Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door JTG »

Hartelijk dank GuusA voor jouw methode voor het bevestigen van het S7p raam. Ik ga het ook zo doen. In eerste instantie had ik daarvoor 4x5,5mm in gedachten om zo om-en-om te kunnen lijmen, maar die blijkt niet geschikt voor vochtige plaatsen (terwijl vanaf 9mm datzelfde merk wèl klasse-2 is :bang: dat wordt dus weer een ritje). Is er een reden dat je de latjes niet gegrond hebt? Ik was dat wel van plan namelijk maar kan niet inschatten of dat teveel ten koste gaat van de buigzaamheid.

Om op jouw vraag terug te komen qua vloer; ik heb wat populieren multiplex in handen gehad daarstraks en stap daar denk ik toch van af. Het lijkt mij te zacht om echt iets op vast te kunnen zetten (op 9mm dikte). In plaats daarvan denk ik nu aan Elliotis Pine Multiplex underlayment op 9mm. Dit weegt 5,4Kg per m2 dus voor mijn bus 42kg in plaats van de 28kg die ik eerder had berekend maar 'voelt' een stuk steviger/harder.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door moosev »

Polypress of agglomer kan dacht ik vocht aantrekken. X-trem heeft daar geen last van, maar dempt minder geluid. zie bijv ook: viewtopic.php?f=7&t=8462944&p=1702274&h ... r#p1702274
Annoh heeft diverse metingen met agglomer verricht.
Populieren multiplex is erg zacht, voor kastjes prima, maar ik zou het niet op de vloer gebruiken. Denk er evt om om schroeven te gebruiken met grove schroefdraad bij gebruik van populieren multiplex. Dan draai ze minder snel dol.
gr
Rene
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door GuusA »

@JTG: Grondverf heb ik niet gebruikt, lijkt me niet echt bijdragen aan de duurzaamheid binnen. Ik heb diverse caravans gehad en daar was het houtwerk ook niet gegrond. Als er ooit water mocht lekken via de ramen waardoor het hout nat wordt en blijft zal ik toch de ramen opnieuw moeten kitten.

Guus
Guus
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door GuusA »

Polypress voor de vloer wordt het toch niet, dat wordt X-trem. Geluidsdemping heeft alleen zin tijdens het rijden en ik gok er op dat een ingerichte camperbus (veel) minder herrie maakt dan nu hij nog leeg is.
En de vloer wordt geen populieren multiplex, maar een hardere houtsoort.
Bedankt voor de tip JTG en Rene!
Guus
Earl Grey
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 16 sep 2018, 13:12

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door Earl Grey »

Mooi project. Het lijkt erg op de bus waar ik eerder dit jaar mee bezig ben geweest. Ik januari gekocht en in mei gekeurd. Zelfde bus zelfde kleur. Maar dan L2H2. Bus van 2014 met 79.000 km. Ook de laadruimtebeplating was het zelfde. Ik wilde van uiterlijk niet teveel een camper hebben dus geen koepeltjes, luifel of fietsenrek. Dat rijd ook fijner en vooral stiller.2 grote zijramen 95% getint. Ik had eerst rol gordijntjes maar die heb ik weer er uit gehaald. Laadvloer eruit, schoongemaakt X-trem eronder en elektrokabels en laadvloer weer teruggeplaatst. Kasten gebouwd van populieren hout dat al in de grondlak zat en afgewerkt met aluminium lijstjes. 2 lattenbodems dwars achterin. Ik kon nog net een matras van 2 meter er tussen plaatsen. Compressor koelkastje en wat ledlampjes erin. afwerking met naaldvilt tegen de wand en vynil op vloer. Standkachel erin. 1 draaistoel ipv bankje. Ook de laadruimte triplexplaat zoveel mogelijk hergebruikt wat ik wel mooi vond. Ook als aanrechtblad en tafeltje. Een genot om aan te werken.
sven8v
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 9:42

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door sven8v »

GuusA schreef:@JTG:
Ik heb een frame gemaakt van stroken multiplex 12 mm dik, 2 stroken op elkaar gelijmd dus 24 mm dik.
De bovenste en de onderste hoeven niet gebogen te zijn, dus daarvan kon ik de 2 stroken alvast aan elkaar lijmen en laten drogen.
In de hoeken een "halfhoutverbinding" gemaakt en de lange verticale stroken in de hoeken vastgelijmd en laten drogen.
Goed haaks leggen tijdens het drogen van de lijm (eventueel om het frame van het raam leggen).
Na het uitzagen van de opening voor het raam heb ik de uitsnederanden ontbraamd, ontvet en in de menie gezet.
Na het aanbrengen van de kit op het raam heb ik de korte verticale stroken multiplex op het gedroogde frame gelijmd. Doordat de lijm een tijdje flexibel blijft heb je tijd genoeg om het raam te plaatsen, het frame te plaatsen (met lijm) en het raam aan het frame vast te schroeven.
Door de buigzaamheid van de 12 mm multiplex en de flexibiliteit van de nog natte lijm vormt het verticale gedeelte zich netjes naar het frame van het raam.
Als laatste heb ik de afgeronde hoekjes er later nog ingelijmd.
Het kostte wat puzzelen, maar ik ben tevreden over het resultaat.
PS: ik heb gekozen voor een montageset 26-27 mm.
frame S7P.JPG
Groeten.
Netjes, dank je voor de info ik moet er ook nog aan. Ik neem aan dat het raam ook de gebogen variant is?

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door GuusA »

Afgelopen week de aansluitingen voor de schoon- en afvalwatertank gemaakt. Dat houdt in: schroefdraad tappen in de bovenkant van beide tanks.
In de afvalwatertank 3 x G 3/4" (afvoer toilet, afvoer wasbakje op toilet en afvoer gootsteen keuken) en 2 x G 3/8" voor be- en ontluchten van de tank.
In de schoonwatertank 2 x G 3/4" (voor vullen water en aansluiting pomp) en 1 x G 3/8" voor be- en ontluchten tank.
Daarnaast in beide tanks een gat geboord om de nivosensor te plaatsen.
Wartel 3/4" en 3/8" gebruikt als mal om recht te kunnen tappen.
.
De bijlage IMG_5583.JPG is niet meer beschikbaar
IMG_5583.JPG
IMG_5583.JPG (164.85 KiB) 1886 keer bekeken
.
.
Guus
Guus
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door GuusA »

Ik hergebruik de houten vloerplaat die in de bus ligt, maar ik breng er isolatie onder aan.
Ik heb er eerst 1.40 mtr afgezaagd (de breedte van het dwarsbed), zodat de vloerplaat wat beter handelbaar is.
Die ga ik later op dezelfde manier hergebruiken.
Vervolgens heb ik een regelwerk (multiplex 9 mm) aangebracht op de onderkant van de vloerplaat. Dit regelwerk heb ik vanuit de bovenkant van de vloer tegen de vloer geschroefd.
Tussen het regelwerk heb ik X-trem (10 mm) aangebracht (gelijmd).
Na het schoonmaken van metalen vloer van de bus en het ontvetten konstruktielijm aangebracht op de vloer waar het regelwerk op komt te rusten.
De vloerplaat op de vloer gelegd op de juiste positie en daarna gefixeerd.
Geen schroeven gebruikt omdat ik koudebruggen wil voorkomen.
.
Guus
Guus
Jaap119
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 9:02
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door Jaap119 »

Hoi Guus,

Leuk om t zien hoe je project vooruit gaat, ik lees dat je watertanks op maat heb laten maken.
Dat lijkt mij ook interessant waar heb je dit laten maken?

Was t plaatsen van de dakluiken en hele klus? Zelf wil ik ook een Maxxfan combineren met n midi heki.

Grtjs Jaap
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door GuusA »

Hoi Jaap,

Kunststof tanks zijn op maat gemaakt door Daan Withoos http://withooskunststoftechniek.nl/ in St Oedenrode/Schijndel.
Ben er erg tevreden over.
Het plaatsen van de dakluiken was de eerste klus die ik aan de bus heb gedaan, is me meegevallen.
Ik heb er wel voor gekozen om zowel bij de Maxxfan als bij de midi-Heki een adapterframe te gebruiken tussen de luiken en het dak.
Werkt strak af en geeft mij het gevoel dat het degelijk (en) waterdicht is en blijft.
Mocht je info willen of het eerst eens zien, ik woon vlakbij (Veldhoven).

Guus
Guus
Jaap119
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 9:02
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door Jaap119 »

Hoi Guus,

Bedankt voor de tip ik zal zeker is bij hem informeren wat hij voor mij kan betekenen.

Graag kom ik n keer langs om naar jou bus te komen kijken.

Grtjs Jaap
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door GuusA »

Alle ramen zitten er nu in.
Ook de "paalaansluiting" gemonteerd.
Kan nu beginnen met het isoleren (schapenwol).
IMG_5639.JPG
IMG_5639.JPG (146.04 KiB) 1616 keer bekeken
EAEA9AD8-6982-4BE3-9A07-9C5D081CA383.JPG
EAEA9AD8-6982-4BE3-9A07-9C5D081CA383.JPG (147.01 KiB) 1616 keer bekeken
Guus
Jaap119
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 9:02
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door Jaap119 »

Dat ziet er strak uit Guus, mooi gedaan :bow:

Grtjs Jaap
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar Campervan



Bericht door GuusA »

Dak van de bus geïsoleerd met schapenwol.
Eerst een laag (3 cm dik) tussen de dakspanten aangebracht met dubbelzijdig plakband.
Daarna tengels (1 cm dik) tegen de dakspanten gelijmd en tussen de tengels een tweede laag schapenwol (3 cm dik) aangebracht.
Tenslotte de triplex plafondplaat provisorisch aangebracht.
Definitieve bevestiging van plafond komt later als ik weet welke plafondbekleding ik wil.
.
IMG_5654.JPG
IMG_5654.JPG (250.95 KiB) 1432 keer bekeken
40F1C15C-3D6F-4B68-9099-BA8BA597FF6D.JPG
40F1C15C-3D6F-4B68-9099-BA8BA597FF6D.JPG (160.61 KiB) 1432 keer bekeken
IMG_5673.JPG
IMG_5673.JPG (123.44 KiB) 1432 keer bekeken
Guus
Plaats reactie