Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
mmaurits
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 aug 2016, 13:12

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door mmaurits »

kampo schreef:
Rolstoelvervoer ?
Als wat moet die gehomologeerd worden want voor de vloerbevestiging zijn er dan regeltjes.
[Sorry, offtopic]
Het gedeelte qua vloerbevestiging laat ik doen de rest doe ik zelf, afwerking wanden plafond lift etc.
[/Sorry, offtopic]
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door Markenmies »

paul snip schreef:Nee, geen airbags. De Audi stoelen hadden die wel. Maar die heb ik eruit gehaald.

Anders is het vaak een kwestie van een weerstandje (meestal 2 Ohm) ipv de airbag of gordelspanner. Dan krijg je geen foutmelding. Lijkt een beun-methode, maar de inbouwer van Scheel en Savas stoelen doet vaak precies hetzelfde.
Weet je dat zeker die 2 Ohm, ik zit daar ook nog mee, na het wisselen van de passagiersstoel heb ik de beruchte (fout) melding. En die schijn je niet zomaar uit te kunnen schakelen met de standaard OBD2 scanner....

Heb jij daar ervaring mee?

Gr:

Mark
Toedeledoki

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Toedeledoki »

Is idd 2 Ohm, als je de storing oplost gaat de melding op het dashboard vanzelf weer weg.
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Markenmies »

OK, ga ik proberen....Ik begreep dat eerst die melding via een dealer eruit gehaald moest worden...

Bedankt voor je snelle reaktie!

Gr:

Mark
Toedeledoki

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Toedeledoki »

De mijne is van 2010 en als ik zit te klooien geeft hij foutmelding. Los ik de storing op, is de melding weer weg.
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Markenmies »

Ik ga 't proberen!

Thanks!
Jaap119
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 9:02
Locatie: Eindhoven

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Jaap119 »

Hoi Paul,

Met veel interesse heb jouw verslag van jou zelfbouwproject gelezen als voorbereiding op m’n zelfbouw project :D

En door jouw idee met de Audi stoelen ben ik ook min of meer afgestapt van de zoektocht naar een orginele Ducato stoel.

Nu vraag ik me af, wat voor stoel frame jij gebruikt heb, ik heb gelezen dat als je een orginele stoel gebruikt en daar een draai plateau tussen de stoel en het frame maakt de zitting 5 cm hoger uitkomt en men vaak n lager frame toepast om deze verhoging terug te brengen naar de orginele hoogte.

Kun je me vertellen hoe jij de stoelen gemonteerd hebt en waar je eventueel op moet letten?

Groetjes Jaap
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door kampo »

Altijd eerst de regelgeving bekijken die voor de ouderdom van je camper voertuig van toepassing is.
Daarna zoeken naar stoelen met de nodige attesten.
Die op de juiste bevestigingsmanier laten keuren
en pas daarna mag je de stoelen kiezen/kopen.

In sommige gevallen zijn de stoelen het goedkoopste onderdeel van dit geheel.
Groeten Kampo
Toedeledoki

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Toedeledoki »

Gelukkig is Nederland wat soepeler dan België. Mijn bus werd onlangs gewoon goedgekeurd met de Audi stoelen erin. De Audi stoelen staan gewoon op de originele Fiat Ducato draaiplateaus. De bevestiging is met een tussenplaat/verloopplaat gemaakt. Erg simpel. Kwestie van wat gaten op de juiste afstand in een strip boren. De langsbank achterin werd bij de omkeuring naar camper ook goedgekeurd voor het gebruik tijdens rijden. 4 Zitplaatsen op kenteken dus.
Sommige keurmeesters keuren niet originele stoelen af. Wil je alle risico vermijden ga dan met de originele stoelen naar de RDW. Zonder draaiplateaus want daar wordt hij soms ook op afgekeurd. Tüv goedkeur of niet. De draaiplateaus zijn zwaar dus het scheelt je ook nog in kenteken gewicht.
Is de bus eenmaal gekeurd bij de RDW dan kun je naar hartelust variëren met de stoelen voorin. Voor de APK wordt alleen gekeken of de stoelen deugdelijk bevestigd zijn.
Ik vind het ten opzichte van de originele Fiat stoelen een hele verbetering.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door kampo »

paul snip schreef:
di 08 mei 2018, 0:23
Gelukkig is Nederland wat soepeler dan België. Mijn bus werd onlangs gewoon goedgekeurd met de Audi stoelen erin. ...
Dat klopt natuurlijk niet helemaal.
De huidige Europese regelgeving en de interpretatie ervan zijn precies dezelfde in België als in Nederland.
Als je iets niet conform gaat monteren is het zo dat het niet mag.
Wat wel en niet mag is afhankelijk van de leeftijd van het campervoertuig.
Dus daar zitten nogal verschillen op.

Vervolgens zal het voertuig gekeurd worden door één of andere instantie.
Dat is verschillend tussen BE en NE
Daarbij kan een "keurmeester" iets gewoon niet controleren of het over het hoofd zien.
Sommige zaken worden gewoon niet gecontroleerd om dat men vergeten is van een controlesysteem te voorzien.
Dan lijkt het erop alsof je in orde bent maar je loopt het risico dat een volgende keurmeester het, jaren later, ontdekt en je alsnog een rode kaart geeft.
Bij schade of ongevallen zou men in theorie de plaatser/uitvoerder/prutser kunnen verantwoordelijk stellen...

Het bekendste voorbeeld zijn de draaiplateaus.
Zonder de juiste attesten mag je zoiets niet meer plaatsen op voertuigen vanaf ik dacht 2011?
De ene keurder ziet het de andere niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Kroppie »

en als je die veranderingen aan de airbag/gordelspanners doet, doe het dan met contact uit en laat het uit tot je helemaal klaar bent met het plaatsen van weerstanden, loshalen en weer plaatsen van stekkers, e.d. , dan heb je ook geen storingsmeldingen/lampjes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jaap119
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 9:02
Locatie: Eindhoven

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Jaap119 »

Hoihoi Paul, Kampo en Jos,

Bedankt voor jullie reacties en goede adviezen :-B
Daarnaast heb ik ook t onderwerp ‘stoelen in de Ducato’ gelezen met hele goede tips in de chat tussen Paul en GSM :thumbup:

Nu heb ik als bijrijders zitplaats n tweepersoons bankje dus ik heb nog een frame voor de passagiers stoel nodig hebben jullie nog n goede tip waar ik deze kan kopen?

Grtjs Jaap
Toedeledoki

Re: Jumper 3.0 "Stealth" KLAAR :-)



Bericht door Toedeledoki »

Bartezz
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 23:51

Re: Jumper 3.0 "Stealth"



Bericht door Bartezz »

Toedeledoki schreef:
ma 03 apr 2017, 9:40
Hij is klaar!
Oud draadje maar kwam hem tegen na wat Googlen. Gaaf ding! Mag ik vragen welke rolgordijntjes jij hebt geïnstalleerd voor het raam in de deur? Ik kan niets vinden wat lijkt te gaan passen. Die van jou lijkt geen dikke rol te hebben, en gaat voor het raamhendeltje door. Erg nice!
Plaats reactie