Ombouw Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Oke dank Albert, dus 11,8 v gedeeld door 4 is 2,95v per cel. Idd die oasr AH maskt ook niet meer uit. Zie alleen op internet dat iedereen hem leeg trekt tot 2,5, tot 2,6 volt. Maar 2,95 is natuurlijk veiliger. En als de test straks klaar is mag je dan weer direct laden met 30A of eerst even uurtje wachten.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door albertrietjens »

Dan mag je hem direct weer laden. Geen enkel probleem.
L4H3 schreef:
zo 23 mei 2021, 11:23
Zie alleen op internet dat iedereen hem leeg trekt tot 2,5, tot 2,6 volt
Dat heeft dan vaak met de gebruikte belasting te maken. Wanneer je bijv een föhn gebruikt op een omvormer, de Will Prowse methode, dan is het BMS de enige optie om af te schakelen tenzij de omvormer al bij een hogere spanning uitschakelt. De load geeft je net juist de optie om niet zo diep te ontladen. Wel zo prettig. Bij een smart BMS kan dat natuurlijk ook via de settings geregeld worden.

Voor mij is zo'n capaciteitstest alleen maar een indicatie voor de correcte werking en of de capaciteit een beetje klopt. Will Prowse wil natuurlijk tot het uiterste gaan wat voor ons geen toegevoegde waarde heeft. Eigenlijk is dat, voor mij, al een cyclus die te ver is ontladen.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Daar is het mij ook om te doen. Die paar AH meer of mider maakt me niet uit. De cellen blijven tot nu toe mooi bij elkaar. 0,004 v verschil. Maar we zijn er bijna. 80% is gedaan.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Zo..Zondag was de capaciteit test klaar. De capaciteit tester heeft overuren gemaakt. :-B
De cellen zijn tot bijna op het laatst mooi bij elkaar gebleven. Alleen de laatste 2 uren ging het verder uit elkaar lopen.
verschil tuusen de hoogste en laatste cel was toen 0,112 v
Ik ben er de laatste 2 uur ook bij blijven zitten onder het genot van een dikke appelpunt.
Ik heb de test handmatig afgebroken toen de laagst cel op 2,864 volt stond. het had mss nog iets verder gekund maar de reden was dat de capacitet meter op precies 620 AH stond. ik vind dit een mooi resultaat en had er ook op gehoopt. Op internet lees je ook verhalen dat de 310 AH cellen rond de 302 AH uitkomen. Bij mij dus gewoon 310AH. Of eigenlijk nog iets meer omdat ik hem niet tot 2,6v heb leeg getrokken. Nu druk bezig om de installatie in de bus aan te passen en een accubak in elkaar timmeren.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door albertrietjens »

Mooi resultaat. Weet je tenminste waar je aan toe bent.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

De afgelopen dagen de accu bak in elkaar getimmerd en de bedrading aangesloten. Enige wat morgen nog even moet gebeuren zijn de draadjes van het BMS netjes vastmaken. En er komt aan de bovenkant en voorkant nog een plexiglas plaat op de bak zodat het stof vrij is.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door PaulBng »

Netjes!


Paul
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door albertrietjens »

Interessante verpakking!
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

Even een update van de lifepo4 accu. Nou die doet het zeeeer goed. Ik gebruik hem zeer intensief voor alles en nog wat. Nu 2 weken in Italie en zoals verwacht nog niet aan de ladpaal gestaan. Verder een beetje pech deze vakantie. In de baustelle in Deutschland een lekke band gehad. Had het niet eens door. Mijn vriendin zei . STOP. Hoezo? Nou ze keek in de spiegel en zag wat raars vladderen. Dus gestopt en huh. Jeetje band totaal dwars doormidden. Gelukkig geen schade. Lekker hoor in de baustelle band verwisselen. NOT. Op de reserve band nog 100 km gereden naar Oostenrijk en daar vlak bij de camping 4 nieuwe Michelins incl stalen ventielen eronder laten zetten. Vervolgens wil ik starten . Noppe. Accu leeg . Huh. Accu is 1 jaar oud. Effe gemeten en ja hoor dynamo geeft maar 12 volt. Dus ook maar weer afspraak met Fiat garage gemaakt. Dynamo en spannings verdeler dood. Ach kan er ook nog wel bij. Weer 700 euro lichter. Naja het weer is goed en maar eens kijjen wat de volgende weken ons brengen. Groet uit een mooi Italië.

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door rhomodel »

Jammer van alle pech, maar goed om te lezen dat de accu naar behoren werkt. UIt nieuwsgierigehid: hoe diep ontladen of SOC heb je hem tot nu toe gekregen?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door kampo »

Oh jee beetje pech.

Is er een verband tussen de defecte dynamo en de zeer grote LFP accupack ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 en installatie LiFePo4 620Ah



Bericht door albertrietjens »

Was ook mijn eerste gedachte. Ik heb niet meer op netvlies of en hoe de accu vanaf de dynamo geladen wordt.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 en installatie LiFePo4 620Ah



Bericht door DJSmiley »

Heb je gezien wat voor laadstromen er waren tijdens het rijden?

En weet je wat voor dynamo erin zit? Dan kun je zelf mogelijk al een schatting maken. Reken even dat tijdens het rijden de airco aanstaat en de koeling ook relatief hard draait (Zeker berg op / file) dat zijn de momenten dat de koeling van de dynamo minimaal is(gebrek aan rijwind), terwijl de belasting relatief hoog is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3 (installatie LiFePo4 620AH)



Bericht door L4H3 »

kampo schreef:
di 29 jun 2021, 7:07
Oh jee beetje pech.

Is er een verband tussen de defecte dynamo en de zeer grote LFP accupack ?
Nee dat is het niet. De lifepo4 kan ik wel laden met de dc dc lader maar heb ik nog niet gedaan omdat het zonnepaneel de lifepo4 tot nu toe goed vol kan houden. Van de 620AH zit ik deze 2 weken tussen de 360 en 500 Ah. Moet er wel bij zeggen dat we elke dag zon hebben. In Nederland met bewolkt weer zal hij wel verder richting 200 Ah gaan is mijn vermoeden
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie