Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Vertrokken2 »

Daar heb je toch spciale carrosseriekit voor? Ik zou daar zelf geen polymeer voor gebruiken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Klopt, je moet ook niet zomaar een willekeurige MS Polymeerkit gebruiken, wel deze.
(en Sikaflex heeft vast ook wel een nummer wat hiervoor bedoeld is maar dat nummer ken ik niet)

Even een paar quotes uit de Technische Fiche:
Soudaseal 240FC
  • Bonding applications in construction and metal constructions
  • Strong elastic bonding in vibrating constructions
  • Connection joints in sheet metal fabrication
  • Supple bonding in car bodies, caravans and containers
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door anka »

@Jtg: duidelijk, dankje!

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door AadenAnke »

Wij hebben sinds kort een Ducato L4H4 nieuw uit de fabriek (Challenger). Achter bij de langsbedden zitten geen ramen, in de achterdeuren ieder een klapraam, dinete en schuifdeur idem. Allemaal met rollo en hoor. Eerlijk gezegt had ik ook mijn bedenkingen over geen ramen achter en had zoiets die kan ik er altijd nog inzetten. Dat ga ik dus nooit doen. De ramen in e achterdeuren heerlijk! Met de fietsen op de drager kunnen ze maar een stukje open. Voordeel je kan ze snachts dat stukje lekker open laten.

Gr. Aad
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Hmmm ik was aan het zoeken naar zogenaamde levellers (nu al zodat ik de watertank iets makkelijker kan bevestigen :)), zover ik kan overzien/vinden zijn er eigenlijk maar 2 die kunnen in combinatie met de bandenmaat van onze bus (215/75R16);

Froli Multi oprijwig (Afmetingen: 590 mm x 235 mm x 130 mm)
Fiamma Level Up Jumbo (580 mm x 240 mm x 14 mm)

Zijn er nog andere? Heeft iemand juist heel goede ervaring met de ene of de andere? Zelf maken is ook een optie natuurlijk...
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Aad,

dank voor je tip over de ramen in de achterdeuren.
Wij hebben dit afgelopen zomer in de huurcamper inderdaad ook gehad (ook in combinatie met de fietsendrager :-B). Onze verwachting nu is echter dat de zijramen achter bij de langsbedden voldoende gaan zijn voor 's-nachts en qua (uitzicht) kunnen we wel de deuren opengooien natuurlijk (volle 270 graden). We gaan het meemaken, maar voorlopig nog niet.
Anders dan bij een fabriekscamper kunnen we met de afwerking van de achterdeuren wachten dus we hebben de gelegenheid om het te testen zonder ramen in de achterdeuren en kunnen dan nog beslissen voor toch wel of inderdaad niet.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door pele »

Oprijblokken: mijn ervaring
- die van Thule, twee paar gehad, snel gescheurd op steenachtige ondergrond, geen aanrader voor mij.
- vroeger van die gele Fiamma's : zeer taaie kunststof. Maar ik merkte al denk dat er ook minder goede zijn van Fiamma.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door simple simon »

hoi, ik zit al veel te lang te wachten op mijn specifieke Polyplastic achterdeur-ramen speciaal voor onze Ducato bussen ( geheel paneel vullend maar wel met het sluitwerk op smallere basis) blijkbaar overal leverproblemen dus ik zat met interesse te kijken naar jouw keuze, heb jij een foto van hoe het er aan de buitenzijde nu uitziet?

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@simple simon
Je bedoeld de achterdeur zelf? Dat is nu (en blijft voorlopig ook) nog het plaatwerk van de bus :)
Een stukje later in het topic beschrijf ik dat we daar toch geen ramen gaan doen maar ramen aan de zijkanten achterin (langsbedden) aan beide zijden, waarschijnlijk in maat 818x315
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door AadenAnke »

JTG schreef:
zo 23 sep 2018, 10:11
@Aad,

dank voor je tip over de ramen in de achterdeuren.
Wij hebben dit afgelopen zomer in de huurcamper inderdaad ook gehad (ook in combinatie met de fietsendrager :-B). Onze verwachting nu is echter dat de zijramen achter bij de langsbedden voldoende gaan zijn voor 's-nachts en qua (uitzicht) kunnen we wel de deuren opengooien natuurlijk (volle 270 graden). We gaan het meemaken, maar voorlopig nog niet.
Anders dan bij een fabriekscamper kunnen we met de afwerking van de achterdeuren wachten dus we hebben de gelegenheid om het te testen zonder ramen in de achterdeuren en kunnen dan nog beslissen voor toch wel of inderdaad niet.
Ik bedoel dus dat ik wel ramen in de achterdeuren heb maar niet in de zijwand bij de langsbedden. Eerlijk ik ben blij dat ze er niet zitten, had eerst wel van geen ramen die moeten er van de winter in. Niet dus. Denk er nog eens goed overna is mijn advies. Later inbouwen kan altijd nog.

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door AadenAnke »

JTG schreef:
zo 23 sep 2018, 10:00
Hmmm ik was aan het zoeken naar zogenaamde levellers (nu al zodat ik de watertank iets makkelijker kan bevestigen :)), zover ik kan overzien/vinden zijn er eigenlijk maar 2 die kunnen in combinatie met de bandenmaat van onze bus (215/75R16);

Froli Multi oprijwig (Afmetingen: 590 mm x 235 mm x 130 mm)
Fiamma Level Up Jumbo (580 mm x 240 mm x 14 mm)

Zijn er nog andere? Heeft iemand juist heel goede ervaring met de ene of de andere? Zelf maken is ook een optie natuurlijk...
Ik heb van die grijze nog uit de vorige camper. Eerlijk gezegd gebruikte ik die best vaak. Nu met de bus 1 maal gebruikt en vraag mezelf af of ze de volgende keer nog wel meegaan.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door WoutvanAken »

André, volgens mij heb ik ook de ramen die jij bedoelt. Deze waren lange tijd moeilijk leverbaar maar ik denk dat je ze via Reimo nu wel moet kunnen krijgen.
Vraag het eens bij Freddy van Campers en Cars in Nieuwendijk.
Wout.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dit weekend weer wat zaken kunnen doen. De afvalwatertank is nog steeds een dingetje, ik wacht er even mee tot ik de bus op kan krikken aan beide kanten om te bekijken of het ding er dan tussen past.
Om zeker te zijn dat de trekhaak te monteren is (en niet in de weg zit van de watertank of vice versa) heb ik die gemonteerd. Het is prima gelukt al had ik 'iets' meer tijd nodig dan de 1,5 uur die er volgens de fabrikant voor staat (doe maar x2). Gisteren alles gemonteerd en vandaag in alle rust de bouten 1-voor-1 na/aangedraaid. Voor het elektrische stuk moet een kabel naar voren worden getrokken en ik ben even aan het kijken wat nu echt het makkelijkst is. Ik kan overal nog makkelijk bij namelijk. :-B
Ondertussen zijn we ook begonnen met het houtwerk op de vloer van de bus; de eerste latten zitten erin en onder het gewicht van wat planken en gereedschap blijft het (als het goed is) mooi vlak.
IMG_4990.JPG
IMG_4990.JPG (96.14 KiB) 1312 keer bekeken
IMG_4992.JPG
IMG_4992.JPG (89.79 KiB) 1312 keer bekeken
IMG_4993.JPG
IMG_4993.JPG (95.88 KiB) 1312 keer bekeken
(PS Foto's plaatsen lukt niet altijd even goed, ik zie 'dubbele' maar niet in de post en als ik ze weghaal zijn ze allemaal weg.. nou ja misschien kan 1 van de admins ontdubbelen)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Trouwens, als vloerplaat hadden we zogenaamde Elliotis pine bedacht met een dikte van 9mm. Ik heb er even mee in mijn handen gestaan bij de plaatselijke bouwmarkt maar dat ging 'm niet worden zeg maar. Zo krom als een hoepel en wel erg veel gaten op de plaats van knoesten om achteraf op te vullen. Nog even OSB gechecked maar dat schroeft niet fijn dus uiteindelijk toch 'gewoon'hardhouten multiplex 9mm. :|

Ach ja, er zullen nog wel wat concessies gemaakt worden gaandeweg :)
Plaats reactie