Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

http://link.marktplaats.nl/m1073786844

Ik vermoed dat het om deze bus gaat?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Vertrokken2 »

Sow, da's geen verkeerde zeg. Alleen waar de blauwe lampen in de voorbumber gezeten hebben moet iets op verzonnen worden. Hebben er ook lampen op dak gezeten?

Verder zit er wellicht ook nog een motorverwarming in.

Overigens, werden of worden ambulances niet een beetje gekieteld?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door PaulBng »

Groot genoeg. Maar het wordt geen stealth camper zo
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

@Paul,
Gefeliciteerd voor jouw recherchewerk. Het gaat inderdaad om die bus. Aan de ene kant aantrekkelijk, doch ook wat nadelen.
- Traag, zeker met automaat, moet echt gekieteld worden naar 122 of .... meer pk's
- Automaat moet oliekoeler hebben, anders niet aanhanger bestendig en ook niet in de heuvels
- Oplossing voor remmen-probleem, 16" velgen en andere schijvenremklauwen.
- Geen Airco, moet worden ingebouwd of opbouw.
- Verouderde ergonomie, vlak stuur, net verstelbaar, stoelen, pedalen.
- Max. toelaatbaar gewicht kan niet worden verhoogd.

Daarnaast beperkte breedte in verhouding tot een Ducato.
De race is echt nog niet gelopen.

Kennelijk woon je in de buurt, kom eens langs, kunnen we een goede babbel hebben over busjes etc.

Pigion
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik denk dat je doordraaft. Alsof ze in 1998 geen bussen konden bouwen.
Mijn advies: ga een nieuwe halen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door bobbus »

ik denk ook niet dat meneer pigeon er al in gereden heeft , zo'n bus wiebelt ook nogal , en de opstap is net te hoog. :roll:
zonder wrijving geen glans
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Navigator »

Man, man man wat een onzin allemaal (wiebelen, hoge instap, Bobbus?????). Ik heb dit chassis gereden, korte versie, 208D. Kwam overal, tot dik in de Pyreneeën. Dit is een geweldige bak waar veel van te maken is. In mijn huidige camper heb ik ook geen airco. Ik heb het vorig jaar eens bijgehouden. Van alle dagen dat we onderweg geweest zijn had ik 5 dagen een airco willen hebben. 'Nachrusten' kan altijd, 2500 euro + (http://www.lawrencebeek.nl/). Een nieuwe voorbumper is 9 tientjes.

Slechte stoelen? Het blijken originele ISRI-stoelen te zijn, 4-voudig verstelbaar. Doen 150 euro per stuk in de handel........

Hier is dezelfde auto volgens mij 1000 euries goedkoper, en is de km-stand 20-30k?: http://www.tweedehands.nl/bedrijfswagen ... 63445.html

Maar misschien is dit geen bus voor TS. Wel voor een liefhebber, die met gemak 10 jaar of meer hiermee kan toeren. Een uitstekende motor, goed onderhouden en een prima automaat! Nog geen 10k kilometers voor een 18 jaar jonge wagen. Bijna een koopje. En nee, ik ben niet de eigenaar :o
Forum verlaten.
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door martinelke »

Om meer pk`s uit en basis blok te trekken ,belast de motor ook meer ,lijkt mij.
Persoonlijk ga ik graag iets langzamer ,maar wel verder.

Voor een zelfbouwer lijkt het mij niet ondenkbaar om je zitpositie naar eigen smaak te veranderen en het aanbrengen van een oliekoeler is ook niet echt een rakettechnologie.

Airco is volgens mij ook niet altijd nodig en is tevens weer een verslijtdeel en een deel wat stuk kan gaan.

Mij lijkt het een pracht bus, alleen hij was mij persoonlijk veel te lang, extra geld bij de boot en brug en lastig parkeren.

Groet Martin
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

@ .......
Praatjes vullen geen .... ga proefrijden Pigion en even vissen in L. dan ben je er vast uit.
Zo-n MB ster kom je maar zo niet weer tegen. En de prijs van deze auto is ???? maar daar hoor ik tot nu toe geen zinnig antwoord op hier het forum.

Er loopt geen bloed uit deze bus--(al is het een reddingswagen) -- je basis voor inbouw is goed -- de beurten zijn betaalbaar en de onderdelen ook. Na een goede ombouw, heb je een bus welke altijd weer een liefhebber vind , mocht je groter of anders willen.
Jan
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Een besluit wordt genomen via de som van de verschillende factoren. Voor de één is de ene factor belangrijk voor de andere kunnen andere factoren zwaar wegen. B.v. ik heb vanaf 1978 auto's gehad met airco, mede omdat wij toen in de tropen woonden. Ik wil er nu absoluut niet meer zonder en zeker niet in een vacantie-voertuig. Achteraf inbouwen is vaak moeilijk of geheel onmogelijk. Het overhangen van de Sprinter kan worden bezworen door een sterkere stabilisator-stang. Ik ga er vanuit dat deze reddingswagen de sterkere stabi al heeft.

Het 5 cilinderblok wordt ook geleverd in 122 pk zonder afbreuk te doen aan betrouwbaarheid. Het ligt er ook aan hoe je hem gebruikt. Een thermometer om de temperatuur van de olie te meten, kan betrouwbare informatie geven over de belasting van de motor. Beter is nog een thermometer in de cilinderkop zo dicht mogelijk bij een uitlaatklep of ook nog beter in de hete uitlaatgassen. In "varenstijd" op de Groninger kustvaarders Surte en Lydia W. waren de voortstuwingsmotoren afgeregeld op 195 pk. Dan mocht je nog met 1 machinist varen. Dus toerental naar beneden. Het koppel blijft echter praktisch gelijk, kan zelfs wel stijgen bij een lager toerental. Om dat te benutten werd er een grotere schroef geplaatst. In het Noordzee-Oostzeekanaal moet je echter met een bepaalde min. snelheid varen. Dat was met de teruggeregelde motor en de grotere schroef nauwelijks haalbaar. De motoren liepen dan echt op hun tenen of beter gezegd tegen beton-muur. De ouwe keek regematig op de thermometers in de uitlaatklephuizen, 575 C was echt het max. , daarboven teveel kans op verbrande uitlaatkleppen. Let wel in de Lydia W. stond een M.A.N motor die 400 pk kon leveren.

Ik ben gewend te varen op eigen kompas, hoor en lees graag nuttige informatie. Voor al die beter wetenden, kijk en lees eens op Duitse zusterforum of het sprinterforum. Kan je wat van opsteken. Simpel wat roepen wat nergens op gegrond is, is niet aan mij besteed. Kom met echte informatie, graag zelfs.

Pigion
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Vooropgesteld dat ik een liefhebber van de Sprinters ben, toch nog een paar nadelen ten opzichte van een (bijna) nieuwe Ducato.

-Wiebelen is overdreven gesteld, maar de Sprinters en LT's zijn wel degelijk zijwindgevoelig.
-De bus is smal (Geen dwarsbed mogelijk)
-De laadvloer is hoger (Kan een nadeel zijn als de motorfiets er daadwerkelijk in moet)

Weet je zeker dat de bus niet opgewaardeerd kan worden qua gewicht? Daarvoor moet je bij de afdeling "homologatie" van Mercedes Benz in Nijkerk zijn. Die zijn erg behulpzaam. Wilden mij zelfs helpen met een oud 307 vrachtwagentje waar helemaal geen papieren bij zijn. Volgens mij zijn deze Sprinters wel tot 5-6 ton geleverd. Misschien met een kleine aanpassing toch mogelijk?

Ten slotte: Een zo lage kilometerstand hoeft niet perse een groot voordeel te zijn. Ik heb ooit een 407 gekocht met 19.000 km in 30 jaar gereden. Ook ex Duitse Katastrophenschutz. Hier moest uiteindelijk wel een nieuwe brandstofpomp in (vermoedelijk condens in de tank gezeten). Dus standschade is heel goed mogelijk bij zo'n bus. Uiteindelijk heb ik van de 407 wel ontzettend veel plezier gehad. En die had nog geen 70 pk.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door pele »

Mogelijk nadeel is ook de milieuklasse van deze oude klasse - dame.
Of Mercedes een verhoging van de MTM zal toestaan betwijfel ik.
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Ik heb terloops bij de handelaar laten vallen dat wat hoger toe te laten massa gewenst is i.v.m. de motor aan boord. Hij denkt dat dit niet mogelijk voor de 310. Dank voor het adres van Mercedes waar ik info kan krijgen.
Wiebelen/zijwindgevoeligheid, oplossing een verzwaarde stabilisatorstang en ik las ergens iets over speciale "afstands-schijven" , kennelijk om de spoorbreedte te vergroten. Ik ben huiverig voor die dingen, meer belasting voor de wiellagers en mogelijk reacties in het stuur bij oneffenheden. Ik ken dat van een oude Fordson tractor, stuur sloeg soms uit je handen, gevaarlijk voor de duim. Z0'n vaart zal dit bij de Sprinter niet lopen.
Er staan meer Sprinter bij die handelaar, misschien is de andere hoge bus goedkoper, heetf geen rekken achterin.
Milieu: Deze oude dame zal geen groene sticker krijgen, dus kan niet bij onze dochter in Utrecht voor de deur parkeren/overnachten.
In veel Duitse steden dito, voor zover gecontroleerd wordt. Ik ben zelf eens in de binnenstad van Bremen geweest zonder groene sticker, geen problemen gehad.

Er loopt inderdaad geen bloed (meer) uit deze bus, als je haar ombouwt. Echter moet je bij de prijs nog wel een paar euro's reserveren voor
-restant BPM
- Inbouw/opbouw airco
- Kietelen van de motor
- Misschien nieuwe banden vanwege verdroging/ leeftijd???, dan tegelijk grotere velgen/remschijven, andere remklauwen.
Ik denk dat ik daarvoor minimaal € 6000,- voor opzij moet zetten.
Het is dus niet allemaal rozegeur en maneschijn.

Pigion
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik begrijp niets van Pigeon. Hij is op zoek naar een oude bus en vervolgens gaat hij allemaal nadelen opsommen die inherent zijn aan een oude bus en wat het allemaal wel niet kost om die oude bus op te kalefateren. :crazy:
Hij rekent zich zodanig arm dat het straks loont om een nieuwe bus te gaan halen.

Soit, je komt ze wel vaker tegen: de eeuwige twijfelaars die nooit tot aankoop komen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie