Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Ik denk dat je een verkeerde persoon voor ogen hebt. Ik heb nu geen camper, enkel in 1980 één gehuurd in Denver en daarmee Grand Teeton en Yellowstone Park bezocht. Een fantastische ervaring.
T.a.v.de beoogde bus van 1998, < 10.000 km op de teller: Hij wordt bepaald niet wegegeven en het zal moeilijk zijn bij verkoop een goede prijs te krijgen. Tel daarbij op wat ik zo-wie-zo moet uitgeven om de bus een beetje bij de tijd te brengen, dan is verkoop een zware verliespost. Ik koop uiteraard zo'n bus niet om hem door te verkopen, wel echter goed in je overwegingen meenemen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een jongere bus, bij voorkeur een Ducato en ook niet al te veel kilometers. Of juist veel kilometers en afgeragd. Dan weet je te voren dat er een ruilmotor en bak in moet en een totale revisie van de remmen. Ik zie geen heil in een oudere bus met kans op roesten.

Vraag voor medelezers: Is een Ducato 3.0 motor goed 2e hands te krijgen?

Pigion
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door annoh »

@TS,
Je vraagt je af of de 3.0 versie van Ducato goed te verkrijgen is.

De vraag is weinig SMART gesteld en volgens mij kan je die vraag zelf beantwoorden door naar de verschillende websites te gaan waar gebruikte auto's te koop staan.
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Als je een Ducato 3.0 koopt met een beetje normale kilometerstand dan zou ik niet weten waarom er een ruilmotor in moet?

Deze motoren (met ketting) van Iveco gaan eigenlijk nooit zomaar stuk.
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Wellicht is de vraag over de 3.0 motor verkeerd overgekomen. Ik kan wel 2H4L vinden met 2,3 l motor echter geen 2H4l met 3 l motor. Ook 2H3L is met 3.0 nauwelijks te vinden, althans betaalbaar, dus min. 5 a 6 jaar oud.
Mijn idée achter de vraag over 3.0 motor was: Koop er één met een afgeragde 2,3 l motor en bouw er een 3.0 l motor in. Ik heb wel wat gekeken op internet echter ik kom onderblokken en koppen tegen, geen complete motor en liefst nog met versnellingsbak.
Pigion
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Moet je niet willen. De 2.3 is ook prima. En makkelijk te tunen tot 150-180 pk. Een keer in de 6 jaar een distributieriem erop en klaar.

De 3.0 is zo zeldzaam omdat hij niet zo heel veel meerwaarde biedt. Een 2.3 kan het echt met gemak aan.

Met ombouwen loop je tegen een hoop (elektronica) problemen aan. Startonderbreker, voertuigelektronica, motorcomputer etc. Ook allemaal weer kans op storing in de toekomst.
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Motorwissel dus alleen van zelfde type en bouwjaar, duidelijk.Ga verder met zoeken.
Pigion
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Technisch kan het wel. Maar eigenlijk moet je dan een complete sloopbus er naast hebben staan. Vooral de elektronica geeft uitdagingen denk ik...
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door pele »

De 3 liter versies zijn , zeker in Nederland, eerder zeldzaam. Ik rij sinds deze zomer met een 2,3 met 13O PK. Rijdt zeer vlot, ook in de bergen.
Is dit iets? Wel in Hasselt, België:
http://www.2dehands.be/caravans-kampere ... 60582.html
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Navigator »

Even een nabrander: Vandaag even in de kazerne van Rotterdam gekeken. Staan nog twee van deze exemplaren in actieve dienst: een met normale wielbasis en een maxi, beiden 310D ambu. Volgens de beheerder worden deze wagens conform opgave Mercedes onderhouden. Hebben alle beurten gehad. Hij noemde het probleemloze werkpaarden.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

Nog een nabrander:
Achter ons huis staat zo-n bus prachtig in de lak en met smetteloos interieur , maar vanmiddag in Zoutkamp een witte bus van het nieuwere model met de grote ster op de neus-
Roest aan de onderkant van de rechter schuifdeur en portier en dan links roest onder zijbescherming strip op linkerzijwand. Onbegrijpelijk voor een auto met een STER op de neus.
Dus zeker eerst een anti-roest behandeling geven voor je gaat inbouwen.
Jan
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door faalhaas »

Persoonlijk vind ik het nogal wat, om jezelf zeevarende te noemen als je 2 blauwe maandagen op een coaster hebt gezeten. Zeker een met een afgeknepen motor om een machinist te sparen, waarbij dan de gezagvoerder als zwaktebod instructies heeft gekregen om de uitlaatgassen temperatuur in de gaten te houden.....

Mijn advies: houd op met brallen. Als je het zo zeker weer, vraag het dan niet.
Als het Duitse MB/Sprinter forum je alle antwoorden geeft/naar de mond praat, ga dan daar je vragen stellen.
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

Afbeelding
En als je te lang wacht, zit je in de laatste fase van deze prent en dan heb je niet zo veel meer te melden.
Van 1 ding heb ik spijt, had ik maar eerder een camper gebouwd en daarna gekocht, maar ja --- het is , zo als het is gegaan.
Jan
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Au, au, het doet enkele Mercedesrijders pijn dat er kritiek op de Ster is. Voor de anderen die als spuit 11 nog eens water geven als de brand bijna geblust is: lekker mee-wauwelen en jaloers. Het is niet iederéén gegeven een Duits forum goed te kunnen volgen en blijf je leueteren met oogkleppen op over je eigen busje.
Pigion
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door annoh »

@Pigion,


Met enige verbazing volg ik, af en toe, dit draadje.

Vanwaar mijn verbazing? Je stelt vragen op dit forum terwijl je zelf snel het antwoord had kunnen bedenken. Je oordeelt erg snel over (technische) zaken en over personen. Dit zijn precies de ingrediënten dat mensen afhaken dan wel dat een draadje ontspoort.

Succes met je zoektocht!
Plaats reactie