Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

De lattenbodems in de link in het bericht van Taucha worden volgens de info op de site van Leen Bakker als los "bouwpakket" geleverd. Dan is het dus heel eenvoudig een uitschuifbare constructie van te maken. De latten moeten verspringen op de dragers van de de lange zijde. Wel ff opletten dat die dragers na aanpassing aan de lange zijde nog voldoende lengte hebben voor afsteuning aan kop- en voeteind. Houdt er ook rekening mee dat met ze in elkaar schuifbaar te maken, je iets inlevert op de breedtemaat; in de link van Leen Bakker zijn de lattenbodems 90 cm breed, maar door ze in elkaar schuifbaar te maken zal de effectieve breedte van 2x 90 cm minder worden (mogelijk 2x ca. 85 cm).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Je moet opletten dat je 2 gelijkwaardige bodems neemt waarvan de ruimte tussen de latten iets meer is dan de breedte van de latten
De totale breedte wordt minder maar niet zoveel als je schrijft, één bodem wordt ongeveer 3cm minder breed en de andere blijft zoals die is
Ik heb 2 stuks van 80cm en het bed is nu ongeveer 170 breed en dat komt omdat het matras tegen de achterdeur ligt maar de bodems er iets vanaf liggen
Matras steekt dus iets over


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Taucha
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 17:09

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door Taucha »

Hee dank jullie wel voor de reacties, aanvullende tips en foto's! :thumbup:

Het verspringen in de lengte bij het passend maken van 2 identieke lattenbodems zal geen probleem zijn. Het gaat me meer om hoe je de latten ondersteunt in het midden. Laten jullie deze gewoon los rusten op een middenbalk of heb je nog een constructie dat de latten in het schuivende deel ook aan het einde ergens aan vast zitten? Dat is nu net niet duidelijk te zien op alle foto's.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Het achterste bodem is het vaste bodem en die rust mij mij op de kopeinde op de weg getimmerde stalen profielen en in het midden van de lengte met een stalen beugeltje op een plaat hout die aan de achterkant bij de deuren op een balkje rust en aan de voorkant op een plaat hout die als afscheiding dient tussen het leefgedeelte en de opbergruimte

Het schuifgedeelte rust op de vaste gedeelte en heeft een plank op het bodem zodat als die uitgeschoven wordt dan verstevigd die de bodem tegen doorzakken
Bij mij rust de plank als het bed uitgeschoven is op de 2 zijkanten en op het aanrecht wat een beiden kanten staat en hou ik maar een overspanning over van 60cm

Als je wil kan ik foto’s maken want ik ben nu onderweg in Zweden
Maar geef even aan wat je wil zien dan neem ik daar een foto van


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Afbeelding
Hier zie je het stalen hoekje in het midden maar die heb ik ook aan de zijkanten gemaakt zodat het vaste gedeelte vast blijft staan als je gaat schuiven
Die zit aan het bodem en op de plaat hout vast
Onder de plaat zie je het balkje zitten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Afbeelding
Hier zie je de stalen beugel aan de andere kant die ook aan het bedbodem en op de houten plaat zit
Onder de houten plaat zie je de afscheidingsplaat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Afbeelding
Zo ziet de plank er uit die vast zit aan het bedbodem en op het aanrecht rust


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Taucha
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 17:09

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door Taucha »

Haha ik denk dat ik mijn vraag niet goed stel. Ik wil graag weten hoe de blauwe rubbers vast zitten.
Bij de vaste bodem zullen deze waarschijnlijk aan het frame vast zitten? Maar zitten de rubbers (dus de uiteinden van de latten) van het schuivende deel ook ergens aan vast? Of liggen deze latten gewoon los? (Dan kun je met een zwaarder persoon verwachten dat ze een keer ertussen schieten?)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door Peter LMC »

Taucha schreef:
do 05 aug 2021, 7:42
Haha ik denk dat ik mijn vraag niet goed stel. Ik wil graag weten hoe de blauwe rubbers vast zitten.
Zo te zien, met een nietje op de kopse kant.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door gsm »

Bedoel je de bij mij zwarte rubbers waar de lat in zit ?
Die hoef je niet los te halen alleen los schroeven op de hoofd en voeteneinde en dan vallen de latten los en kan je de bodems in elkaar schuiven en de lat weer op op de latten schuiven en vast schroeven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Taucha
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 17:09

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door Taucha »

Ah kijk, dat zal het verschil zijn. Bij de lattenbodem die ik nu op het oog heb, zitten de latten in het rubber en het rubber zit vast geschroefd aan het frame. Dan zal dat bij jou los zitten en alleen een soort van beveiliging zodat de latten niet door het frame kunnen gaan bij grof geweld?

Maar awel, ik ga komend weekend maar eens beginnen en dan zie ik vanzelf wel waar ik struikel. Komt vast goed! :lolno:

Peter LMC schreef:
do 05 aug 2021, 8:50
Zo te zien, met een nietje op de kopse kant.
:bow:
Gebruikersavatar
Taucha
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 17:09

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door Taucha »

Update;

Zojuist de lattenbodems binnen gekregen. Ik had verwacht dat de latten vast geniet zaten aan het rubber. Maar alles blijkt los, dus nu was het inderdaad een kwestie van 1 kant loshalen, doorsteken, kant er weer op zetten en voila (....bijna, moet natuurlijk wel nog ff op maat gezaagd gaan worden :-B )
satelitedream
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 23 jun 2021, 18:49

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door satelitedream »

Het zal aan mij liggen maar hoe zet ik de balkjes vast van de lattenbodems aan de kopse einden?
Aan 1 kant lukt het wel en de andere ook maar ik blijf 2 balkjes houden die ik niet meer kan plaatsen.
Of doe ik iets verkeerd?

mvg
satelitedream
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Interieurvraagstuk: inschuifbaar bed, ervaringen?



Bericht door walda »

Die in het schuivende deel plaats je terug. Het andere deel moet het vaste deel zijn en iets korter, de lengte balkjes met de rubbers zal je vast moeten maken aan je onder frame.

Succes,

Walter
Plaats reactie