Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?
Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?
Op zoek naar een Ducato met niet al teveel kilometers, stuitte ik op een Sprinter DC 310 X-lang met ruim 9000 km, b.j.2008. Wat ik zo kan vinden heeft hij een5 cil. OM 602 motor, 122 PK. Hij is helaas niet op te waarderen naar 4000 kg. Het is een reddingswagen, dubbele cabine, rekken in de laadruimte (H2). Ik vraag mij af:
- Is dit een geschikte bus om om te bouwen?
- Technische zwakke punten?
- waar verouderde techniek?
- Prestaties /brandstofverbruik mede in relatie van de automatische bak.
- Geen idee hoeveel versnellingen aan boord zijn en in welke lock-up. Ik kan n.l. geen goede site vinden met informatie
De prijs is redelijk, wordt echter niet weggegeven.
Op het eerste oog zie ik de volgende nadelen:
- Zitpositie, knieën passen maar net onder het vlakke stuur.
- Vlak stuur, ik moet de stoel ver naar achteren zetten.
- Geen airconditioning. Is dat naderhand nog netjes in te bouwen?
- Laadruimte duidelijk kleiner dan een Ducato, vooral in de breedte. Met 2 langsbedden blijft er weinig "pad" over.
Pigion
- Is dit een geschikte bus om om te bouwen?
- Technische zwakke punten?
- waar verouderde techniek?
- Prestaties /brandstofverbruik mede in relatie van de automatische bak.
- Geen idee hoeveel versnellingen aan boord zijn en in welke lock-up. Ik kan n.l. geen goede site vinden met informatie
De prijs is redelijk, wordt echter niet weggegeven.
Op het eerste oog zie ik de volgende nadelen:
- Zitpositie, knieën passen maar net onder het vlakke stuur.
- Vlak stuur, ik moet de stoel ver naar achteren zetten.
- Geen airconditioning. Is dat naderhand nog netjes in te bouwen?
- Laadruimte duidelijk kleiner dan een Ducato, vooral in de breedte. Met 2 langsbedden blijft er weinig "pad" over.
Pigion
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Sprinter 310 D een geschikte bus voor ombouw?
Die 5 cilinder diesel van MB is een pareltje qua motorloop en qua betrouwbaarheid.
Als het een reddingswagen is heeft hij wellicht ook 4-motion.
Als het een reddingswagen is heeft hij wellicht ook 4-motion.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Sprinter 310 D een geschikte bus voor ombouw?
Daar rij je moeiteloos 500.000km mee. Pareltje met een ster er op.
Net als andere bussen kan ook een Mercedes roesten. Behandelen voor inbouw.
Net als andere bussen kan ook een Mercedes roesten. Behandelen voor inbouw.
Re: Sprinter 310 D een geschikte bus voor ombouw?
Het gros van de grotere buscampers is niet voor niets gebaseerd op de Ducato/Boxer/Jumper. Je merkt zelf al op dat de Sprinter smaller is dan de Ducato. Ook de Renault Master, Opel Movano en Nissan NV400 zijn smaller dan de Ducato.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Alleen heeft de Ducato dan weer niet de loopcultuur van een MB 5 cilinder.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Ik heb toch mijn vraagtekens bij het lezen van deze gegevens.Pigion schreef:Op zoek naar een Ducato met niet al teveel kilometers, stuitte ik op een Sprinter DC 310 X-lang met ruim 9000 km, b.j.2008. Wat ik zo kan vinden heeft hij een5 cil. OM 602 motor, 122 PK.
Pigion
Een 310 zou betekenen dat het een 100 pk is en geen 122 pk.
De 5 cil 122 pk 2.9 ltr (OM 602) zijn tot midden 2000 gemaakt. Hierna kwamen de 5 cil 156 pk van 2.7 ltr (OM 612).
Als het er een van 2008 is van 100 pk dan een 4 cil 2.2 ltr .
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Het is altijd een compromis: meer ruimte, minder loopcultuur en voorwielaandrijving of meer loopcultuur, minder ruimte en achterwielaandrijving.
Ik zou trouwens niet weten of de Iveco 2,3 en 3 liter motoren van de Ducato echt minder zijn dan de Mercedes motoren. Lopen lijkt mij meer iets voor de Vierdaagse .
Ik zou trouwens niet weten of de Iveco 2,3 en 3 liter motoren van de Ducato echt minder zijn dan de Mercedes motoren. Lopen lijkt mij meer iets voor de Vierdaagse .
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Ik weet niet of ze minder zijn, maar ik ken geen reguliere diesel die mooier loopt dan de MB 5 cilinder. En dat is dus inclusief mijn eigen V6, ofschoon die het dik wint op vermogen en koppel.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Ik geef me gewonnen en ben blij dat ik de beslissing niet hoef te nemen. TS heeft een flink eisenpakket en zal vermoedelijk niet al zijn wensen voor 100% vervuld krijgen.
Overigens als die Sprinter inderdaad maar ruim 9.000 km gelopen heeft, is hij maar nauwelijks ingereden en zijn er vast niet veel reddingen mee verricht.
Overigens als die Sprinter inderdaad maar ruim 9.000 km gelopen heeft, is hij maar nauwelijks ingereden en zijn er vast niet veel reddingen mee verricht.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Bakkertjes
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Gobert
Vandaag de pilote opgehaald , en je heb groot gelijk , die 5 cyl loopt bijna als een benzine blok
En blijft trekken , en het spul weegt toch een 3000kg.
Hans
Vandaag de pilote opgehaald , en je heb groot gelijk , die 5 cyl loopt bijna als een benzine blok
En blijft trekken , en het spul weegt toch een 3000kg.
Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Busje, een motor met meer cilinders wint het altijd van een met minder. Dat komt omdat de arbeid slagen elkaar korter opvolgen en dus zorgen voor een soepele, niet trillende motor. Als je stelt dat lopen iets voor de 4 daagse is heb je dus van motoren geen kaas gegeten, het zij je vergeven. Een 3 cilinder pruttelt maar wat en wil ik voor niks nog niet hebben, bah! Een 4 cilinder is al een stuk beter maar een 6 cilinder is het helemaal uiteraard en dan hebben we het nog niet gehad over een V8 (waarvan het geluid mij en velen met mij als muziek in de oren klinkt) of een 12 cilinder? Een 5 cilinder is een compromis tussen 4 en 6 en is uiteraard veel beter dan een 4.
Ik heb met verschillende 4 cilinder en 6 cilinder Sprinter touringcars gereden en je mag stellen dat zo'n 6 pitter veel beter rijd dan een 4.
Ik heb met verschillende 4 cilinder en 6 cilinder Sprinter touringcars gereden en je mag stellen dat zo'n 6 pitter veel beter rijd dan een 4.
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Och, ik ken mensen die 30 jaar oude brandweer en ressingsbussen kopen (MB 508/608 die nog geen 15K gedraaid hebben)
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
Algemeen is een 6in lijn het best in balans. En loopt dus t rustigst.de Jonckheer schreef:Busje, een motor met meer cilinders wint het altijd van een met minder. Dat komt omdat de arbeid slagen elkaar korter opvolgen en dus zorgen voor een soepele, niet trillende motor. Als je stelt dat lopen iets voor de 4 daagse is heb je dus van motoren geen kaas gegeten, het zij je vergeven. Een 3 cilinder pruttelt maar wat en wil ik voor niks nog niet hebben, bah! Een 4 cilinder is al een stuk beter maar een 6 cilinder is het helemaal uiteraard en dan hebben we het nog niet gehad over een V8 (waarvan het geluid mij en velen met mij als muziek in de oren klinkt) of een 12 cilinder? Een 5 cilinder is een compromis tussen 4 en 6 en is uiteraard veel beter dan een 4.
Ik heb met verschillende 4 cilinder en 6 cilinder Sprinter touringcars gereden en je mag stellen dat zo'n 6 pitter veel beter rijd dan een 4.
Maar ik ben het volledig met je eens dat een v8mooier kinkt.
Kwa luxe wagens ben ik nogal gecharmeerd van de Volvo 5cil.
Kwa motorfietsen doe mij maar een mooie twin. (in V of boxer opstelling)
Laatst gewijzigd door gimalala op vr 05 aug 2016, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
- Locatie: Geesteren
- Contacteer:
Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?
mega veel km gereden met suzuki 3 cilinders ,800cc en die blokken lopen geweldig ,hoog in toeren en onverslabaar.
Maar een 4,5,6 of 8 is gewoon iets heel anders.
Je praat dan over niet meer over een motorfietsmotor,maar over een auto.
Ik heb een v8, 6,6 liter en at loopt gewoon als een droom,daar kan in mijn beleving niets tegenop en ja ik heb de 5 cilinder van mercedes ook gehad haha.
Maar een 4,5,6 of 8 is gewoon iets heel anders.
Je praat dan over niet meer over een motorfietsmotor,maar over een auto.
Ik heb een v8, 6,6 liter en at loopt gewoon als een droom,daar kan in mijn beleving niets tegenop en ja ik heb de 5 cilinder van mercedes ook gehad haha.
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.
https://www.martin-elke.com/
https://www.martin-elke.com/