Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door henk en lila »

Jeetje Kampo, heb je nu de Wet van behoud van energie opgeheven? 8-)
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Als je een beetje volgt dan begrijp je dat de totale energie behouden blijft maar op een verkeerde plaats komt te zitten. Je warmt een interieur niet op met warmte die in een verdeelbox blijft zitten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door henk en lila »

kampo schreef:
do 03 dec 2020, 7:56
De verloren warmte komt niet uit de luchtbox maar blijft er in zitten.
De warmte kruipt in de opwarming van de binnenwanden en komt er niet uit, ook door het afgewurgde luchtdebiet.

Vergelijk het met je keuken. Je hebt een elektrische kookplaat van 2000 Watt en je vergeet er een pan op te zetten. De plaat wordt 600°C en roodgloeiend. Toch krijg je daarmee je keuken niet opgewarmd.
In de hoek van je keuken staat een radiator van eveneens 2000Watt en die doet dat wel.
Het oppervlak van de kookplaat is onvoldoende groot om de warmte af te geven aan de lucht.
Ok, ik bedoelde te reageren op die kookplaat. Dat voorbeeld klopt niet. Die "keuken" wordt even warm maar het comfort zal verschillend zijn. Daarom moet je ook altijd in een dikke leunstoel voor de open haard gaan zitten. :wink:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door smitjr »

In mijn onderzoek naar de juiste manier van installeren (o.a. ook dmv de eberspacher installatie manual): hierbij nog een filmpje fantastisch uitgelegd waarom je een kleine diameter Nylon brandstofslang moet gebruiken, en zeker ná de magneet/puls brandstofpompje tot aan de heater: https://www.youtube.com/watch?v=jCZhjGyR3bo

Voor mij de beste uitleg om het principe te begrijpen, en niet domweg instructies te volgen, en daarmee mijn kennis op te bouwen.

Samenvatting:
- kleine diameter harde brandstofslang zorgt voor een betere aanlevering van diesel in de kachel, ook op lange termijn itt de flexiblere (en vaak grotere diameter) zachte brandstofslang.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door NoStress »

Die man heeft er wel werk van gemaakt, qua uitleg / uitbeelden :bow: :bow:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door PaulBng »

Ik heb vorige week de dieselkachel onder mijn camper een kwart slag gedraaid. Daartoe moest ik de diesel toevoer iets inkorten. Dat was idd een dunne hardnylon slang. Gelukkig afgekort met een mes.
De aansluiting aan de kachel was ook met een kort rubber slangetje, maar er zit wel een slordige 3cm tussen einde nylon slang en het pikkie op de kachel.
Ik moet er nog een keer naar toe, zal dan gelijk kijken of daar wat aan te doen is.
De kachel doet het overigens prima zo.


Paul
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Is bij mij ook zo Paul, slang zit niet strak tegen het pikkie van de kachel maar hij werkt al 2 jaar goed dus laat ik het lekker zo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

die kacheltjes werken met een puls pompje voor de diesel toevoer, als je een een zachte slang gebruikt dan gaat een deel van de puls(dus brandstoftoevoer) verloren door het uitzetten van de slang.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door PaulBng »

Het gaat om 3cm. Dus het heeft geen haast. Gewoon aardig om te zien of het kan.
Het pompje zit ongeveer op dezelfde hoogte als de onderkant van de diesel tank. De afstand van pomp naar kachel is nog geen halve meter. Pompje wijst ong 15gr omhoog.
Slang tussen pomp en kachel, nog geen halve meter dus, loopt een paar cm omhoog. Dus denk dat 't wel goed zit.


Paul
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Peter LMC »

Dat het 3 cm lang is dat deert niet Arie.
Je moet het hard plastic slangetje er helemaal indrukken tot tegen aan het stalen tuitje.
Dus even slangklemmetje los en door drukken en weer vast zetten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Doe het vooral zoals het hoort.
Brandstofleidingen, verbrandingsluchtbuis en uitlaat zijn samen een gekalibreerd systeem.
De juiste verbrandings mengverhoudingen in stilstand en al rijdende. Zowel bij +10°C als bij -20°C.

De minimale en maximale lengtes staan in de inbouwhandleidingen.
De toegelaten en niet toegelaten oriëntatie ook.
Natuurlijk ligt de binnendiameter vast en diesel slangetjes moeten goed aansluiten om ophoping van luchtbellen te vermijden.

Tja een verbranding die moet juist zijn en niet polueren of zelfs vast roeten.
Dat is zo voor ieder merk en type diesel verwarming maar wel andere diameters voor Eberspächer als voor Webasto en ook verschillend voor Chinezen. Bovendien afhankelijk van het vermogen van de kachel. Aan de instelling van de brander en doseerpomp mag je niets veranderen. Die wordt éénmalig af fabriek juist gezet.

Indrukwekkend hoeveel fouten ik zie op het Chinezen facebook forum.
Groeten Kampo
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door NoStress »

Bedoel je deze.
https://www.facebook.com/groups/Chinese ... kachelsNL/

Of een andere er zijn zoveel verschillende forums met dieselheaters van Chinese afkomst.
Er zijn ook nog veel "chinezen" heater gebruikers, maar dan specifiek gericht op gebruik in boten ipv campers, die hebben ook nog eigen forums op FB.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 07 feb 2021, 9:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

facebook, en foute berichten, tja wie anders, een verstandig mens verkeerd daar toch niet..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Rolling Rodie »

Daar denken 2,99 miljard mensen toch anders over
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Plaats reactie