Ombouw Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
tomdejong
Berichten: 984
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door tomdejong »

Hoe zou het dan moeten? ik ben maar een leek en kijk naar de plaatjes met veel respect, ik zou het niet kunnen.....

Maar hoe zou het beter kunnen? dan leren we er allemaal van.
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door BOKKIE »

Hoi Allemaal,

Ik blijf bij mijn mening dat de bedrading aanleggen zoals dat op de foto (die ik nogmaals heb gepost) GEPRUTS is, niets meer en niets minder.
Ik zal duidelijk maken waarom:
- De poster doet het heel netjes met het doorvoeren door het dak. Waarom dan stoppen direct door het dak snap ik niet.
- Doorvoer buis had net zo goed met de draad vanaf de dak doorvoer naar het einde aangelegd kunnen worden. Deze flexibele buis kost geen drol.
- Vervolgens gaat de bekabeling OVER een plankje, er ontstaat geheid chafing van de isolatie.
Ga er vanuit dat de x-TREM nog bedekt wordt met bekleding, hout of stof?
- Als de bedrading geheel doorslijt heb je een uitdaging, hoe krijg je er nieuwe bekabeling doorheen als de buis onderbroken is?
- De draden liggen geheel los, chafing ontstaat door beweging (tijdens het rijden) dus dat gaat geluid maken. Alle buizen zul je goed vast moeten zetten, ik heb ze gelijmd met sikaflex.
- Extra opmerking: Ik vind persoonlijk de draden te dun, is dit 2,5mm2?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verduidelijking foto boven:
Het LIJKT of ik het op dezelfde manier heb gedaan als waar ik commentaar op heb gegeven.
Het betreft hier de bekabeling vanaf het solar panel, de draden zijn te kort en worden op deze plek verlengd met de rode en zwarte DIKKE draad. Die draden gaan WEL een buis in (is slechts 50cm lang) naar de plek waar alle elektro wordt geplaatst en verbonden.
Er kan niets met deze draden gebeuren, zie de doorvoer thule en de isolatie direct tegen het stalen auto dak. De beide gaten worden afgedekt met een voorbereid houden dek paneel.

Ik ben iemand van de praktijk waarbij ik altijd stil sta bij het feit; Wat kan er mis gaan en/of defect raken?
(wet van Murphy)
Daarbij heb ik zeker van mijn eigen fouten en van andermans fouten geleerd!
Ook respecteer een ieders oplossing, maar doe het dan wel DEFINITIEF op de goede manier, zonder dat Murphy op de hoek staat te loeren!

Succes,

Haije.
Laatst gewijzigd door BOKKIE op do 17 nov 2016, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
tomdejong
Berichten: 984
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 19:27
Locatie: Doetinchem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door tomdejong »

:thumbup:
--------------
tja, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.....
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Beste Haije,

Zeker ken ik het fenomeen CHAFING.
Maar het snoer wat je onder de houten regels ziet blijft daar niet zitten. Die heb ik er even onder gepropt anders hangen ze tijdens het bouwen in de weg. De kabels komen uit in een kastje boven de koelkast waar ik al mijn kabels laat samen komen. Alle kabels liggen in flexibele buis. en owja het is 4mm2. Ik heb alles goed vast zitten met tyraps ipv kit.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door Transitje »

Persoonlijk zou ik blij zijn met reacties als van Bekkema, soms denk je iets heel goed te doen maar blijkt het, gezien door de ogen van een terzake deskundige, toch verkeerd. Dan heb ik liever dat het prutswerk wordt genoemd dan dat er niets wordt gezegd.
En zo te zien is TS totaal niet beledigd, hij doet er z'n voordeel mee. :thumbup: Hulde aan de correctie.
Groeten

Klaas
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door Sam vdb »

linus schreef:IMHO:
Als iemand iets positief bijdragen wil en als "expert" helpen wil is dat te prijzen, op de manier zoals meneer Bokkie het doet is het puur afbranden en totaal ongepast.
Toni
Volledig akkoord.
Het is zeker te prijzen dat er een opmerking komt over de bedrading, als iemand expert is op dit vlak, en zeker een meerwaarde voor forum. Tenslotte zitten er hier ook veel mensen om wat bij te leren. Ook ik zal hier nu extra op letten bij het leggen van de kabels.
BOKKIE schreef: @Linus, Hoe zou ik het anders duidelijk moeten maken?


Ik denk dat er wel 1000 andere manieren zijn om je kennis /advies/waarschuwing duidelijk te maken. De manier van communicatie en formulering is toch wel belangrijk. Stel je voor dat elke reactie op dit forum zo cru geformuleerd wordt, dan wordt het leuk lezen...
IMHO
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door Kroppie »

zoals bij een spoorweg overgang vriendelijk lachend mededelen dat er een trein aankomt.
waarschuwing is bedoeld als waarschuwing , vriendelijk komt zoiets niet duidelijk over laat de mensen maar schrikken , dan dringt er heel heel misschien iets door , kijk maar op de sigaretten verpakking , en nog roken er mensen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Ik voel me niet beledigd. Ben eerlijk gezegd blij met alle opmerkingen of het nu zin of onzin is. Het is met de beste bedoelingen gedaan. Beter iemand op zijn PRUTS werk wijzen dan dat 5 jaar later je camper in de fik staat door kortsluiting. Haije heeft zelfs de moeife genomen om zijn opmerking goed te onderbouwen en het met foto's en veel tekst goed uit te leggen.Maar nogmaals die kabels heb ik er effe onder gepropt zodat ze niet in de weg zitten. Morgen de plafondafwerking plakken en de hoekprofielen voor het 220Wp zonnepaneel plaatsen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
AadenAnke
Berichten: 13285
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door AadenAnke »

Wat een pracht bus!!! Zelf hoop ik ook over een paar jaar aan zoiets te kunnen gaan beginnen. Ik doe hier veel ideeën op over hoe en wat. Als ik zelf begin hoop ik dat men mij bij verkeerde beslissingen goed duidelijk op de feiten wijst! Dat mag dan best wel een beetje cru en bot, als het maar goed tot me doordringt! Natuurlijk blijft het wel mijn project dus de eindbeslissing ligt bij mij! In dit geval van T.S. lijkt het mij ook duidelijk dat hij het niet een probleem vindt dat het soms erg direct is. Nogmaals een prachtbus ga door met delen!
Gr. En succes Aad
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door leftlanebandit »

Met veel plezier heb ik het hele verhaal zitten lezen.
Momenteel ben ik zelf bezig met het ombouwen van een Iveco Daily tot camper.
Als ik het goed heb begrepen uit het verhaal ga je ook draaiplateau's monteren!
Hou er dan wel rekening mee dat deze verandering aan de stoel bevestiging niet geaccepteerd wordt door de RDW.
Dus monteer je standaard stoelen zoals ze orgineel in de bus zitten en zorg dat je 2 zitplaatsen achterin het camper gedeelte hebt zitten.
Dit is geen fabeltje want ik heb het aan den lijve ondervonden.
Als hout kun je het best populieren plaat gebruiken dat is namelijk lichter dan berken plaat en het werk enorm fijn.
Succes met de ombouw en ik blijf het volgen.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door leftlanebandit »

Er was ook nog al wat commentaar op je bedrading las ik, ik heb voor de bedrading gekozen voor PUR kabel deze is bestand tegen enorme mechanische belasting door al je bekabeling in een mantelpijp te leggen gaat deze waarschijnlijk wel liggen rammellen maar ik geloof nooit dat het daardoor kan doorschuren.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Populieren ga ik niet gebruiken. Ik gebruik berken. Is wel wat zwaarder maar harder en de kant afwerking is met berken vele malen mooier dan met populieren. En ik vind die ingeslagen plastic profielen foei lelijk. Berken is opgebouwd uit heel veel dunne laagjes en dat geeft een mooi effect. Ach en al dat commentaar maakt me niks uit dat is juist goed. Zo leren we van elkaar. Zolang er maar niet geouwetakkebost wordt over kleuren en indelingen wat dat is iets Persoonlijk. Dat van die draaiplateaus ben ik afgestapt. Ik ga tegen beter weten in naar mijn originele ontwerp. Ben afgelopen weken diverse malen weer in diverse buscampers geweest en 9 van de 10 kan je je kont niet in keren om nog maar te zwijgen van die smalle bedjes waar je over elkaar heen moet kruipen. Tuurlijk heeft mijn ontwerp ook nadelen maar ik wil de fietsen ook in de camper. Er is al te vaak ingebroken bij me. Daarom ook kleine ramen in de bus. Enja het zal donkerder worden maar dat is dan maar zo. Beter dan dat ze alles kapot maken en overhoop halen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door leftlanebandit »

Wat het aantal lagen in plaat materiaal hangt af van de kwaliteits klasse maar ook dat is weer iets wat smaak gebonden is en dat maakt het nu net zo leuk om zelf een camper te bouwen.
Ook wij kiezen voor kleine raampjes maar wij gaan er dan ook in de winter maanden mee naar Lapland.
Als verlichting hebben wij ledstrips met bijbehorende aluminium montagestrip toegepast.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding.com/20161120/cac17156b5208e9cdd43d202cc3c148d.jpg[/img]Afbeeldingcdn.com/20161120/0c2e6993c8c3117b7a86a4d8a502cd59.jpg[/img][img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016112 ... c55d0e.jpg[/img

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie