Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

De houten bodems van de keukenlades hebben we allemaal vervangen voor populieren multiplex. In de kleine lades 9mm dik en in de hoge grote lade 12mm dik. Het verschil hebben we opgevuld met passtukken (heb het al eerder gezegd; blij met dat we de 3D printer kunnen gebruiken voor dat soort dingen) Het is echt ideaal voor dit soort dingen. :wink:
IMG_1718.jpeg
IMG_1718.jpeg (32.53 KiB) 1339 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Ziet er strak uit, komt er nog een opstaande rand aan de achterkant keuken? (tussen keuken en schuifdeur)
Bij gebrek aan een vaatwasser gebruiken wij voor de afwas een rubberen afdruipmat.
Die ligt dan op het gesloten gasstel, bevalt heel goed.
Maar als we op campings staan gebruiken we de faciliteiten.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Het blad hebben we (doordat de Zweedse winkel nog niet open is voor ons bijzondere keukenblad) nog niet kunnen bestellen. Twijfel nog over een opstaande rand aan de achterzijde van het blad.

Ondertussen is Leonie druk geweest met vilt zodat ik verder kon met de eerste bovenkasten achterin de bus. Het verwerken van het vilt ging prima, misschien wel makkelijker dan gedacht. We hebben wel ander vilt gekocht (nu antraciet) dan we bij de wielkasten (licht grijs) gebruikt hadden. Het vilt wat we nu gebruikt hebben laat zich makkelijk plakken en het pluist, in tegenstelling tot het vilt bij de wielkasten, haast niet.
Vilt achterdeur.jpg
Vilt achterdeur.jpg (72.64 KiB) 1080 keer bekeken
Vilt bovenkast achterplank.jpg
Vilt bovenkast achterplank.jpg (69.75 KiB) 1080 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

En nog wat foto's
vilt bovenkast.jpg
vilt bovenkast.jpg (46.12 KiB) 1077 keer bekeken
vilt bovenkast 2.jpg
vilt bovenkast 2.jpg (61.75 KiB) 1077 keer bekeken
Bijna klaar :wink:
vilt bovenkast 3.jpg
vilt bovenkast 3.jpg (87.01 KiB) 885 keer bekeken
Volgende stap is het bovenkastje zelf. Daar hebben we flink mee zitten puzzelen in de bus..... en we zijn er bijna uit denken we :crazy: :eh:
Laatst gewijzigd door JTG op di 28 apr 2020, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

En het eindresultaat, klaar voor de 'tussenschotjes' in het bovenkastje, de onderplaat, de bovenlat en de deurtjes..... nou ja daar gaan we morgen mee aan de slag.
IMG_0866[219011].jpg
IMG_0866[219011].jpg (170.47 KiB) 1072 keer bekeken
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Grijze wolf »

Hoi JTG,

Ziet er erg goed uit, complimenten. Lijmen jullie het vilt over het Armaflex of mis ik wat? :D

Gr. Gerrit
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dankje Gerrit, klopt; rechtstreeks op de Insulsheet (soort Armaflex inderdaad) met de eerder genoemde NMC lijm. Maar net zo goed rechtstreeks op het multiplex van de achterwand van de bovenkastjes.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Er zijn van die dagen dat je alles tegelijk aan het doen bent :wink:
Dit weekend wordt ook zo'n dag (of 2), op het programma staat voorlopig:
- Thetford toilet zijkant kleiner zagen (12-15mm eraf) aan de kant van het looppad
- Schoonwatertank onderhoud dop bereikbaar maken door gat in de bedbodem te zagen en weer op te vullen met 3D geprint onderdeel
- Nog meer isolatie aan de zijwand
- Verder met het bovenkastje achterin
- Verder met de ladefronten in de keuken
- Passen van de raamhorren en bepalen hoe we die gaan plaatsen
- Montage warmwater mixkraan vanaf de boiler

Hier mag een stukje af:
IMG_1831.jpg
IMG_1831.jpg (83.34 KiB) 723 keer bekeken
Op die plek komt de zijwand van de 'badkamer'. In verband met gewicht van het toilet met de cassette hadden we de cassette eruit gehaald om niet steeds het hele ding te moeten tillen. Kleine misrekening echter..... Na een 'last check' met de cassette erin blijkt dat het handvat ervan verder uitsteekt dan gedacht. :problem: We zouden een stuk uit het luik moeten zagen om die dicht te krijgen met de cassette erin en het toilet op de positie zoals bedacht. (waarbij er precies ruimte overbleef voor de zijwand......)
Gelukkig is het verschil dusdanig klein dat met een klein beetje inkorten het luik wel dicht kan en er een wand naast past, dus: de zaag gaat erin :twisted:

De rubberrand gaat dan verloren maar dat zullen we met kit oplossen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Als die plaat van de WC kunststof is, dan moet je met zagen oppassen dat het niet gaat smelten.
Voor de rest is het een ambitieus weekend to do list.
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door AadenAnke »

Ik heb ooit zulk materiaal gezaagd/bewerkt met een multitool inderdaad wel oppassen voor smelten. Het voordeel van multitool is dat het heel beheerst gaat en dan niet splintert

Gr. Aad
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zagen is gelukt met de Fein oscillerende zaag, blijft spannend :wink:
toilet gezaagd.jpg
toilet gezaagd.jpg (71.13 KiB) 551 keer bekeken
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door RodeHerman »

JTG schreef:
za 11 jan 2020, 20:25
Vandaag gewerkt aan de zitplaatsen voorin. Lang gezocht naar homologatie documenten voor draaiplateau’s en omdat niemand die vooraf kin of wilde versturen uiteindelijk voor originele Fiat (Isri) draaiplateau’s gekozen.
Ik ben benieuwd waar je deze draaiplateau’s hebt gekocht (wellicht bij de dealer?) en wat deze hebben gekost.

Na lang uitzoeken en twijfelen over de best hoge prijs heb ik excentrische plateau’s van Sportscraft gekozen, maar nu blijkt de bestuurdersstoel niet te kunnen draaien als de handrem aangetrokken is. Geen succes dus... :thumbdown:
Wellicht kan ik ze nog terugbrengen en ruilen voor goed werkende. Alvast bedankt voor je reactie!

Groet,
Bert
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ik heb ze via ebay, tweedehands via verkoper ‘rakimaus’ Duitsland. Via de dealer zijn ze rond de 1300 Euro (per stuk).
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door RodeHerman »

Dankjewel! :thumbup: Ik heb gezocht, maar op ebay kwam ik ze niet meer tegen en €1300,- per stuk, voor nieuwe vind ik een bizar bedrag. Besloten dus om mijn plateau’s te houden. Na wat zoeken op net forum heb ik de oplossing gevonden om de handremhandel wat meer naar beneden te plaatsen waardoor hij niet meer beven de stoel uitkomt. Dit werkt prima en ziet er prima uit.
Plaats reactie