Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jan- »

Peter A7 schreef:
za 28 nov 2020, 14:01
Jan-, ik vraag me ernstig af hoe de isolatie op jou vloerplaat gaat reageren wanneer de kachel enkele uren stevig brandt :roll:.
Je brengt wel aluminium tape aan om de stralingswarmte een beetje te spreiden maar de grootste hitte zit onderaan. Er mag dan wel een lapje rubber onder de kachel zitten, dat wordt toch allemaal flink warm. Wat is het smeltpunt van jou vloerisolatie?
De warmte zit in de uitlaat en onder het rubber. Naar de isolatie toe koelt het snel af. Metaal is een uitstekende geleider en dan zou eerst de hele carrosserie moeten opwarmen. En het was het advies toen op dit forum. Zie de link onder mijn foto hierboven.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Peter A7 »

Jan, heb je die effectief ook al gebruikt?

Verder leuke camper trouwens. Bijna even klein als die van mij :D
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jan- »

Ik heb de kachel zeker effectief gebruikt.

Zoals in de vermelde link beschreven is https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8438761 heb ik hem al sinds 2013 ingebouwd. Soms in de winter in wintersportgebieden geweest en dan wil het 's nacht best koud worden. Maar ook als je tijdens een voor Marokko strenge winter, boven in het Atlas gebergte, tijdens een heldere nacht gestrand bent op een "camping", ben je blij met zo'n kachel. Zie foto hieronder.

Alleen heb ik mijn camper te goed geisoleerd. Stroomtechnisch gezien had ik uitgerekend dat ik 's nacht beter de kachel de hele nacht op een lage stand kan laten draaien, dan steeds aan/uit laten regelen (voorgloeien). Met mijn hefdaksjaal wordt het dan binnen te warm, maar met het hefdak open zonder hefdaksjaal gaat het dan prima. Dus ik durf ook te slapen met de kachel de hele nacht aan. 1x per jaar of zo, laat ik hem een tijd op vol vermogen branden om hem schoon te banden. Maar de camper zelf is nog niet gaan branden.

Dat klein zijn heeft voor en nadelen. Afgelopen zomer in Oostenrijk had ik bij een camping ingevuld dat ik 2 nachten met een camper wou overnachten. Toen ze mijn camper zagen werd ik uitgelachen: dat was toch geen camper! Maar ik kreeg wel geld terug omdat een personenauto goedkoper was dan een camper.
Bijlagen
marokko-small2.jpg
marokko-small2.jpg (130.65 KiB) 709 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Peter A7 »

Mooi verhaal Jan :thumbup:.

Je kachel de hele tijd op laag vermogen laten branden is fijn, maar dan krijg je natuurlijk niet die situatie dat alles gedurig erg heet wordt.
Goed voor jou natuurlijk, dat het op deze manier werkt.

Toch zou ik jou bouwwijze niet als universeel gangbaar durven aanwijzen. Het is echt wel a-typisch.

Indien men dit toepast in een grotere bus, waar de kachel wel flink veel op hoger vermogen loopt, dan ziet het er misschien toch anders uit.
Ik denk dat men in dit soort zaken beter wat voorzichtiger is.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Deze montagewijze is niet aan te bevelen. Te veel verliezen en veel te hoge temperatuur in die box.
Je had de rechte uitstroomkap kunnen vervangen door een haakse.
Ken je die ?

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf zit ik intussen te denken ook een chinees te plaatsen. Bij een Ducato kun je uitstekend bij de tank van binnenuit, en montage onder de bijrijders stoel zijn veel voorbeelden van. Blijft even de vraag welke ik het beste kan gaan bestellen bij Amazon (dan weet ik zeker dat ik geen invoerrechten issues heb) en wat ik er nog bij moet bestellen (betere leidingen bijvoorbeeld).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Atoz »

Originele dieselleiding gebruiken. Heeft een gecalibreerde opening, de dieselpomp ''spuit'' diesel, vandaar.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jan- »

@MarceldeHoog: Ik heb begrepen dat je voor ong 100 Euro zo'n kachel via aliexpress ook uit Tsjechie kan laten komen. Dan heb je ook geen invoerkosten. Maar ik heb hier geen ervaringen mee.

@campo "Te veel verliezen en veel te hoge temperatuur in die box. Je had de rechte uitstroomkap kunnen vervangen door een haakse. Ken je die ?"

Die kende ik inderdaad. Ik heb dat nog overwogen. zie https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 1&start=18 (alleen bestaat dat plaatje niet meer). Maar ik zag het voordeel er niet van in ten opzichte van mijn box. En ik moest binnen een korte afstand nog een stukje terug en dat zou met zo'n slang lastig worden. Bij mijn box heb je de weerstand van de uitmonding van de kachel zelf en dan vervolgens het rooster aan de zijkant. Deze laatste heeft een groter open oppervlak. Dus de druk die in die box wordt opgebouwd valt wel mee. Het voordeel van de haakse uitstroomkap is wel dat de lucht wat gestroomlijnder omgebogen wordt. Maar het zou ook maar zo kunnen dat door mijn box de totale tegenluchtdruk zelfs lager is. Maar ik heb die haakse uitstroomkap niet en ook geen apparatuur om dit te kunnen meten.

En het wordt inderdaad warm in die box, maar dat wordt het binnen in zo'n slang ook.

@Peter A7: Ook na een tijd op het hoogste vermogen heb ik geen problemen ondervonden. Ik heb 1 keer gehad dat hij in storing kwam. Maar toen bleek een papier of zo tegen de luchtinlaat geplakt te zitten. Toen heeft de temperatuurbeveiliging zijn werk gedaan. Maar het is natuurlijk beter om dit te voorkomen.

Nog wat meer details over het verhaal van de "stranding" in Marokko kan je vinden in: https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=38&t=8462893 Is wel leuk om te lezen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

jan- schreef:
ma 30 nov 2020, 21:28
...Bij mijn box heb je de weerstand van de uitmonding van de kachel zelf en dan vervolgens het rooster aan de zijkant. Deze laatste heeft een groter open oppervlak. Dus de druk die in die box wordt opgebouwd valt wel mee. Het voordeel van de haakse uitstroomkap is wel dat de lucht wat gestroomlijnder omgebogen wordt. Maar het zou ook maar zo kunnen dat door mijn box de totale tegenluchtdruk zelfs lager is. Maar ik heb die haakse uitstroomkap niet en ook geen apparatuur om dit te kunnen meten.

En het wordt inderdaad warm in die box, maar dat wordt het binnen in zo'n slang ook. ...
Mijn ervaring is dat zo een box je tot 50% warmte verliezen kan opleveren. Maar ik kan het van hieruit natuurlijk nooit juist inschatten...
Je moet daar onderaan in die box minstens een deflector plaatsen die de warme lucht zachtjes naar boven geleid. Anders botst de lucht tegen de wand en gaat bij wijze van spreken terug de kachel in.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jan- »

Het zou inderdaad gestroomlijnder kunnen, maar dat geldt niet alleen aan de onderkant. Maar of het zo veel scheelt? Ook bij de haakse uitstroomkap botst de lucht tegen een wand aan.
"50% warmte verliezen" Bedoel je dan dat die 50% via de uitlaat of zo verdwijnt? Want rondom die box wordt het niet echt warm. Of bedoel je 50% minder luchtstroming?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Wat ik schreef is warmte.
Het komt erop neer dat je kachel 2000 Watt in de box blaast en dat er daarvan maar 1000 Watt in je voertuig aankomt.
De 1000 Watt die je verliest gaan naar de inwendige opwarming van je luchtbox en komt niet aan in het interieur. Zonde van de diesel en het extra stroomverbruik.
Natuurlijk kunnen we van hieruit de situatie in jou geval niet precies beoordelen. Een haakse bocht moet je altijd vermijden. Voor het beste resultaat moet je de warme lucht ook onderaan loslaten en naar beneden richten.
Door een afgeronde inwendige deflector te plaatsen die de warme lucht netjes naar de uitstroom opening leidt zal je heel wat winst kunnen halen.
Wanneer lucht door kanalen stroomt ondervindt het wrijving tegen de wanden, komt hindernissen tegen, moet van
richting veranderen aan aftakkingen, verbredingen, vernauwingen en roosters. Deze hindernissen veroorzaken een verlies van
energie. Er bestaan tabellen met weerstand waardes.

Ook in grotere campers met een 4000 Watt luchtverwarming maak je vaak mee dat er veel verliezen zijn.
Als je een luchtkachel het interieur centraal met 1 éénvoudige uitstromer laat opwarmen dan voelt die zeer krachtig aan. De volle 4000 Watt komt aan in het interieur. Je kan daarbij wel last hebben van kou in de hoekjes.

Maar als je een hele lucht distributiering met wel 6 uitstroom mondjes gebruikt (ringverwarming) dan voel je overal niets en heb je soms een slecht resultaat. Te veel hindernissen en verliezen. Ook hier heb ik al kunnen vaststellen dat de helft van de warmte weg was en maar 1/3 van het luchtdebiet aan komt op bestemming. Dat kan je meten met een anemometer. Wel zal je warme kasten hebben en dus minder condens op die plaatsen.
Groeten Kampo
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Maar als je een hele lucht distributiering met wel 6 uitstroom mondjes gebruikt (ringverwarming) dan voel je overal niets en heb je soms een slecht resultaat. Te veel hindernissen en verliezen. Ook hier heb ik al kunnen vaststellen dat de helft van de warmte weg was en maar 1/3 van het luchtdebiet aan komt op bestemming. Dat kan je meten met een anemometer. Wel zal je warme kasten hebben en dus minder condens op die plaatsen.
Daarom gebruik ik de Truma blower zodat er op mijn 11 monden overal warme lucht uit komt. Groet, Eric
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jan- »

kampo schreef:
wo 02 dec 2020, 7:36
Wat ik schreef is warmte.
Het komt erop neer dat je kachel 2000 Watt in de box blaast en dat er daarvan maar 1000 Watt in je voertuig aankomt.
De 1000 Watt die je verliest gaan naar de inwendige opwarming van je luchtbox en komt niet aan in het interieur. Zonde van de diesel en het extra stroomverbruik
Het wordt rondom de luchtbox door de isolatie niet echt warm. En ik zou eigenlijk een kachel willen die nog veel lager kan regelen dan 850 watt wat deze nu kan. Ik laat mijn hefdaksjaal nu meestal maar in de kast, want anders moet mijn kachel steeds even uit en opnieuw opstarten en dat kost nog meer stroom. En het dieselverbruik is toch al niet zo veel.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

De verloren warmte komt niet uit de luchtbox maar blijft er in zitten.
De warmte kruipt in de opwarming van de binnenwanden en komt er niet uit, ook door het afgewurgde luchtdebiet.

Vergelijk het met je keuken. Je hebt een elektrische kookplaat van 2000 Watt en je vergeet er een pan op te zetten. De plaat wordt 600°C en roodgloeiend. Toch krijg je daarmee je keuken niet opgewarmd.
In de hoek van je keuken staat een radiator van eveneens 2000Watt en die doet dat wel.
Het oppervlak van de kookplaat is onvoldoende groot om de warmte af te geven aan de lucht.
Groeten Kampo
Plaats reactie