Eisen camper
Eisen camper
Laatste aanpassing: 7-10-2021 (o.a zelf plaatsen van extra zitplaatsen met gordels)
Het kan soms lastig zijn om de regels te vinden waaraan een camper moet voldoen. Hieronder een poging om de belangrijkste zaken te vermelden zoals die nu gelden met vaak een verwijzing, zodat gecheckt kan worden of het nog actueel is.
RDW eisen:
Veel is terug te vinden in regelgeving voertuigen. Zie http://wetten.overheid.nl en zoek op "Regeling voertuigen". Op dit moment kon je dan uit op http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02
Artikel 1.1 lid 2:
kampeerwagen: voertuig dat voorzien is van een woongedeelte met ten minste de volgende uitrusting die vast in het woongedeelte bevestigd is:
1°. tafel, die eventueel eenvoudig te verwijderen is;
2°. stoelen;
3°. slaapgelegenheid, eventueel door de stoelen om te vormen;
4°. kookvoorzieningen, en
5°. opbergmogelijkheden
Let op: Voor de belasting gelden strengere eisen (zie onderaan).
Artikel 5.2.46 Personenauto’s, in gebruik genomen na 21 juli 2013, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen
Let op: Volgens de RDW is dit 21 juli 2012
Voor zitplaatsen is http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... le&id=1380 een handig overzicht voor ode campers. In het schema staat rechtsboven dat als het aantal zitplaatsen op het kenteken vermeld staat, dat deze zitplaatsen van gordels zijn voorzien. Maar dit klopt niet voor zitplaatsen in de lengterichting.
Voor zakelijke klanten https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/be ... ampeerauto verwijst de RDW naar een eigen document waarin b.v. staat dat tijdens het rijden zijdelings gerichte zitplaatsen niet meer gebruikt mogen worden na 21 juli 2012 terwijl de wet een latere datum vermeldt. Het is mij een raadsel waarop die regels van de RDW gebaseerd zijn. Maar om discussie te voorkomen kan je dus beter 21 juli 2012 aanhouden.
Het is lastig om een bankje in de rijrichting met gordels goedgekeurd te krijgen. Het bankje moet in combinatie met de auto getest zijn. Dat moet met een certificaat aangetoond kunnen worden. Even een eigen ontwerp laten testen is praktisch niet te doen voor 1 exemplaar. Voor b.v. een Ducato kan je een goed gekeurd gordelbok monteren. b.v. deze van CTA: https://www.reimo.com/nl/kampeerartikel ... voed?c=920 Je moet deze appart door de RDW laten keuren en met het certificaat aantonen dat het volgens voorschrift is ingebouwd. De RDW moet dan nog bij jou thuis een (aanvullende) keuring doen. Dit kost vanaf €550,-. Het zelfde geldt voor draaischijven onder de voorstoelen. Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ampeerauto
Je zou nog een probleem kunnen krijgen als de toegestane maximummassa minder is dan 2500 kg en het bouwjaar na 28 april 2009 is. Zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &#p1567305
De auto moet bij de RDW als kampeerwagen worden gekeurd. Zie Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ampeerauto Daar wordt het leeggewicht en het aantal geldige zitplaatsen voor op het kenteken bepaald.
Vaak moet dan nog BPM afgedragen worden. zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... wielen_bpm
Als de auto RDW is goedgekeurd krijg je een enveloppe waarin je alle benodigde papieren voor de belastingen kunt stoppen / versturen . Na een week krijg je een rekening om bpm te betalen. Na betaling krijg je na een week je kenteken.
Nu is je auto een personen auto geworden en zou je meer wegenbelasting moeten betalen (provinciale opcenten). En je betaalt meer wegenbelasting omdat hij zwaarder is geworden. Maar je kan voor het kwart tarief in aanmerking komen.
Eisen belastingdienst:
Om voor de belasting voor het kwart tarief in aanmerking te komen moet nog aan aanvullende eisen worden voldaan zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper Het blok hoeft niet door de deur te kunnen en hoeft er niet in te passen als de inrichting er in zit.
Kwart tarief moet nog wel aangevraagd worden. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... der_tarief
Het kan soms lastig zijn om de regels te vinden waaraan een camper moet voldoen. Hieronder een poging om de belangrijkste zaken te vermelden zoals die nu gelden met vaak een verwijzing, zodat gecheckt kan worden of het nog actueel is.
RDW eisen:
Veel is terug te vinden in regelgeving voertuigen. Zie http://wetten.overheid.nl en zoek op "Regeling voertuigen". Op dit moment kon je dan uit op http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02
Artikel 1.1 lid 2:
kampeerwagen: voertuig dat voorzien is van een woongedeelte met ten minste de volgende uitrusting die vast in het woongedeelte bevestigd is:
1°. tafel, die eventueel eenvoudig te verwijderen is;
2°. stoelen;
3°. slaapgelegenheid, eventueel door de stoelen om te vormen;
4°. kookvoorzieningen, en
5°. opbergmogelijkheden
Let op: Voor de belasting gelden strengere eisen (zie onderaan).
Artikel 5.2.46 Personenauto’s, in gebruik genomen na 21 juli 2013, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen
Let op: Volgens de RDW is dit 21 juli 2012
Voor zitplaatsen is http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... le&id=1380 een handig overzicht voor ode campers. In het schema staat rechtsboven dat als het aantal zitplaatsen op het kenteken vermeld staat, dat deze zitplaatsen van gordels zijn voorzien. Maar dit klopt niet voor zitplaatsen in de lengterichting.
Voor zakelijke klanten https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/be ... ampeerauto verwijst de RDW naar een eigen document waarin b.v. staat dat tijdens het rijden zijdelings gerichte zitplaatsen niet meer gebruikt mogen worden na 21 juli 2012 terwijl de wet een latere datum vermeldt. Het is mij een raadsel waarop die regels van de RDW gebaseerd zijn. Maar om discussie te voorkomen kan je dus beter 21 juli 2012 aanhouden.
Het is lastig om een bankje in de rijrichting met gordels goedgekeurd te krijgen. Het bankje moet in combinatie met de auto getest zijn. Dat moet met een certificaat aangetoond kunnen worden. Even een eigen ontwerp laten testen is praktisch niet te doen voor 1 exemplaar. Voor b.v. een Ducato kan je een goed gekeurd gordelbok monteren. b.v. deze van CTA: https://www.reimo.com/nl/kampeerartikel ... voed?c=920 Je moet deze appart door de RDW laten keuren en met het certificaat aantonen dat het volgens voorschrift is ingebouwd. De RDW moet dan nog bij jou thuis een (aanvullende) keuring doen. Dit kost vanaf €550,-. Het zelfde geldt voor draaischijven onder de voorstoelen. Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ampeerauto
Je zou nog een probleem kunnen krijgen als de toegestane maximummassa minder is dan 2500 kg en het bouwjaar na 28 april 2009 is. Zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &#p1567305
De auto moet bij de RDW als kampeerwagen worden gekeurd. Zie Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ampeerauto Daar wordt het leeggewicht en het aantal geldige zitplaatsen voor op het kenteken bepaald.
Vaak moet dan nog BPM afgedragen worden. zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... wielen_bpm
Als de auto RDW is goedgekeurd krijg je een enveloppe waarin je alle benodigde papieren voor de belastingen kunt stoppen / versturen . Na een week krijg je een rekening om bpm te betalen. Na betaling krijg je na een week je kenteken.
Nu is je auto een personen auto geworden en zou je meer wegenbelasting moeten betalen (provinciale opcenten). En je betaalt meer wegenbelasting omdat hij zwaarder is geworden. Maar je kan voor het kwart tarief in aanmerking komen.
Eisen belastingdienst:
Om voor de belasting voor het kwart tarief in aanmerking te komen moet nog aan aanvullende eisen worden voldaan zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper Het blok hoeft niet door de deur te kunnen en hoeft er niet in te passen als de inrichting er in zit.
Kwart tarief moet nog wel aangevraagd worden. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... der_tarief
Laatst gewijzigd door jan- op do 07 okt 2021, 22:06, 4 keer totaal gewijzigd.
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Eisen camper
@TS,
Super dat je e.e.a. onder elkaar gezet hebt!
Super dat je e.e.a. onder elkaar gezet hebt!
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Eisen camper
Yep. Wil je kwart-tarief hou dan de regels van de belastingdienst aan. Die zijn iets strenger dan de regels van de RDW.
Je kunt dan ook lezen hoe hoog je keukenblok moet zijn bijvoorbeeld, dat het van binnenuit bereikbaar moet zijn, de minimale afmetingen van het bed, de stahoogte en nog een aantal niet onbelangrijke details. Naar de inrichtingseisen volgens de belastingdienst.
Je kunt dan ook lezen hoe hoog je keukenblok moet zijn bijvoorbeeld, dat het van binnenuit bereikbaar moet zijn, de minimale afmetingen van het bed, de stahoogte en nog een aantal niet onbelangrijke details. Naar de inrichtingseisen volgens de belastingdienst.
Re: Eisen camper
Bedankt Jan voor de opsomming maar even een vraagje, hoe moet ik het bovenstaande citaat lezen ?jan- schreef: Je zou nog een probleem kunnen krijgen indien:
- toegestane maximummassa minder is dan 2500 kg
- bouwjaar na 28 april 2009
Zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &#p1567305
toegestane maximummassa minder is dan 2500 kg EN bouwjaar na 28 april 2009
Of is het
toegestane maximummassa minder is dan 2500 kg OF bouwjaar na 28 april 2009
In het eerste geval zal er niet zoveel problemen voorkomen want de meeste bussen hebben een grotere maximummassa maar in het 2e geval wordt het toch wel billen knijpen want hoe weet je of de remvertraging correct is ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Eisen camper
Drie toevoegingen / correcties:
- De RDW (hoofdkantoor Zoetermeer) geeft aan dat een draai plateau gecertificeerd moet zijn
- de gecertificeerde slaapbanken die ik ken mogen zelf ingebouwd worden
- de bovenkant van een apothekerskast mag gebruikt worden als tafel mits deze kast op tafelhoogte is en mits deze in uitgeschoven stand vergrendelbaar is.
- De RDW (hoofdkantoor Zoetermeer) geeft aan dat een draai plateau gecertificeerd moet zijn
- de gecertificeerde slaapbanken die ik ken mogen zelf ingebouwd worden
- de bovenkant van een apothekerskast mag gebruikt worden als tafel mits deze kast op tafelhoogte is en mits deze in uitgeschoven stand vergrendelbaar is.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Eisen camper
Mooi dat deze essentiele informatie nu bij elkaar staat! Hartstikke bedankt.
Even een vraag naar aanleiding van de laatste reageerder: wat is een apothekerskast? Heb je daar ook een linkje van?
Even een vraag naar aanleiding van de laatste reageerder: wat is een apothekerskast? Heb je daar ook een linkje van?
Re: Eisen camper
Ik zie uit de reacties dat ik sommige zaken inderdaad niet duidelijk heb opgeschreven. Ik zal af en toe proberen de opmerkingen en aanvullingen in de openingspost te verwerken.
Ik wou niet al te veel in details treden over wat precies een tafel en een bed is als dit niet duidelijk in websites van de overheid is terug te vinden. Maar ik ben wel benieuwd wat b.v. precies onder een tafel wordt verstaan. Mag dat dus ook het bovenblad op tafelhoogte van een kastje zijn en als dat naast de kraan is dus een deel van het aanrecht?
Het is mij nog niet precies duidelijk welk keurmerk de RDW accepteert: TUV, EEG, ECE, of EG keurmerk? RDW heeft het over een "toelatingsautoriteit" zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &p=1497595
Dus om een bankje achterin goedgekeurd te krijgen kan je op zoek naar een europees gekeurde bank/voertuig combinatie en die zelf inbouwen?
Bijvoorbeeld:
Van Reimo de groenen uit tabel https://www.reimo.com/bilder/sitzbaenke ... baenke.jpg
http://www.camperfixx.nl/nl/13-nl/diver ... -slaapbank
En http://www.vsr-systeme.de/index.php?id=economy_protect heeft een sterkte berekening nodig en moet bij een gecertificeerd inbouw bedrijf gekeurd worden? zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 6#p1552956
Maar volgens anderen is dat weer niet nodig en zijn er wel meer mogelijkheden. zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 6#p1483846
Ik wou niet al te veel in details treden over wat precies een tafel en een bed is als dit niet duidelijk in websites van de overheid is terug te vinden. Maar ik ben wel benieuwd wat b.v. precies onder een tafel wordt verstaan. Mag dat dus ook het bovenblad op tafelhoogte van een kastje zijn en als dat naast de kraan is dus een deel van het aanrecht?
Het is mij nog niet precies duidelijk welk keurmerk de RDW accepteert: TUV, EEG, ECE, of EG keurmerk? RDW heeft het over een "toelatingsautoriteit" zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &p=1497595
Dus om een bankje achterin goedgekeurd te krijgen kan je op zoek naar een europees gekeurde bank/voertuig combinatie en die zelf inbouwen?
Bijvoorbeeld:
Van Reimo de groenen uit tabel https://www.reimo.com/bilder/sitzbaenke ... baenke.jpg
http://www.camperfixx.nl/nl/13-nl/diver ... -slaapbank
En http://www.vsr-systeme.de/index.php?id=economy_protect heeft een sterkte berekening nodig en moet bij een gecertificeerd inbouw bedrijf gekeurd worden? zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 6#p1552956
Maar volgens anderen is dat weer niet nodig en zijn er wel meer mogelijkheden. zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 6#p1483846
Re: Eisen camper
Wordt er bij een draaischijf ook een certificaat gevraagd ? Waar kan je die krijgen ? Want de Sportscraft zijn TüV gekeurd en hebben dus een certificaat.
Een bankje achterin in de rijrichting moeten een certificaat hebben en gordels maar in de langsrichting niet. De beperking om die mee geteld te krijgen in het aantal zitplaatsen is volgens wetten.overheid.nl dat de auto van voor 21 juli 2013 moet zijn maar volgens de keurmeester war ik het gevraagd heb 21 juli 2012 en die keurt de auto straks.
Dit is dus een dubieus iets, wat is de waarheid ? Ik zou denken de wetten.overheid.nl maar ja als de keurmeester andere info heeft wat dan.
Voor mij niet belangrijk want die van mij is van maart 2011 dus altijd goed voor een mee tellende zitplaatsen
Een bankje achterin in de rijrichting moeten een certificaat hebben en gordels maar in de langsrichting niet. De beperking om die mee geteld te krijgen in het aantal zitplaatsen is volgens wetten.overheid.nl dat de auto van voor 21 juli 2013 moet zijn maar volgens de keurmeester war ik het gevraagd heb 21 juli 2012 en die keurt de auto straks.
Dit is dus een dubieus iets, wat is de waarheid ? Ik zou denken de wetten.overheid.nl maar ja als de keurmeester andere info heeft wat dan.
Voor mij niet belangrijk want die van mij is van maart 2011 dus altijd goed voor een mee tellende zitplaatsen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Eisen camper
@eipmiw,
Een apothekerskast schuift als geheel naar voren. In dit geval is de bovenkant nagenoeg op tafelhoogte. Met RDW Zoetermeer hier een heel gesprek over gehad en het is nu goedgekeurd. Scheelt weer een sta in de weg bij niet gebruik van tafel.
Een apothekerskast schuift als geheel naar voren. In dit geval is de bovenkant nagenoeg op tafelhoogte. Met RDW Zoetermeer hier een heel gesprek over gehad en het is nu goedgekeurd. Scheelt weer een sta in de weg bij niet gebruik van tafel.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Eisen camper
Op viewtopic.php?f=7&t=8467090&start=14 was een discussie over goedkeuring van zijdelings gerichte zitplaatsen. Ik had daar de datum uit de wettekst genoemd maar dat zou niet kloppen. En inderdaad, de wettekst is aangepast, maar die datum van de nieuwe wettekst zou ook niet meer kloppen.
Samengevat mag je tijdens het rijden zijdelings gerichte zitplaatsen niet meer gebruiken na:
Volgens de wet
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02
na 21-07-2013 bij personenauto’s of
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20
na 31-12-2014 bij personenauto’s of
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
Volgens de RDW
https://handboek.rdw.nl/personenautos/c ... itplaatsen
na 31-12-2014 bij personenauto’s
https://handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-l ... itplaatsen
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... i-2014.pdf
na 21 juli 2012
Volgens de politie:
https://www.infopolitie.nl/index.php?op ... le&id=1380
na 21-07-2013 bij personenauto’s of
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
Volgens myway is de RDW later de 74/408/EEG richtlijn gaan gebruiken. Van wanneer zou deze EEG richtlijn zijn? Je zou toch verwachten dat als de datum in een wettekst wordt aangepast, ze ook de EEG richtlijn zouden meenemen? Ik kan die 74/408/EEG richtlijn nergens vinden. Ik zou verwachten dat de keurmeester zich uiteindelijk op de laatste wetgeving zou moeten baseren. Gaat zo'n richtlijn boven de wet? Stel dat de zitplaatsen in het verleden waren goedgekeurd en om 1 of ander reden vraag je een herkeuring aan. Worden de zitplaatsen dan geschrapt?
Mijn vraag is nu:
Wie weet hoe dit nu wettelijk zit als bij wijze van spreke een rechter uitspraak zou moeten doen?
Wie weet waar die 74/408/EEG richtlijn is geplubliceerd?
Samengevat mag je tijdens het rijden zijdelings gerichte zitplaatsen niet meer gebruiken na:
Volgens de wet
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02
na 21-07-2013 bij personenauto’s of
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20
na 31-12-2014 bij personenauto’s of
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
Volgens de RDW
https://handboek.rdw.nl/personenautos/c ... itplaatsen
na 31-12-2014 bij personenauto’s
https://handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-l ... itplaatsen
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... i-2014.pdf
na 21 juli 2012
Volgens de politie:
https://www.infopolitie.nl/index.php?op ... le&id=1380
na 21-07-2013 bij personenauto’s of
na 21-01-2014 bij bedrijfsauto's.
Volgens myway is de RDW later de 74/408/EEG richtlijn gaan gebruiken. Van wanneer zou deze EEG richtlijn zijn? Je zou toch verwachten dat als de datum in een wettekst wordt aangepast, ze ook de EEG richtlijn zouden meenemen? Ik kan die 74/408/EEG richtlijn nergens vinden. Ik zou verwachten dat de keurmeester zich uiteindelijk op de laatste wetgeving zou moeten baseren. Gaat zo'n richtlijn boven de wet? Stel dat de zitplaatsen in het verleden waren goedgekeurd en om 1 of ander reden vraag je een herkeuring aan. Worden de zitplaatsen dan geschrapt?
Mijn vraag is nu:
Wie weet hoe dit nu wettelijk zit als bij wijze van spreke een rechter uitspraak zou moeten doen?
Wie weet waar die 74/408/EEG richtlijn is geplubliceerd?
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Eisen camper
@jan,
Je plaatst 3 linkjes van de RDW. Dat is niet handig, de eerste 2 hebben te maken met de APK en werkt verwarring in de hand. Alleen het derde linkje is waar de RDW keurmeester zich op baseert bij omkeuren naar camper.
Je plaatst 3 linkjes van de RDW. Dat is niet handig, de eerste 2 hebben te maken met de APK en werkt verwarring in de hand. Alleen het derde linkje is waar de RDW keurmeester zich op baseert bij omkeuren naar camper.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Eisen camper
Die wet is van 1974 richtlijn 408. En die is opgeheven per 31/10/2014;
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 31974L0408
No longer in force, Date of end of validity: 31/10/2014; opgeheven door 32009R0661
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32009R0661
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 31974L0408
No longer in force, Date of end of validity: 31/10/2014; opgeheven door 32009R0661
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32009R0661
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Eisen camper
@ annoh:
Dat ik het nu verwarrend heb opgeschreven ben ik met je eens. Maar ik ben nu ook in verwarring en wil graag weten hoe het nu zit.
En om de verwarring nog groter te maken: op https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... mpeerwagen staat:
"Als u een voertuig ombouwt naar een kampeerauto, moet u dit voertuig als kampeerauto laten registreren. Dit kan alleen als deze voldoet aan de eisen die in de Regeling Voertuigen staan."
Kijk je naar Regeling Voertuigen dan kom je uit op: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20 dus dan is de datum 31-12-2014 of 21-01-2014
Stel ik krijg onenigheid met de RDW keurmeester en het wordt een rechtzaak. Ik kan dan verwijzen naar de wet Regeling Voertuigen die nu geldt waaraan ik volgens de RDW aan moet voldoen. Dat lijkt mij een sterk punt.
Dan kan de RDW keurmeester wel naar zijn eigen folder wijzen dat verwijst naar 74/408/EEG die is opgeheven per 31/10/2014. Maar dat lijkt mij niet zo'n sterk punt. Op welke wetgeving zou die folder gebaseerd zijn?
Ik ben wel benieuwd waar je die link gevonden hebt waar die datum van 21 juli 2012 in staat.
Als je nog wil omkeuren naar camper kan je inderdaad beter 21 juli 2012 aanhouden, want dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt, maar ik wil graag weten hoe het zit zodat ik geen onzin op hoef te schrijven.
Dat ik het nu verwarrend heb opgeschreven ben ik met je eens. Maar ik ben nu ook in verwarring en wil graag weten hoe het nu zit.
En om de verwarring nog groter te maken: op https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... mpeerwagen staat:
"Als u een voertuig ombouwt naar een kampeerauto, moet u dit voertuig als kampeerauto laten registreren. Dit kan alleen als deze voldoet aan de eisen die in de Regeling Voertuigen staan."
Kijk je naar Regeling Voertuigen dan kom je uit op: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20 dus dan is de datum 31-12-2014 of 21-01-2014
Stel ik krijg onenigheid met de RDW keurmeester en het wordt een rechtzaak. Ik kan dan verwijzen naar de wet Regeling Voertuigen die nu geldt waaraan ik volgens de RDW aan moet voldoen. Dat lijkt mij een sterk punt.
Dan kan de RDW keurmeester wel naar zijn eigen folder wijzen dat verwijst naar 74/408/EEG die is opgeheven per 31/10/2014. Maar dat lijkt mij niet zo'n sterk punt. Op welke wetgeving zou die folder gebaseerd zijn?
Ik ben wel benieuwd waar je die link gevonden hebt waar die datum van 21 juli 2012 in staat.
Als je nog wil omkeuren naar camper kan je inderdaad beter 21 juli 2012 aanhouden, want dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt, maar ik wil graag weten hoe het zit zodat ik geen onzin op hoef te schrijven.