Advies gevraagd: perfectioneren zelfbouw buscamper Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Stern
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 20:16

Advies gevraagd: perfectioneren zelfbouw buscamper Sprinter



Bericht door Stern »

Zoals hedenavond voorgesteld ben ik in het bezit van een Mercedes Sprinter 208 cdi, L1H2, bj 2001, handgeschakeld.
Door het doel waarvoor de Sprinter is aangeschaft zijn we dusdanig enthousiast geworden, dat we de Sprinter houden en verder willen perfectioneren.

Wat gaan we doen:

-Airco inbouwen als origineel, hiervoor ga ik op zoek naar een sloper om over te zetten.

-Luifel monteren aan de zijkant op het dak, zodat als ik later een W905 zou kopen deze over kan zetten ivm de hoge schuifdeur die de W905 heeft.
Tips voor type welkom zijn welkom.

-Plaatsen dakraam achter boven het slaapgedeelte ivm de ventilatie, ervoor een spoiler plaatsen op het dak ivm het rijgeluid. Lees dat 40 x 40 mogelijk is, ben echter benieuwd of hier leden zijn die een groter raam hebben geplaatst, tips en advies welk merk / model zijn welkom.

Om het rijgeluid te beperken vraag ik mij af wat daartegen te doen is? Helpt isoleren binnenruimte? Zo ja welk materiaal, etc, hoor gaarne.
Daarnaast vraag ik mij ook af of dit te bereiken is door grotere wielen / banden te plaatsen, heb nu 225/70/15, als iemand hiermee ervaring heeft hoor ik gaarne.

Een ander iets wat mij opvalt dat het schakelen stug gaat. Recentelijk alles ingespoten met WD40 wat iets verbetering gaf, maar vraag me af wat nog meer mogelijk is, kabels vernieuwen?

Indien vragen over een of ander, hoor gaarne.
Gr.
Pieter
Laatst gewijzigd door Stern op do 11 aug 2016, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Advies gevraagd perfectioneren zelfbouw buscamper Sprint



Bericht door pele »

Pieter
Let op het gewicht. Een 208 heeft maar een lage MTM, 2,8 ton?
Stern
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 20:16

Re: Advies gevraagd perfectioneren zelfbouw buscamper Sprint



Bericht door Stern »

Klopt helemaal.

De Sprinter weegt 1.800 kg en mag maximaal 2.800 kg wegen.

Gezien wat ik gedaan heb lijkt mij dat geen enkel probleem, motor heeft er ook totaal geen moeite mee, ook niet in de bergen.


Gr.

Pieter
Toedeledoki

Re: Advies gevraagd perfectioneren zelfbouw buscamper Sprint



Bericht door Toedeledoki »

Grotere wielen: Dan zou ik naar 16" velgen toegaan. Kost je wel trekkracht. 225/70 r 16 vult de wielkast mooi denk ik. Heb ik ook onder de Ducato gezet. En dan de SUV/4x4 banden ipv Bedrijfswagenbanden. Draagvermogen is ruim voldoende. Ze zijn stiller en comfortabeler. Het zijn allseason banden. En ze kosten met zijn vieren nog geen 300 Euro. (Goodride SU 307).
Ik vind deze grotere bandenmaat bij mijn Ducato echt een verbetering. Met 110pk heb ik vermogen genoeg voor deze wisseling.

Met grotere wielen ga je gelijk qua toeren naar beneden. Misschien is chiptuning wel een idee dan? Om iets meer vermogen te krijgen.
http://www.tunex.nl/chiptuning-mercedes ... 6w5uI9OKUk

Airco uit een sloper kun je doen. Maar dan heb je oude rommel. Ik zou dan sowieso de condensor en verdamper nieuw nemen. En eigenlijk de slangen ook. Misschien een idee om de sloop als backup te houden en zo veel mogelijk nieuw/gereviseerd te kopen? Of toch gewoon een nette achteraf inbouw?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: perfectioneren zelfbouw buscamper Sprin



Bericht door annoh »

Rijgeluiden komen voor een deel vanuit de wielkasten en de vloer. Bij mijn eigen zelfbouwproject heb ik een demping van 6 dBa verkregen bij toepassing juiste dempingsmaterialen. Zie mijn blog.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Advies gevraagd: perfectioneren zelfbouw buscamper Sprin



Bericht door Vertrokken2 »

Bij MB kun je niet altijd naar grotere wielomtrek gaan. Als de sensoren een afwijkende snelheid registreren tov de verwachte draaisnelheid kan de wagen in de noodloop gaan. Ik meen dat dit max 5% mag zijn.
Ik heb echter onvoldoende kennis hiervan en weet ook niet in hoeverre het bopuwjaar een rol speelt.
Na te vragen bij de MB garage of op het MB forum. Daar kunnen ze zo antwoord geven.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Stern
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 20:16

Re: Advies gevraagd perfectioneren zelfbouw buscamper Sprint



Bericht door Stern »

paul snip schreef:Grotere wielen: Dan zou ik naar 16" velgen toegaan. Kost je wel trekkracht. 225/70 r 16 vult de wielkast mooi denk ik. Heb ik ook onder de Ducato gezet. En dan de SUV/4x4 banden ipv Bedrijfswagenbanden. Draagvermogen is ruim voldoende. Ze zijn stiller en comfortabeler. Het zijn allseason banden. En ze kosten met zijn vieren nog geen 300 Euro. (Goodride SU 307).
Ik vind deze grotere bandenmaat bij mijn Ducato echt een verbetering. Met 110pk heb ik vermogen genoeg voor deze wisseling.

Met grotere wielen ga je gelijk qua toeren naar beneden. Misschien is chiptuning wel een idee dan? Om iets meer vermogen te krijgen.
http://www.tunex.nl/chiptuning-mercedes ... 6w5uI9OKUk
Thx, grotere banden vind ik een serieuze optie, ook een idee met hoeveel de omloop groter word?, prijs valt mij mee, nu nog een setje velgen.

Re chiptunen, klinkt zeer verleidelijk gezien de stijging in pk en de prijs. Wat mij echter tegenhoud is dat ik een motor die al 15 jaar hetzelfde doet, tijdens de carbagerun waarbij ook 3 passen waren met een flinke stijging en niet warm is geworden of olie heeft gebruikt, liever zo laat, met tunen vergroot je de kans op storing of extra slijtage lijkt mij.
Gobert schreef:Bij MB kun je niet altijd naar grotere wielomtrek gaan. Als de sensoren een afwijkende snelheid registreren tov de verwachte draaisnelheid kan de wagen in de noodloop gaan. Ik meen dat dit max 5% mag zijn.
Ik heb echter onvoldoende kennis hiervan en weet ook niet in hoeverre het bopuwjaar een rol speelt.
Na te vragen bij de MB garage of op het MB forum. Daar kunnen ze zo antwoord geven.
Tijdens het inleren van de tempomat bij de dealer werd mij ook gevraagd wat de bandenmaat was, konden zij nl ook wijzigen zodat o.a. de snelheidsmeter het "juiste" aangeeft, afgezien van de standaard afwijking dan. Zal dit navragen zodat ik de juiste aktie kan ondernemen.


Gr.
Stern
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 20:16

Re: Advies gevraagd perfectioneren zelfbouw buscamper Sprint



Bericht door Stern »

paul snip schreef: Airco uit een sloper kun je doen. Maar dan heb je oude rommel. Ik zou dan sowieso de condensor en verdamper nieuw nemen. En eigenlijk de slangen ook. Misschien een idee om de sloop als backup te houden en zo veel mogelijk nieuw/gereviseerd te kopen? Of toch gewoon een nette achteraf inbouw?
Om de boel af te kijken is een sloper zeer handig. Wat verder gebruikt wordt hangt van de staat af. Wat ik precies allemaal nodig heb krijg ik binnenkort op papier, dan kan ik ook het verschil in prijs onderzoeken tussen nieuw en gebruikt, waarbij de besparing van de airco pomp het grootst zal zijn.

Aangezien ik dit project van de winter wil uitvoeren, heb ik hier nog even de tijd voor.


Gr.

Pieter
Stern
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 20:16

Re: Advies gevraagd: perfectioneren zelfbouw buscamper Sprin



Bericht door Stern »

annoh schreef:Rijgeluiden komen voor een deel vanuit de wielkasten en de vloer. Bij mijn eigen zelfbouwproject heb ik een demping van 6 dBa verkregen bij toepassing juiste dempingsmaterialen. Zie mijn blog.
Keurig verslag, mijn complimenten voor de ombouw.

Hieraan ga ik verder werken.

Wat ik alleen niet in je verslag terugvind is wat je met de wielkasten hebt gedaan, gewoon ook omplakt?


Gr.

Pieter
Toedeledoki

Re: Advies gevraagd: perfectioneren zelfbouw buscamper Sprin



Bericht door Toedeledoki »

Gobert schreef:Bij MB kun je niet altijd naar grotere wielomtrek gaan. Als de sensoren een afwijkende snelheid registreren tov de verwachte draaisnelheid kan de wagen in de noodloop gaan. Ik meen dat dit max 5% mag zijn.
Ik heb echter onvoldoende kennis hiervan en weet ook niet in hoeverre het bopuwjaar een rol speelt.
Na te vragen bij de MB garage of op het MB forum. Daar kunnen ze zo antwoord geven.
Als je ze alle 4 wisselt is het geen probleem. De auto kan namelijk nooit zien wat de daadwerkelijke snelheid is. Hij kijkt puur en alleen naar de wielsnelheid.

Deze maat zorgde bij mijn Ducato net voor de compensatie van de tellerafwijking. 130 op de teller is nu ook echt 130.

Chiptuning in het redelijke zou ik absoluut niet bang voor zijn. Dezelfde motor wordt door Mercedes immers ook met 100 en 120 pk geleverd. Ik denk dat hij met een dikke 100 pk net iets vlotter en makkelijker rijdt.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Advies gevraagd: perfectioneren zelfbouw buscamper Sprin



Bericht door faalhaas »

Kijk eens op akoestiekwinkel.nl, die geven veel info over geluidsisolatie voor voertuigen.
Plaats reactie