Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Peter LMC »

Als de kachel die bv Bas ingebouwd heeft
https://patrickshop.nl/index.php?route= ... uct_id=138
software matig aan te passen is van 2 naar 5 en 8 kw en er verder aan de kachel zelf (hardwarematig)
niet gewijzigd wordt, ja dan begin ik te snappen waarom er (Op facebook) regelmatig problemen mee zijn.
Bv kachels die na een paar branduren al helemaal dicht geroet en gekoekt zijn.
Het lijkt me een 8 kw kachel te zijn die dan helemaal geknepen wordt aan de opvoerpomp en brander ventilator.
En zo moet deze dan bv 2 kw worden/zijn.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door AadenAnke »

@meine
Mijn ervaring is dat onderhoud veel goed doet. Toen ik begon bij de toenmalige ZWN was er 1 monteur die ergens eind augustus begin september begon met de webasto's na te kijken. Met de snijbrander de verbrandingskamer schoon brande. Ze deden het eigenlijk altijd behalve als er weer een paar keer vergeten was de Webasto uit te zetten minstens 15 minuten voor dat de bus op de stalling terug kwam. Hoofdschakelaar uit was ook kachel direct uit. Als de Webasto dan weer op starte rookte hij een tijdje flink maar soms moest hij dan geholpen worden door de monteur vloekend kwam hij dan smerig terug hij doet het weer hoor :bang: later werd de Webasto alleen nog meegenomen in het onderhoudschema van kijken of het werkt. Ja dan had je wel koude dagen zeg maar. Nog een paar jaar en er zijn geen Webasto's meer in het OV. Nu veel problemen met de elektrische bussen bij echte kou vreet de kachel teveel stroom dus worden ze geknepen om de actieradius te behouden. Weer koude poten wat ben ik blij er nu van een afstandje naar te kijken!

Gr. Aad
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Meine »

In de BYD e-bussen waar ik op gereden heb zaten dieselkachels. Chinese uiteraard. Met grote letters staat er "100% elektrisch" op de zijkant. Maar ja, er wordt wel meer gejokt als het om "groen" gaat.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Peter LMC »

Weet er alles van Aad. Waar ik de scepter zwaaide daar hadden we 350 van die kachels.
En een monteur aan de testbank die er in koude dagen de gehele dag mee bezig was.
Als de winter om was dan had je bijna iedere kachel binnen gehad.
Toen er meer elektronica in kwam en je de draai uren uit kon lezen verschoot je van de gedraaide uren.
Motor uit, kachel aan, was het dikwijls bij de chauffeurs.
Er waren er zelfs die hem ook onder het rijden aan hadden staan maar daar hadden we snel iets op bedacht.
Zelfs als de truck heel het weekend op het bedrijf stond en de chauffeur thuis zat stond de kachel aan. :bang: .
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door AadenAnke »

Meine schreef:
za 13 feb 2021, 11:27
In de BYD e-bussen waar ik op gereden heb zaten dieselkachels. Chinese uiteraard. Met grote letters staat er "100% elektrisch" op de zijkant. Maar ja, er wordt wel meer gejokt als het om "groen" gaat.
Ik denk dat ik weet over welke BYD je het hebt ja ja :shh: Achterhoek??? Die waren er al snel ingebouwd na da klachten over de kou geheel op kosten van de leverancier en in stilte :lol: :lol:
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door AadenAnke »

Peter LMC schreef:
za 13 feb 2021, 11:38
Weet er alles van Aad. Waar ik de scepter zwaaide daar hadden we 350 van die kachels.
En een monteur aan de testbank die er in koude dagen de gehele dag mee bezig was.
Als de winter om was dan had je bijna iedere kachel binnen gehad.
Toen er meer elektronica in kwam en je de draai uren uit kon lezen verschoot je van de gedraaide uren.
Motor uit, kachel aan, was het dikwijls bij de chauffeurs.
Er waren er zelfs die hem ook onder het rijden aan hadden staan maar daar hadden we snel iets op bedacht.
Zelfs als de truck heel het weekend op het bedrijf stond en de chauffeur thuis zat stond de kachel aan. :bang: .
Toen ik begon was het aan of uit dus bij begin van de dienst aan en dan na een uurtje uit. Was het extreem koud en een dienst dat je regelmatig een tijdje stilstond gewoon de hele dag aan. Later met de komst van electronica werd dat geregeld ook niet prettig. Nog wat later bij stilstand van 2 minuten schakelde de motor zich zelf uit en ook de Webasto die door de chauffeur al via een omweg was blijven branden. Leuk hoor dat geregelde gedoe maar daar wordt uitgegaan van ideale situaties maar vele vestigingmanagers kwamen nog uit de praktijk en gaven dan (stiekum) opdracht voor het plaatsen van een paar schakelaars zodat de electronica weer was omzeilt :silent: :shh: de chauffeur weer warme voeten en de passagiers minder klaagde over kou!
Iedereen blij

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Peter LMC »

Ja dat was allemaal om het brandstof verbruik te verminderen.
De techneuten, achter het bureau, bedachten dat.
En die interesseerde het niet of de chauffeur in de kou zat.
Want de baas wil dat hebben en die geeft daar opdracht voor.
Als de techneut op het eind van het jaar dus kon laten zien dat hij
weer een brandstof besparing had bereikt dan was zijn baas weer tevreden. :wink:
En kan hij misschien zeuren om opslag.
Maar we dwalen af. :-B
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Klass »

Nog steeds erg blij met mn kachel, je kan eigenlijk niet zonder met deze temperaturen. Ik gebruik nu ook vaak de timer, zodat de kachel een uurtje voor ik mn bus in ga al aangaat, of zodat hij overdag even draait als ik er niet ben tegen het vriezen binnen. Alleen het tikken van het pompje is nog vervelend tijdens het slapen dus die wil ik in de toekomst graag onder de bus hebben
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

als het tikken vervelend is tijdens het slapen kun je ook proberen wakker te blijven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Chinese dieselkachel



Bericht door PaulBng »

Dat gaat vanzelf, Jos.

Overigens is het niet het tikken van het pompje zelf, maar de resonanties in de ophanging van pompje en diesel leidinkjes.

Pompje hangt overigens wel onder de camper, dus dat maakt niet uit.

Ik val er gewoon bij in slaap. Maar ik ga het wel aanpakken.


Paul
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door henk en lila »

Klass schreef:
za 13 feb 2021, 17:09
Nog steeds erg blij met mn kachel, je kan eigenlijk niet zonder met deze temperaturen. Ik gebruik nu ook vaak de timer, zodat de kachel een uurtje voor ik mn bus in ga al aangaat, of zodat hij overdag even draait als ik er niet ben tegen het vriezen binnen. Alleen het tikken van het pompje is nog vervelend tijdens het slapen dus die wil ik in de toekomst graag onder de bus hebben
Maar bij Klass zit het pompje binnen dus die werkt wsl uit een Jerrycan ofzo?
Hoewel ik toch echt dacht dat bij 9 vd 10 dieselkachels de diesel aansluiting onderaan de flens zit (die je door de vloer steekt).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Alle lucht dieselkachels voor campers hebben tegenwoordig de brandstofaansluiting buiten.
Dat is natuurlijk omwille van de veiligheid, zo staat het in de EU normen en ook in de installatiehandleidingen.
Als je hem toch binnen plaatst of de brandstofleiding door de leefruimte laat lopen dan is dat omdat je de handleiding niet leest, het niet weet of niet beseft dat het niet slim is.
Waarom zou je de installatie minder goed doen ?

Bij diesel lucht kachels voor laadruimteverwarming en bij diesel waterverwarmingen is de situatie anders want die kachels mogen dan weer niet in het interieur worden gemonteerd. Staat ook daar in de installatiehandleidingen.
Laatst gewijzigd door kampo op ma 15 feb 2021, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Meine schreef:
za 13 feb 2021, 11:27
In de BYD e-bussen waar ik op gereden heb zaten dieselkachels. Chinese uiteraard. Met grote letters staat er "100% elektrisch" op de zijkant. Maar ja, er wordt wel meer gejokt als het om "groen" gaat.
Bij de Ebusco Chinezen zit er wel een elekrische kachel in van een europees merk ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door AadenAnke »

Stoute fotograaf :clap: waar is de afzetting waar achter alleen gekwalificeerd personeel mag komen? Of hebben jullie die veiligheid eis niet in Belgie :lolno:
Deze kachels zijn waarschijnlijk in België ingebouwd na dat ze geleverd waren. Leerschool van de voorgaande leveringen bij conculega's zijn intussen bij veel elektrische bussen al vervangen door dieselkachels

Gr. Aad
Plaats reactie