Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Mede forumdeelnemers, stop maar al die overbezorgde , belerende en moraliserende bijdrages. Ik heb daar niets mee en ik heb er niets aan. En helemaal niet met verhalen wie met 80 pk door de bergen sukkelt. Met de bijdrage over chip-tuning kan ik iets mee. Ik kan echter nu niet onder de motorkap van de sprinter kijken en betwijfel sterk of er een elektronische regeling op de brandstofpomp zit van dit 1998 bouwjaar..
Eigenlijk heb ik de MB Sprinter van mij lijstje geschrapt. Bij het raadplegen van een Duits zusterforum, las ik een aantal zaken die mij de wenkbrouwen deden fronsen:
- Roest aan de deuren, motorkap, chassis.
- Slechte remmen, alleen te verbeteren door montage van 16 inch velgen, andere schijven en remklauwen. DEKRA maakt zelfs melding van "fading"van de remmen.
- Problemen met de automatische bak. Er zit standaard geen olie-koeler op deze bak en in de bergen wordt de bak te heet. Dito bij rijden met een aanhanger.

Pigion-
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Roest is inderdaad een probleem bij deze Sprinters. Als je een goeie kunt bemachtigen dan zou ik sowieso eerst in een goeie antiroestbehandeling investeren voordat je er veel geld aan uitgeeft om er een camper van te maken.

Ik heb een jaar een Sprinter 5 cilinder (210) gehad als bedrijfsauto. Dit was een erg fijne bus. Niet snel, maar reed wel lekker. Volgens mij was deze ook van 98-99. Zware aanhangers waren geen probleem. De bus was begrensd op 130. Maar dat haalde hij ten alle tijde makkelijk.

Ik weet bijna wel zeker dat alle Sprinter 5 cilinders een elektronische roterende brandstofpomp hebben. Deze zijn dus te chiptunen.

Als ik de wensenlijst van Pigion zo bekijk dan vraag ik mij echter wel af of je zo een oud voertuig als basis moet nemen.

Hoe je het ook wendt of keert, een Sprinter van bijna 20 jaar oud rijdt toch bedaagder dan een (bijna) nieuwe Ducato of Daily.

Met andere woorden, het is zonde om heel veel te gaan investeren in een perfecte camperombouw, terwijl de basis al bejaard is...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door PaulBng »

@Pigion Sommigen onder ons worden soms wat over-enthousiast. Gewoon lezen met een glimlach en verder negeren
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Vertrokken2 »

Pigeon,

In 1998 was er geen roestprobleem. Dit deed zich voor in de eerste helft van het eerste decenium.
Had alles te maken met de overgang naar een milieuvriendelijk spuitproces.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Mijn bedrijfsbus had inderdaad niet of nauwelijks roest. En die was goed gebruikt!
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door bobbus »

Daar komt bij dat over elke bus een berg ongein te lezen valt , verder valt het mij op dat als je voor het bussen aanbod rond 1998 , eerder op de sloop terechtkomt dan in de handel . Dus waarom zulke hoge eisen stellen aan 18 jaar oude barrels.
zonder wrijving geen glans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Peter LMC »

Het valt mij op dat je weer terug bent Bobbus en in ieder topic weer onzin neerzet.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 29 okt 2023, 4:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Nog geen tijd gehad om onder motorkap van de sprinter te kijken. Gezien het matige weer om op de motor te stappen, komt het er vandaag ook niet van. Bovendien heb ik nog veel werk aan het bijgebouw dat als camperstalling en als B & B zal worden ingericht. Door de zeer warme week was het niet mogelijk 's-middags aan het bijgebouw te werken. De nieuwe waranda aan het bouwwerk staat bijna pal op het zuiden. De stallingsruimte wordt 7 x 3,2 M. , net groot genoeg om aan een bus-ombouw te werken. Materialen etc. kunnen worden opgeslagen in het B & & gedeelte. Er worden toch geen gasten verwacht in de herfst/winter. Helaas geen verwarming voorzien, doch wat niet is, kan komen.
Inmiddels ben ik ook op het spoor gekomen van 2 Ducato's H2L4 4 en 5 jaar oud, 125.000 en 175.00 km, echter een heel ander prijsplaatje, BTW en BPM :( .
Pigion
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Tussen de buien door toch even naar de handelaar gereden. Niet al teveel gegevens paraat, dus naar de bus en motorkap open. Eerste indruk: behoorlijk vol, met enige moeite kon ik de inspuitpomp ontwaren en ook de ver naar onderen verstopte turbo. De pomp is geen klasieke lijnpomp maar een roterende met naar het lijkt electronische regeling. Ben van het laatste niet zeker, kon het slecht zien. In ieder geval geen common rail inspuiting. De turbo had interkoeling, wat ik er van kon maken.
Hoe deze blokken naar 122 pk worden gebtracht??? Ik heb daar echt hulp van een deskundige nodig.

Pigion
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

Ga nu maar een dagje zeevissen met Ms.Tender op Lauwersoog en je bent een stuk wijzer. De schipper heeft nl. al 3 maanden zo-n bus waar jij steeds om heen loopt. En heeft in een garage gewerkt dus.....op naar Lauwersoog en gooi een hengeltje uit bij hem.
Jan
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

@jan,
Even geen tijd voor vissen. De warme dagen van 2 weken geleden hebben 3 middagen gekost (x 3 man + ondergetekende) met het werk aan het bijgebouw. De vloeren (schuimbeton) moeten op 19 aug begaanbaar zijn, BBQ is al toegezegd. Traditioneel regent het met die partij, de waranda is dan echt nodig, garage puilt uit. De bus met ster. zo die al komt, kan wel even buitenstaan.
We zullen zien.

Pigion
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Als het een roterende pomp is dan is ie 100% zeker elektronisch! Kan ook een nadeel zijn, kan kapot...

Voordeel is wel dat chiptuning erg goed mogelijk is. Dus voor een paar honderd Euro maak je er 120 pk van. Voor meer power moet er denk ik een grotere turbo op.

Als je meer wilt weten over chiptunig moet je je licht eens opsteken bij Scholtmeijer in Westerbork. Deze jongen weet wat ie doet, schrijft zelf de software en kon zelfs mijn trage Ford bus (ook met roterende elektronische pomp) sterk verbeteren.
Plaats reactie