Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kampeermark »

Geduld hebben! Ik heb ze via Jeroen ook bij Rakimaus1. Betrouwbare vent!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Afgelopen weekend de kachel uit kunnen proberen, niet omdat het nodig was, maar nu het filter gemonteerd was werd het onderhand wel tijd. 3x herstart en werken. Het was wel heel even zoeken omdat ik per abuis de ventilator-stand geactiveerd had na de eerste keer en die niet meer op de verwarming-stand kreeg. (het instructieboekje gaf uitkomst :wink: ).

Een behaaglijk comfort is nu mogelijk als het koud(er) wordt, en misschien nog wel belangrijker; straks warm water.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Ik heb met de Planar nog niet uitgevonden hoe je warm water maakt als het binnen 30 graden is.
Nu moet je de thermostaat hoger zetten dan de binnen temperatuur anders verwarmt hij niet.
Of is er nog een continue brand stand??
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Bij mij is dat stand ‘by panel’. De binnen/buiten temperatuur speelt dan geen rol meer. De heater reageert alleen op de ingestelde waarde op het paneel in die stand.

Edit: wij hebben de PU-27 ‘knop/display’
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Hebben dezelfde bediening, ik ga de handleiding bestuderen. :-B
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zonet ons toekomstige dakraam besteld voor boven de dinette; een Webasto Hollandia 100. Dit dakraam kan open (en zelfs helemaal eruit) tijdens het rijden of als we stil staan 8-). Omdat ik er nog maar heel weinig over kon vinden (niets behalve een Duitse zelfbouwer die een ouder model/type 300 heeft ingebouwd) zal ik proberen de inbouw weer in detail te beschrijven. Maar goed, eerst moet het dakraam nog binnenkomen....

Alvast een voorproefje;
Afmeting frame: 764 x 396mm
Afmeting glas: 748 x 378mm
Afmeting 'doorkijk': 702 x 335mm
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kampeermark »

Leuk Jeroen, een raam anders dan andere :) ben erg benieuwd. Wel een beetje jammer dat je de 730 niet neemt, das pas een uitdaging Afbeelding

Mark


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Deze ‘100’ past volgens Webasto (na heel lang zoeken). Bij de andere series staat een rood kruis ter hoogte van de Ducato..... dus ik vermoed dat die niet passen (behalve de eerder genoemde 300 reeks.) Wel jammer; ik had al de bedrading voor de 300 classic voorbereid. Nou ja, beter teveel dan te weinig aansluitpunten. Ik kan er vast nog wel een lampje aan knutselen of wat indirecte verlichting of of of.... :-B
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nog even voor diegenen die dezelfde draaiplateau's hebben....
De gordelafdekking van de bijrijdersstoel pas je best aan naar origineel onderdeelnummer 7780048OE (60911486) zoals hieronder;

De gordelafdekking van de bijrijdersstoel zonder draaiplateau ziet er identiek uit maar heeft de rand aan de onderzijde breed doorlopen (net zo breed als aan de zijkanten zeg maar)
Aanpassing gordelafdekking bijrijder.jpg
Aanpassing gordelafdekking bijrijder.jpg (31.31 KiB) 769 keer bekeken
Doe je dat niet dan breekt ze uiteindelijk af :(
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kampeermark »

Wij kwamen er al snel achter. Voorzichtig met een figuur zaakje die uitsparing gemaakt.
Toch bedankt voor de tip voor de toekomst!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Tijd om wat voortgang te posten hier. Afgelopen weekend hebben we het dakraam geplaatst; Webasto Hollandia 100-II
Lange tijd getwijfeld tussen dit model en de oude 300 serie en uiteindelijk besloten voor de '100' omdat bij dat model de glazen ruit er in zijn geheel uit kan. Bij de '300' kan dat alleen onbedoeld en als dat lukt heb je een uitdaging. De bedrading die was voorzien gaan we dus niet gebruiken....zal vast wel van pas komen ergens voor.

De foto's van het proces spreken denk ik voor zich (net als de handleiding die bestaat uit een stel pictogrammen).

Eerst de voorbereiding; aftekenen, uitmiddelen, zaagsnedes voorbereiden etc.
dakraam1.jpg
dakraam1.jpg (131.41 KiB) 556 keer bekeken
Daarna het zagen zelf en het plaatsen van het dakraam. Even opletten: geen kit gebruiken. De afdichting wordt gerealiseerd door een bandje die, door het aandraaien van alle schroeven, de zaak gaat afdichten. Aan de binnenzijde zit op het schroefframe ook nog een rubber waterkering en samen zou dat voldoende moeten zijn. Omdat we de afwerking tot na de zomervakantie laten zullen we zien of dat echt werkt. :think:
dakraam2.jpg
dakraam2.jpg (84.69 KiB) 556 keer bekeken
Tenslotte met de hand alle schroeven aandraaien omdat bij elke slag ook de schroefdraad getapt wordt in het buitenframe. Lijstje voor de binnenzijde erop en klaar zijn we.... Het zagen heeft nog de meeste tijd gekost omdat je dat voorzichting moet doen. Maximale speling tussen voor-en achterzijde of linker- en rechterzijde is 1,5mm. Leonie had keurig gezaagd en alles pastte de eerste keer (!).

Het eindresultaat;
Het dakraam zit er op beide foto's in. Het verschil is de verlichting aan de binnenkant (aan of uit).
dakraam3.jpg
dakraam3.jpg (55.26 KiB) 556 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Er zijn van die avonden bij ... :bang:
Wat ik wilde doen; een 3-weg schakelaar inbouwen om de Multiplus te kunnen schakelen zonder onder het bed op de tast te moeten ‘zoeken’.

Niet gelukt.

Ik weet dat de combinatie Multiplus-Schakelaar-ve.bus smart dongle niet ervoor kan zorgen dat je overal kan schakelen, maar ik heb het niet voor elkaar gekregen om de schakelaar functioneel te krijgen. De smart dongle zou dan de spanning en temperatuur weer moeten geven en ook de limiter functie zou moeten werken.

Vanavond nog maar eens proberen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Nou hebben wij geen Multiplus, maar een schakelaar op een bereikbare plek is wel makkelijker.
Maarreh wat wil je schakelen?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Schakelen tussen 'uit', 'aan (zowel lader als inverter)' en 'alleen lader aan'.
Dat dus. Nu kan dat met de zogenaamde Smart Dongle via Bluetooth ook wel, maar ik had liever een verlenging gemaakt van de 'harde' schakelaar.
Plaats reactie