Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nog maar eens geprobeerd een 'echte' schakelaar ertussen te zetten maar het is niet gelukt. Dus een alternatief gemaakt want ik wil het toestel kunnen bedienen zonder 'erbij' te moeten. Als het niet hardwarematig kan dan maar softwarematig... Dus een raspberry pi van stal gehaald en daar het Venus OS opgezet van Victron (versie 2.60). Aangesloten op de computer, instellingen gemaakt voor wifi hotspot via telefoon, superuser modus en ssh toegang geactiveerd en de grafische weergave 'aan' gezet zodat ik wat kan zien ook zonder telefoon.

Bij de bus de netwerkkabel van de VE.bus in de netwerkaansluiting van de raspberry en voila... schakelen mogelijk tussen aan/uit/alleen laden/alleen omvormen...... Was dat nu zo moeilijk?
Venus.JPEG
Venus.JPEG (30.62 KiB) 1261 keer bekeken
Edit; uiteindelijk blijkt dat het onderdeel wat de Multiplus zichtbaar maakt via Bluetooth er ook voor zorgt dat een fysieke schakelaar niet meer gebruikt kan worden, ook niet als je de schakelfunctie via Bluetooth niet zou willen gebruiken...... Er komen nog meer functies in de toekomst, waaronder waarschijnlijk ook een relais uitgang, maar die zijn er nu (nog) niet.
Laatst gewijzigd door JTG op di 18 aug 2020, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Afijn, door met de opbouw, de bovenkastdeurtjes gezaagd en gemonteerd (en daarna weer gedemonteerd :wink: zodat ze geverfd kunnen worden).
bovenkastdeurtjes.jpg
bovenkastdeurtjes.jpg (49.94 KiB) 1261 keer bekeken
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door MarkV »

Ik vind dat jullie zo strak aan het werk zijn. Echt prachtig om te zien :bow:
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door MarkV »

JTG schreef:
za 25 apr 2020, 22:47
En nog wat foto's
vilt bovenkast.jpg
vilt bovenkast 2.jpg

Bijna klaar :wink:
vilt bovenkast 3.jpg

Volgende stap is het bovenkastje zelf. Daar hebben we flink mee zitten puzzelen in de bus..... en we zijn er bijna uit denken we :crazy: :eh:
Zo veel vragen over het filt (als je het niet erg vindt) :)

Hoe stevig is het? Hoe dik? Welke lijm gebruik je? En waar heb je het vandaan :D
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Het is naaldvilt van Carmat gekocht via meubelstoffenvoordeel.nl, artikel 20C0031D https://www.meubelstoffenvoordeel.nl/wa ... 38026.htmlvolgens de bon, specificaties kloppen met artikelbeschijving; 2mm dik

Verlijmd met de NMC Fix Aeroseal lijm oa. te koop via De Wit in Schijndel.
Bussievooropreis
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:17

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Bussievooropreis »

Na heel veel meelezen en dromen over mijn eigen ombouw lees ik nu met met veel plezier dit bouwverslag!
De bovenkastjes zien er goed uit, mooi dat ze direct in elkaar overlopen zonder tussenstuk, heb je wat meer detail fotos van de vergrendeling, scharnieren en aanslag(opleg) vlakken waar ze op rusten wanneer open en gesloten?

Succes met de bouw, lees met plezier mee!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Bovenkastjes: ziet er strak. Ga je nog vakken maken, of blijft het 1 groot vak? Wij hebben het 1 vak gelaten met ook 3 deurtjes. Bevalt goed, beetje goed stapelen en het blijft allemaal op zij plek.
We gebruiken wel van die antislip matjes, dan schuift het niet.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dankje allemaal voor de reacties. Het zijn al drie vakken, de tussenschotten dienen tegelijkertijd als structurele ondersteuning.

De bovenkastjes samen (onderste plank is 1 geheel, evenals de achterwand en de balk aan de bovenzijde voorkant) steunen op het metaal van de bus en de lat die op de vorige foto's al zichtbaar was. De balk aan de bovenzijde voorkant zit in de balkjes (oranje) geschroefd die we achter de plafondbekleding hebben verlijmd aan het metaal van de bus.

Hieronder wat detailfoto's;
IMG_2163.JPEG
IMG_2163.JPEG (27.47 KiB) 910 keer bekeken
IMG_2165.JPEG
IMG_2165.JPEG (25.55 KiB) 910 keer bekeken
IMG_2166.JPEG
IMG_2166.JPEG (28.17 KiB) 910 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JTG op di 07 jul 2020, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

en de laatste;
IMG_2167.JPEG
IMG_2167.JPEG (34.95 KiB) 910 keer bekeken
We gaan het zo uitproberen. Mocht het nodig zijn dan kunnen we nog een klein aluminium randje maken aan de voorzijde, eventueel push locks als het echt niet dicht blijft zitten etc. etc.
Voor nu is het klaar, er moeten nog wat andere zaken afgemaakt voor we weg kunnen :wink:

Edit: Op verzoek nog even het scharnier onderdeelnummer erbij gezocht: Hafele 356.36.607 https://www.hafele.nl/nl/product/klepsc ... 700050023/
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Inmiddels terug van een heerlijke vakantie waarin we alles gelijk goed hebben kunnen testen :wink: .

Voor we er weer op uit gaan wil ik in elk geval de resterende accuspanning beter in beeld zien te krijgen. Het was nu af en toe behoorlijk gokken namelijk. Waarom weet ik nog niet, dat gaan we onderzoeken; feit is wel dat aangegeven resterende spanning en aangegeven SOC (als percentage) niet met elkaar kunnen kloppen en dat maakt een 123\SmartBMS nu niet bepaald 'smart'. zie de afbeelding hieronder:
IMG_2370.PNG
IMG_2370.PNG (53.37 KiB) 753 keer bekeken
IMG_2371.PNG
IMG_2371.PNG (62.1 KiB) 753 keer bekeken
De accu is een LiFeYPO4 200Ah accu.
Zo heb ik ook nog afbeeldingen van 0% SOC resterend met een celspanning van 3,28V gemiddeld (3,26 - 3,28 - 3,28 - 3,30).
Terwijl de SOC op 0% stond draaiden zowel de Maxxfan als de CRX80 koelkast prima (logisch ook gezien de accuspanning van 13,12V)

Wie het weet mag het zeggen :crazy:

Een los contact kan haast niet want de SOC neemt wel geleidelijk af. Het BMS zou een waarschuwing geven als de onderlinge cel communicatie verstoord danwel onderbroken wordt. Enige wat ik me zo voor kan stellen is dat de stroomtoevoer via de zonnepanelen niet meegenomen wordt, echter, alle in- en uitgaande stroom wordt geteld en het zou wel heel toevallig zijn om steeds precies op de blind spot te zitten van 1,5A verbruik.

Ik ga nu toch maar een BatteryProtect ertussen zetten om de DC loads af te schakelen bij een totale spanning van 11,25V (ongveer 4* 2,8V). De lader/inverter zelf (Multiplus) heeft van zichzelf al een voorziening hiervoor (mag ook niet via BatteryProtect ivm de stroomrichting beide kanten op).
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nu we toch bezig zijn.....

Door de BatteryProtect tussen de accu en de DC loads te plaatsen zet ik gelijk de BMS van de zogenaamde 'Critical mode' waarbij de relais voor 'allow to charge' en 'allow load' in serie geschakeld een soort noodstop geven richting de Multiplus naar de 'Normal mode'. In de Normal mode werken de beide relais onafhankelijk van elkaar. Het 'allow load' relais gebruik ik niet (geen tweede ingang in de multiplus helaas). Het 'allow to charge' relais koppel ik wel aan de Multiplus (en de MPPT, en aan een 'echte' schakelaar. Beide, zowel relais als fysieke schakelaar, moeten dan 'aan' staan om laden van de accu toe te laten.

Oh en nu de accu dan toch 'open' ligt..... ook maar een top balance uitvoeren zodat ik 100% zeker ben dat de cellen goed zijn geladen en alle onderdelen van het BMS stuk voor stuk inspecteren en opnieuw vastzetten. Leuke hobby :thumbup: :lol3:
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door DJSmiley »

Zijn die cellen de Winston cellen en BMS van GWL?

Had je ze uberhaupt gebalanceerd voordat je het pack ging bouwen? Of zijn ze in de tussentijd zo scheef gelopen? (doet die 123bms niet aan balanceren? Zou wel moeten)

Ik heb zelf inmiddels een setje EVE 280Ah cellen onderweg en een DykB bluetooth BMS. (Vond de 123BMS vrij prijzig). Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Als t goed is is die BMS geheel te customizen, dus ik kan 'm wat subtieler zetten om zo de levensduur van de cellen te verlengen (zo te zien staat die bms123 default ook al vrij netjes)

Mijn plan is om de cellen als ze binnen zijn eerst op te laden, dan top-balance op 3.65V en daarna het pack te bouwen. bottom-balance is wat lastiger om ff een setupje voor te maken en volgens mij maakt het weinig uit welke route je neemt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ja dat zijn die cellen; 4x 200Ah.

Hier kun je teruglezen hoe ik indertijd een en ander opgebouwd en geladen heb.
viewtopic.php?f=7&t=8465412&start=70#p1776368

De meeste instellingen van de 123BMS blijken in 'Critical Mode' helemaal niet van toepassing (heb ik mij destijds niet gerealiseerd), vandaar nu in 'Normal Mode' gezet.

Voor wat betreft de top balance, die heb ik van de week dus nog eens gedaan, zodra alle cellen weer netjes aangesloten zitten zien we wel weer verder ;-)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Korte update over het BMS. Het balanceren heeft in elk geval geholpen, de cellen zitten nu weer mooi dicht bij elkaar qua cel spanning. Voor wat betreft de zogenaamde State Of Charge (SOC)...... ik heb het opgegeven en de SmartShunt van Victron besteld. Dat wordt ofwel een teleurstelling (omdat die hetzelfde gaat aangeven als het BMS) danwel de bevestiging dat de SOC % bepaling door het BMS niet (goed) werkt.

Ter illustratie; de SOC volgens het BMS was gisteren weer 0% met een gemiddelde celspanning van 3.30V. Nu zal de grafische weergave ervan me een rotzorg zijn (die zie je toch alleen op een telefoon/tablet), maar onder de 10% SOC (instelbaar) gaat het "load allowed" relais open wat op zijn beurt dan weer de BatteryProtect schakelt om de belastingen 'eraf' te halen.... Prima als de SOC ongeveer klopt natuurlijk maar nu vooral hinderlijk.

We gaan het beleven.
Plaats reactie