Elektrisch schema
Re: Elektrisch schema
oke
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrisch schema
Misschien overbodig te vermelden maar de min van de HHaccu komt op één kant van de shunt
op de andere kant van de shunt komen alle minnen van de verbruikers plus de min van de start accu
Zoals ik je reactie nu lees dan schrijf je dat de min van de HHaccu op de shunt gaat waar alle minnen op zitten en dat is niet correct.
Tekening van Kampo laat het ook duidelijk zien
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Elektrisch schema
@Jos
Bedankt voor de uitleg en verduidelijking.
@Kampo
Is een bevestiging van mijn gedachte
@Gsm
Andere kant van de shunt was mij duidelijk alleen niet zo duidelijk omschreven
Bedankt voor de uitleg en verduidelijking.
@Kampo
Is een bevestiging van mijn gedachte
@Gsm
Andere kant van de shunt was mij duidelijk alleen niet zo duidelijk omschreven
Grtz. Ellen en Albrecht
1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Re: Elektrisch schema
Mooi zo
Ik was net bezig om het te tekenen maar dat zal wel niet meer nodig zijn al voeg ik het toch even bij
Het is wat ook al op de tekening van Kampo staat maar dan meer uitgelicht
Ik noem het een minstrip en een ander een busbar maar komt op het zelfde neer
Ik was net bezig om het te tekenen maar dat zal wel niet meer nodig zijn al voeg ik het toch even bij
Het is wat ook al op de tekening van Kampo staat maar dan meer uitgelicht
Ik noem het een minstrip en een ander een busbar maar komt op het zelfde neer
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Elektrisch schema
hoi alle
als ik dit lees dan heb ik de min verkeerd zitten.*
* ik hen 2 accu,s HH geschakeld de plus op plus en min op min,
de plus van af de startaccu gaat naar de plus van de linker accu.
de min van af de startaccu gaat naar de min van de rechter accu .
wel zit er een cyrix 120 tussen .
ik werk ook met de bvm 700 en een shunt die aan de ene kant de min van de HH accu heeft.
de andere kant alle mine van de gebruikers.
wat is er fout ???????
als ik dit lees dan heb ik de min verkeerd zitten.*
* ik hen 2 accu,s HH geschakeld de plus op plus en min op min,
de plus van af de startaccu gaat naar de plus van de linker accu.
de min van af de startaccu gaat naar de min van de rechter accu .
wel zit er een cyrix 120 tussen .
ik werk ook met de bvm 700 en een shunt die aan de ene kant de min van de HH accu heeft.
de andere kant alle mine van de gebruikers.
wat is er fout ???????
de blijde rijders met een boxer 3.0 L3 H2
is om gebouwd tot camperbus
is om gebouwd tot camperbus
Re: Elektrisch schema
Op zich niets fout maar zoals Jos al schreef meet de BVM700 nu niet de laadstroom van de dynamo
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Elektrisch schema
Hoezo op zich niets fout, als de min van de startaccu niet via de shunt loopt heb je toch helemaal niets aan een bmv.
Dan heeft hobby fan 125 € weggegooid en kijkt op een metertje waar niets van klopt.
Dan heeft hobby fan 125 € weggegooid en kijkt op een metertje waar niets van klopt.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Elektrisch schema
even to de point @hobby fan wanneer je de min van de start accu verbindt met de shunt aan de zijde waar alle min-en aan vast zitten, ipv aan de min van de HH-accu, dan heb je de gebruikelijke setup voor de BMV.
In je huidige setup kun je alleen de stroom meten die al je apparatuur verbruikt. Tevens mag je, in deze setup, geen enkel apparaat direct aan chassis aansluiten omdat je dan de shunt kort sluit en de stroommeting niet meer klopt.
Zelf heb ik geen BMV en meet met de shunt alleen de verbruiksstroom van de HH-accu. De laadstroom van het zonnepaneel kan ik op het display van de regelaar zien. Daarom is de regelaar (vergelijkbaar met jouw huidige set-up) rechtstreeks verbonden me de HH-accu en heeft zo geen invloed op de shunt meting.
In je huidige setup kun je alleen de stroom meten die al je apparatuur verbruikt. Tevens mag je, in deze setup, geen enkel apparaat direct aan chassis aansluiten omdat je dan de shunt kort sluit en de stroommeting niet meer klopt.
Zelf heb ik geen BMV en meet met de shunt alleen de verbruiksstroom van de HH-accu. De laadstroom van het zonnepaneel kan ik op het display van de regelaar zien. Daarom is de regelaar (vergelijkbaar met jouw huidige set-up) rechtstreeks verbonden me de HH-accu en heeft zo geen invloed op de shunt meting.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Elektrisch schema
Nee Myway want de shunt meet wel alle verbruikers van de HHaccu maar meet niet de laadstroom van de dynamo
Verder klopt de beschrijving van Albert
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Elektrisch schema
zoals getekend op bovenstaand tekeningetje is het dus NIET goed zoals GSM ook aangeeft, als men een kabel van de min van de startaccu naar de min van de hhaccu wil gebruiken dan deze NIET direkt op de minpool van de hhaccu maar NA de shunt dus bij de rest van de minnen aansluiten.
aan de min van de hh accu mag enkel EEN(1) kant van de shunt zitten verder NIETS , anders meet de bmv niet juist.
jos
aan de min van de hh accu mag enkel EEN(1) kant van de shunt zitten verder NIETS , anders meet de bmv niet juist.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrisch schema
Kun je dat eens uitleggen.gsm schreef:Nee Myway want de shunt meet wel alle verbruikers van de HHaccu maar meet niet de laadstroom van de dynamo
Verder klopt de beschrijving van Albert
Wat heb je aan een bmv als hij de laadstroom niet meet.
Re: Elektrisch schema
Niet veel en daarom moet de min van de startaccu ook achter de shunt zitten dus bij alle minnen en zoals op mijn eerste tekening staat aangegeven
Maar ik denk dat we beiden het zelfde bedoelen maar verkeerd overkomt.
Hobbyfan geeft aan dat de plus van de start op de plus van de HHaccu zit maar ook de min van de start zit op de min van de HHaccu en daar gaat het niet goed want dan meet de BVM de laadstroom niet en laat je het zo dan meet de BVM alleen de verbruikers mits die niet via het chassis lopen.
Maar ik denk dat we beiden het zelfde bedoelen maar verkeerd overkomt.
Hobbyfan geeft aan dat de plus van de start op de plus van de HHaccu zit maar ook de min van de start zit op de min van de HHaccu en daar gaat het niet goed want dan meet de BVM de laadstroom niet en laat je het zo dan meet de BVM alleen de verbruikers mits die niet via het chassis lopen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie