Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door campercamper »

Hoi

ik ben op zoek naar een simpele oplossing om een twee persoonsbed makkelijk en snel in/op te klappen. Dit bed (200x140) komt op ca 85cm van de grond en wordt in de lengte geplaatst. Daarnaast is ruimte voor een kast. Daaronder aan weerszijden van de bus een 1 persoons bed van 70x200. Als we niet in het tweepersoonsbed slapen wil ik het bed snel kunnen opklappen zodat er een looppad vrij is, zie bijgevoegde beelden.

Ik heb al over draaiende bedden nagedacht, maar ik zie ook vaak dit soort oplossingen voor bijkomen, heeft iemand hier ervaring mee? opzich simpel te maken. Alleen even de matrassen op elkaar gooien en de lattenbodem inschuiven... (de latten schuiven tussen elkaar, ik kon geen bewegend plaatje vinden:) Of heeft iemand anders nog meer wilde ideeën? ik zie ze graag..


Afbeelding
Bijlagen
interplat.jpg
interplat.jpg (397.1 KiB) 5253 keer bekeken
inter4_.jpg
inter4_.jpg (405.25 KiB) 5253 keer bekeken
inter3.PNG
inter3.PNG (676.74 KiB) 5253 keer bekeken
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Inschuifbaar bed, ervaringen? interieurvraagstuk



Bericht door 't Busje »

Wij hebben af fabriek een inschuivende lattenbodem in de alkoof. De bijbehorende matrassen hebben een afgeschuinde kant, zodat ze gemakkelijk over elkaar schuiven en je geen gleuf of hobbel in het midden hebt. De latten schuiven inderdaad tussen elkaar. Wij schuiven het bed overigens niet meer in, omdat we er een tweepersoons topdekmatras op hebben liggen
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Inschuifbaar bed, ervaringen? interieurvraagstuk



Bericht door henk en lila »

Als de bovenkant? van het tweepersoonsbed op 85 cm komt (zie ook hoogte aanpalend keukenblok) dan komt de onderkant al gauw lager dan 60 cm. Dan zul je die onderste matrassen al op de grond moeten leggen om het een beetje leefbaar te houden daar.
Jouw 3D tekening suggereert wel erg veel meer ruimte.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door campercamper »

De bedden in de tekening zijn wat hoger getekend, de bus is 192 hoog binnen, dus dat moet allemaal zat passen. Er is in ieder geval genoeg ruimt om één bedhelft te laten draaien oid zonder dat deze het plafond raakt.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door EasyBee »

Wat Henk en Ila bedoelen is dat de onderkant van het bovenbed maar 60 cm van de grond is, als de bovenkant van dat bed gelijk is met het werkblad van de keuken.
Ga maar eens dat onderbed te bouwen en maak er een tijdelijk frame boven op 60 cm van de grond en probeer dan uit dat onderbed te komen. Als een rolmops een zijdelingse rol en dan op handen en knieën uit die tunnel kruipen.
Dat moeten wel heel kleine kinderen zijn die in die onderbedjes liggen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door kampo »

Dat zijn wel heel knappe tekeningen !
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Ik heb een 160 schuifbed gemaakt dwars achterin, het achterste bed is vast en de voorste schuift over het gasstel en wasbak heen

Afbeelding

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door campercamper »

En werkt dat een beetje? In mijn geval schuift het wat minder handig, je moet het over dwars schuiven terwijl je op het voeteneind staat, en er is geen geleiderails, ik haak hem alleen iets verderop in het kastje
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Het schuift goed maar ik heb in de verdieping waar het bed op schuift een kunststof profiel gelijmd die lekker glad is en op de kopkanten van het bedbodem zitten ook kunststof doppen.
Dat zijn de doppen die op het bedbodem zitten als die nieuw geleverd worden.
Enige wat ik moet doen is s´avonds het bovenste bed naar me toe trekken en op het voorste bed leggen en s´morgens weer op het achterste vaste bed leggen maar daar tegenover heb ik wel een breed bed van 160cm en dat vonden wij "het" aller belangrijkste
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door faalhaas »

In die (mooie) tekening mis ik de opberglocatie van het matras in ingeschoven toestand. Om maar niet te spreken van het gek***t om dat matras te verplaatsen.

Ook snap ik je doelstellingen niet helemaal. Als je 2 losse en een dubbele kooi wil, waarom maak je dan geen vaste dubbele beneden en twee enkele boven?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door kampo »

http://www.woelcke.de/expeditionsmobile/26.html
In de fotoreeks van dit compacte voertuig kan je de verschillende inschuifposities van het bed zien.
Groeten Kampo
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door campercamper »

faalhaas schreef:In die (mooie) tekening mis ik de opberglocatie van het matras in ingeschoven toestand. Om maar niet te spreken van het gek***t om dat matras te verplaatsen.

Ook snap ik je doelstellingen niet helemaal. Als je 2 losse en een dubbele kooi wil, waarom maak je dan geen vaste dubbele beneden en twee enkele boven?
Hoi,

ik wil graag een looppad vrijhouden. Zodra het tweepersoonsbed ingeklapt is (op welke manier dan ook) kun je tussen de twee eenpersoonsbedden doorlopen, en voor de kast staan. Als je de achterdeuren dan open gooit, heb je wat meer ruimte dan dat je alles dichttimmert achterin.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door henk en lila »

En dat looppad is goud waard, zeker in een L2H2 bus. Prima bereikbaarheid van de twee rijen bovenkastjes bij ons. In onze gebruikspraktijk (twee personen) wordt het opklapbed 's morgens meteen opgeklapt.
Ik heb dus twee lengtebedden. Eén vast van 1.90 x 80 en één van 1.80x80 die in zijn geheel opklapt naar de schuifdeurwand, net mooi onder de bovenkastjes. (NB. ik ben zelf 1,85 en mijn vrouw is maar 1,65, mazzel dus).

Deze bedden zitten wel op de grootste breedte. Als ze allebei omhoog moeten voor een onderbed bij jou dan kost dat bovenkastjes en het inklimmen wordt lastiger.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door campercamper »

heb je een fotootje van deze constructie?
Plaats reactie