LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Niels van der Steen
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 14:30

LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door Niels van der Steen »

Hallo,
Ik sta aan het begin van een zelfbouw camper en ik heb (nu) 3 vragen;

1 Ik zou wel wat tips kunnen gebruiken over een LPG tank onder de bus voor de gaskachel en het koken (en evt de koelkast).
Mijn bus is een Fiat Ducato Maxi 35 XL (L3H2) uit 2010.
Het liefst zou ik daar de grootste tank onder hangen die ik online vind (120 liter). Weet iemand of die past? Of wat de grootste is die onder deze bus kan? En dan zou ik dit graag laten monteren en zoek daarvoor een goed (en betaalbaar) adres. Ik woon in Drenthe dus ergens in het Noorden is fijn maar ik vind het niet erg het land door te rijden als ergens een goed adres is om dit te laten doen.

2 Voor het inbouwen van meer glas is een goed (en betaalbaar) adres ook welkom. (gewone ramen, ik blijf graag een beetje incognito)

3 Als batterij dacht ik aan de 'Goal Zero Yeti batterij' heeft iemand daar ervaring mee? Ik vroeg mij af of die ook via de dynamo op te laden is? Anders zijn tips voor goede accu's ook welkom, ik twijfel nog. Uit mijn oude bus heb ik nog 4 100W zonnepanelen (plus charge controler) en zou daar dan graag 2 accu's (van zo'n 120 ah) op aansluiten in de hoop dat ik dan eigenlijk niet in hoef te pluggen. Die Goal Zero is wel rete duur dus ik vraag mij af of hij zo goed (en handig) is dat hij dat waard is.

Bij voorbaat dank,
Niels
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door travelscout »

Welkom,

Je bent nogal wat van plan....

Heb je al enig idee hoeveel gas je gaat gebruiken per 24uur?
Zelf heb ik een onderbouw tank van "slecht" 32ltr.
En ook: KK-tje op gas, combi-ketel, gaskoken, barbecue etc..
Heet water hebben we de hele dag door. Vaak zelfs tijdens het rijden én in de zomer.
Als we tanken doen we dat voor maar liefst 10 hele euro´s en dan zit tie voor de helft vol.
Voordat die weer bijna leeg is, zijn we al héél erg veel LPG/GPL stations gepasseerd.
Ook in de wintermaanden.

Heb je al een idee hoeveel stroom je per 24 uur gaat gebruiken en hoeveel je weer moet opwekken?

Heb je al een idee over het gewicht dat je gaat bereiken in relatie tot het maximaal toegestane?

Incognito? Er is geen camper die ervaren camperaars niet als camper herkennen.
Zoek eens hier rechtsboven op "incognito" of "stealth".

Een goede planning is het halve werk!
Paul.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door henk en lila »

Even opletten met die Yeti. Hij is 386 Wh en dat is ca 32 Ah. En daar wil jij 450 euro voor betalen?
Pr verhaal meer niet. " De Yeti 400 is een krachtige generator, die ook als draagbaar stopcontact gebruikt kan worden. De Yeti werkt geluidloos en brandstofvrij..." En hij is draagbaar, 13 kg.
Het is GEEN generator maar het is een klein accuutje met een mooie doos er om heen met veel stopcontacten en misschien een solar regelaar er in en een omvormer naar 220V.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door pele »

Ik heb al heel wat ervaring wat betreft liggende dampgastanken, meer bepaald in Ducato/Boxer/Jumper.
Met een tank van 70 liter doe je echt heel lang. Ik tank zo'n 4 à 5 keer per jaar en mijn Truma combikachel is behalve in de zomer constant aan. Wel geen koelkast op gas. Een 70 liter tank heb je met een doorsnede van 30 -31 cm, interessant i.v.m. bodemvrijheid bij onderbouw.
Waar plaatsen?
1 ste optie: achter de achteras en reservewiel in de bagageruimte. Een veilige plaats. Dat reservewiel crashbestendig vastmaken vergt ook een stevige constructie: ofwel horizontaal, plat op de bodem, ofwel rechtstaand in een stevige beugel.Het reservewiel neem veel plaats in.
2de optie: LPG tank in de bagageruimte, in mijn geval evenwijdig met de linkerwielkast. Volledig ingekast. Aansluiting aan de aluminiumgast gasdicht met afvoer van mogelijk ontsnapt gas naar onder door bodem. Een hele constructie. voorziening om bij eventuele aanrijding de tank rotsvast op zijn plaats te houden. Voordeel van plaatsing in de camper : géén problemen met verdamping gedeelte butaan in de winter.
Plaatsing en constructies zelf gedaan in overleg met en met controle door goede installateur. (Te ver voor jou, Malle, Noorderkempen)
(foto's mogelijk op je mailadres)
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door pele »

Je hebt het ook zoals velen over "incognito".
Dat onherkenbaar zijn als camper is volgens mij zeer relatief!
Als het erom gaat niet opgemerkt te worden door lieden met slechte bedoelingen: die hebben maar zeer kleine details nodig om je op te merken. In het buitenland herkent men je zo aan je nummerplaat.
Ik zou er in ieder geval geen dingen voor laten die de bus meer praktisch maken of comfort bieden zoals dakluik, afvoer/aanvoer lucht, stroomaansluiting, ...
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door Cee Pee »

Wij hebben ook de lpg tank vlak achter de achteras maar groter dan 85 liter ging niet passen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Niels van der Steen
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 14:30

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door Niels van der Steen »

Ja zeer nuttig!
Ik ben van plan zeker een jaar in deze bus te wonen, ook winter dus en ook landen waar lpg tanken niet overal zo makkelijk te vinden is in. Maar ik ben ieder geval gerustgesteld dat 85 of 70 liter ook een goede maat is :-)

Als die tank op de plek van het reservewiel komt en ik dat wiel dan in de laadruimte moet plaatsen vraag ik mij wel af wat de winst dan is als ik op die plek ook een staande gasfles neer zou kunnen zetten en het vulnippel dan bijv monteren in een kast grensend aan de roldeur..

'Incognito' hecht ik niet te veel waarde aan hoor, die luifel komt er toch ook op.

Die Yeti is er ook in groter formaat met 3075WH maar die is zo duur dat ik dat idee ondertussen wel heb laten varen.

Een goed adres waar ik zo'n gastank ook kan laten monteren is nog steeds welkom! (alsook een goed adres om ramen te laten plaatsen)
Mijn dank!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door travelscout »

"Een goed adres waar ik zo'n gastank ook kan laten monteren is nog steeds welkom! (alsook een goed adres om ramen te laten plaatsen)"

Ik had de indruk, toch dat je zelf zou gaan ombouwen?
Paul.
Ken vandendries
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door Ken vandendries »

pele schreef:
ma 30 jul 2018, 9:15
Ik heb al heel wat ervaring wat betreft liggende dampgastanken, meer bepaald in Ducato/Boxer/Jumper.
Met een tank van 70 liter doe je echt heel lang. Ik tank zo'n 4 à 5 keer per jaar en mijn Truma combikachel is behalve in de zomer constant aan. Wel geen koelkast op gas. Een 70 liter tank heb je met een doorsnede van 30 -31 cm, interessant i.v.m. bodemvrijheid bij onderbouw.
Waar plaatsen?
1 ste optie: achter de achteras en reservewiel in de bagageruimte. Een veilige plaats. Dat reservewiel crashbestendig vastmaken vergt ook een stevige constructie: ofwel horizontaal, plat op de bodem, ofwel rechtstaand in een stevige beugel.Het reservewiel neem veel plaats in.
2de optie: LPG tank in de bagageruimte, in mijn geval evenwijdig met de linkerwielkast. Volledig ingekast. Aansluiting aan de aluminiumgast gasdicht met afvoer van mogelijk ontsnapt gas naar onder door bodem. Een hele constructie. voorziening om bij eventuele aanrijding de tank rotsvast op zijn plaats te houden. Voordeel van plaatsing in de camper : géén problemen met verdamping gedeelte butaan in de winter.
Plaatsing en constructies zelf gedaan in overleg met en met controle door goede installateur. (Te ver voor jou, Malle, Noorderkempen)
(foto's mogelijk op je mailadres)
Beste,
Nieuw hier dus nog zoekende hoe alles werkt. 🥴
Zou je mij de gegevens van de installateur in malle kunnen bezorgen?
Ik vind hem niet op het internet.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3066
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door rijschoollucassen »

De samenstelling van LPG kan per land en ook gedurende de seizoenen veranderen. Als je een te grote tank neemt, komt die wrs nooit een keertje echt leeg, en kan dus het aandeel butaan te groot worden, waardoor je in koudere streken effectief minder bruikbaar gas in de tank overhoudt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door McLouis-078 »

travelscout schreef:
di 31 jul 2018, 7:52
"Een goed adres waar ik zo'n gastank ook kan laten monteren is nog steeds welkom! (alsook een goed adres om ramen te laten plaatsen)"

Ik had de indruk, toch dat je zelf zou gaan ombouwen?
Wat een warm welkom weer :( Je kan ook niet reageren op een serieus gestelde vraag.
TS bouwt misschien de hele bus vanaf de grond af op, maar weet waar zijn beperkingen liggen en laat glas en gas aan een ander over?
makkelijk is moeilijk zat
Henk609
Berichten: 14
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 12:22

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door Henk609 »

Hallo Niels,

Betreffende de inbouw van een LPG gastank kan ik je de firma ACS Camperdealer in Dedemsvaart aanbevelen, makkelijk te bereiken vanuit het noorden des land. Ik heb door hen in 2003 een 70 liter LPG gastank laten monteren, inhoud ruim voldoende. Wij gebruiken met de koelkast, verwarming en koken ca 0,8 tot 1 liter per dag (ca 3 maanden in de winter in Spanje).
Bij ACS Camperdealer laat ik ook elke 2 jaar de gehele gasinstallatie controleren.

Succes, Henk Hoek
Mercedes 609D van 1988, 15 Pk extra dmv turbo, kleur geel, eigenbouw 2003.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door AadenAnke »

Verwarmen doe ik met de Webasto maar koken en koelen op gas gebruik daar bij nog geen 1/2 liter per dag. Ik heb onder een Ducato bus net achter de voordeuren een onderbouw dampgastank gezien 27 liter gas inhoud. Zeker als je naar de koude streken ga zou ik niet op gas verwarmen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LPG gastank onder Fiat Ducato (en andere vragen)



Bericht door Atoz »

Niels stelde zijn vraag in 2018
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie