Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door de Jonckheer »

Ik vermoed dat dat verhaal van die grotere wielen en remmen grote onzin is. Ga met een standaard Sprinter naar de apk en dan komt ie gewoon door de remmenproef en dus voldoet ie aan de wettelijke remvertraging. En waarom zou dat niet voldoende zijn? Desnoods wat andere, lees zachtere, blokken er in en dan remt ie al beter. Nee, de TS is geen man van knopen doorhakken, en dan nog gezeur over een paar pk's meer die hij denkt persé nodig te hebben maar dat in werkelijkheid uiteraard niet. Voor zo iemand moet je bergen geduld hebben met zijn ja, nee, misschien, wel, niet, enz. Suc6 ermee, ik haak af. :wave:
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

TS is helaas niet te helpen op dit forum.
Dat hebben we niet vaak.
Jan
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Niet zo somber mannen. DEKRA heeft de slechte remmen ook geconstateerd en hecht echt meer waarde aan DEKRA dan meneer de Jonckheer ondanks zijn soms zeer goede bijdragen op dit forum. DEKRA had nu precies ook geconstateerd dat de remmen standaard voor TÚV voldoende waren, doch in de bergen hopeloze fading lieten zien!!!!!!
Inderdaad ik weiger van de wal in de sloot te worden "geholpen", een goede stuurman blijft op koers om het nog maar eens in zeemanstaal te zeggen.
Pigion
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door bobbus »

ik zou dan meteen een boot uitzoeken , op de wal :lol3:
zonder wrijving geen glans
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Vertrokken2 »

Een dukw Duck zal deze stuurman aan wal ongetwijfeld passen. :D
Waarschijnlijk de enige camper met amfibie kwaliteiten.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door bobbus »

weet niet of dekra daar remmentests mee heeft gedaan
zonder wrijving geen glans
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

Volgens mij was die Lydia W een scheepje uit 1950 gebouwd bij Sander in Delfzijl, en als je daar op hebt gevaren dan is dit topic een hoofdstuk uit het boek van Hendrik Groen, dus.... of ben ik ver mis.
Jan
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Slechte remmen is mij met de bedrijfsbus niet opgevallen destijds. Hier lag rommel genoeg in. En er hing vaak ook nog een loodzware (weliswaar geremde) aanhanger achter.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door WhiteVanMen »

Grappig die vergelijkingen met een boot en traktor
En dan nog wensen dat het laadvermogen hoger zou mogen.
Dat wordt zwoegen voor dat automaatje.
:think:
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Uit de antwoorden van de laatste 4 heren lees ik dat de emoties en de onbewingbare wil om toch maar te schrijven op het forum, het winnen van de ratio en zeker van het lezen van mijn berichten. Van Bobus heb ik nog nooit iets zinnigs gelezen.... Er is een spreekwoord: Holle Vaten klinken het hardst. Trek het je aan Bobus, heel weinig vulling in de bovenkamer.....of zaagmeel.
Nog even speciaal voor Bobus: DEKRA is een overkoepelende organisatie van verzekeraars, die o.a. kijken naar ongevallen, oorzaken en statistieken bijhouden. Ik heb nergens beweerd dat zij tests uitvoeren.
Voor de anderen: Ja ik heb band met de zee, had bijna voor de zeevaartschool gekozen doch op tijd besefte ik dat éénmaal buitengaats het leven van de zeeman ééntonig is of hij moet troost zoeken bij alcoholische versnaperingen. Het is dus de HTS geworden..... en mijn loopbaan in de olie gezochtt, ben ik toch aan mijn trekken gekomen. Doorslaggevend waren mijn vacantiebaantjes als lichtmatroos aan boord van de Groninger Kustvaarders Surte (stapelloop 1936) en de Lydia W. (stapelloop 1952). Het vacantiebaantje betekende gewoon aanmonster en werken volgens het rooster. Op de Surte 6 op / 6 af en in de haven of sluizen ook aan dek. Als 15 jarige stond je 12 tot 14 uur per etmaal op je poten, wel iets anders als de huidige pampergeneratie.
Pigion
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door martinelke »

Klopt , de huidige pampergeneratie is bang dat ze met een bus niet stil komen te staan,of het te warm krijgen?
Vroeger toen de wegen nog van pannekoek waren en je met 4 trommelremmen zonder bekrachtiging aan de bak moest om die 4 ton stil te krijgen , die na een hele langen weg eindelijk op snelheid was.

Hey, maar wie ben ik ?
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Hymerferry »

En de huidige pampergeneratie zijn opgevoed door.......

Reed toevallig van de week met een gelijke gemotoriseerde bus als die 18 jarige van 13.000 euro, erg sloom en veel herrie, continu het idee dat de bak nog een keer op moest schakelen maar helaas, die is toch echt niet aanwezig. Ga rijden en je weet genoeg... (maar geloof niet dat je dat van een jongere generatie wil aannemen)

Ferry
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

@Hymerferry.
Ik wil best iets aannemen van de "jongere" generatie mits het ergens op is gebaseerd. Jouw waarnemeningen zijn in lijn met wat ik op het Duitse zusterforum lees. Daarom ook mijn wens om het blok te kietelen. Met andere eindoverbrenging kan nog iets aan het toerental worden gedaan, indien dat inderdaad te hoog zou oplopen. Bij de oudere automaten is ook wel eens sprake van overmatige slip, slijtage aan de rembanden etc. Oorspronkelijk hadden deze bakken een vloeistofvulling voor het leven. Dat was echter te optimistisch, zeker bij zwaar werk waarbij degenratie van de olie optreed. Een bepaald naaldlager zou eerste sneuvelen. Daar is ook een modificatie voor bedacht door de fabriek. Ik betwijfel of deze modificatie bij de reddingsbus is doorgevoerd.
Allemaal zaken die meegenomen moeten worden want ze kosten geld.
Alternatief: Ducato. 3.0 l, 4 a 5 jaar oud. Dat gaat € 8000 - 10.000 meer kosten, kan met chiptuning naar 200 pk, hoewel snelheid niet mijn eerste wens is. Liever een goed goed koppel.
Pigion
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Hymerferry »

Je alternatief zorgt wel voor een hogere eindwaarde, want hoe je ook chippen, kietelt, intercooled etc, het veranderd weinig aan zijn 18 jarige leeftijd. Die bus die ik meehad was eind '97 en ingeruild op de eigen bedrijfsauto, een 515 cdi, maar was ondanks zijn best nette staat en net 2 ton op de teller slechts 2500 euro waard (handelsprijs). Na alle inbouw is en blijft het een 18 jaar oude basis waar bij een knappe of een afgeleefde echt niet een 5 voud in waarde verschillen.

voldoet de Brevio van Burstner in de uitvoering met hoogte verstelbaar bed niet kant en klaar aan je wensen?

Ferry
Plaats reactie