijk. Voor het opdoen van slimme houtverwerkings-ideetjes zal ik nog eens gaan google. En eens bij een camperbouwer langs gaan... Ik zal eerst eens gaan werken aan de "definitieve" indeling en het schema voor de electra. Belangrijk om te weten waar de de gaten moeten komen en de leidingen naar toe moeten.... 8-)
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door Erik750SF »

https://photos.app.goo.gl/GhXC6jhxW9VLVo9v9
Ik heb mijn keukentje gemaakt van fligthcase materiaal; 9mm Plex met dikke melamine laag en aluminium hoekprofiel waar de plaatjes ingelijmd zijn met constructie kit.
Kan het kookfornuisje in de wasbak klappen.
Google maar even op zelf fligthcase bouwen.
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Staande kastjes: plaatmateriaal of triplex?



Bericht door HadieJohn »

Ik heb ze gezien, de flightcases. Niet helemaal mijn stijl. Wel lekker stoer en ongetwijfeld licht en stevig.
Mijn fornuis zal een Parker of Gimeg worden. De Parker ivm de thermische beveiliging. De Gimeg ivm de lengte (lees ruimte voor de pannen).
Dus dat inklappen zal wel wat lastig worden :)

Nog wel even broeden op extra ruimte voor het snijden en/of afzetgebied. Zal wel een uitklaptafeltje en een uitschuifblad worden. Voor het snijden zal daar wel een extra pootje onder moeten. Maar daar zijn ongetwijfeld genoeg voorbeelden van te vinden.
Plaats reactie