Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Dafluc »

Gezellig. Zullen we vanaf hier bij het onderwerp blijven en niet op de man gaan spelen. Dank u.
Afbeelding
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

@annoh,
Bedankt voor je opbouwende kritiek. Ik heb een redelijke technische bagage, verzameld door studie/opleiding, werk en...... leeftijd. Ik weet echter weinig van campers en busjes. Dus verzamel ik ervaringen van anderen via o.a. dit forum om een weloverwogen beslissing te nemen. Ik heb echter nu gemerkt dat er weinig forumleden zijn, die de vragen goed lezen en daar op kunnen of willen antwoorden. In dit topic vraag ik zaken over een Sprinter van 1998, 2,9 l motor, 100 pk en automaat. Ik heb dan b.v. weinig aan een antwoord over een 2,3 l sprinter met 140 pk. Dat is een veel jonger model. De motor is waarschijnlijk een geheel nieuw ontwikkeld type.
En inderdaad kan ik vind op het Duitse forum meer en beter onderbouwde antwoorden op sommige vragen vinden. De betere beantwoorders op dit forum niet te na gesproken. Dat zijn er helaas maar enkele. We komen er wel voor ik in de rolstoel zit........
Pigion
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na dit hele draadje eens doorgeworsteld te hebben wellicht nog een aantal al dan niet zinnige aanvullingen voor eventuele toekomstige geïnteresseerden?

-met wat extra werk kun je de dubbelzuiger remklauwen van een 4,6 tonner monteren op de vooras, icm ATE Powerdisk remschijven en staal omvlochten remleidingen remmen ze een stuk beter. Ik vind bij de 3,5 tonner de remmen niet heel slecht, maar nu ik een 4,6 tonner heb merk je wel degelijk het verschil, bij een busje zal het wel meevallen, maar bij een grote zware alkoofcamper? (al hebben we het daar nu niet over). Eigenlijk had die 3,5 tonner ook de remmen van dit model moeten hebben... :mrgreen: Achter kan dat helaas niet, maar op de vooras met andere fusees/remklauwen wel. Ook geen andere velgen of wat dan ook nodig.

-op het eerder genoemde Sprinter forum is te lezen dat de x10 voorzien kan worden van de ECU van de x12 en daarmee ook 122pk is. Er is ook nog een tussenmodel met 116pk uit de Vario van deze motor (al was dat geen succes)

-uitvoeringen met minder vermogen als het "topmodel", zeker met trekhaak af fabriek, hebben vaak een korte asoverbrenging die zich niet eenvoudig laat wisselen. Ook hier staat genoeg op geschreven op het eerder genoemde Sprinter forum. De hele as wisselen is het makkelijkste.

Wel een mooie bus, maar zelf ben ik geen fan van deze automaten... de volautomaat van de 416CDI daarintegen... :)

Het gaat hier niet om onze keuze natuurlijk... Vanwege de remmen, overbemetenheid en stabiliteit (overhellen of zijwind hebben we geen last van) hebben wij voor het dubbellucht chassis gekozen. Enige nadeel is de hoge instap door de achterdeuren omdat dat ding maar niet naar beneden wil met die kont!

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Bas vd laar »

Bij mijn weten heeft de x10 geen turbo en de x12 wel.
Heb eens een 212 gehad, met turbo en dat reed werkelijk fantastisch, juist dankzij die turbo.
ook heb ik een 310 gehad, dus zonder turbo, en dat vond ik helemaal niets: weinig trekkracht, meer herrie en hogere toeren.

Ik zou altijd voor de turbocharged versie gaan, zelfs een 308 CDI ( met turbo dus, in tegenstelling tot de 308D ) rijdt beter dan een 310D
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Minder gewicht, meer PK's en een langere asoverbrenging rijdt natuurlijk altijd beter als minder PK's, een zwaardere bus en daardoor vaak ook een kortere as = meer toeren bij dezelfde snelheid.

De x10 heeft wel een turbo, op het Sprinter forum huizen genoeg mensen die de ECU van een x12 in een x10 bouwen en dan ook 122pk hebben. (een 212 rijdt inderdaad goed, op het vorige werk hadden we er één)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... .80.932000

Groeten Jeroen
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Meine »

Slag+J16 schreef:Volgens mij was die Lydia W een scheepje uit 1950 gebouwd bij Sander in Delfzijl, en als je daar op hebt gevaren dan is dit topic een hoofdstuk uit het boek van Hendrik Groen, dus.... of ben ik ver mis.
Jan
Deze coaster heeft een redelijk uitgebreide criminele historie. Als ik ts was zou ik mijn naam niet aan dat ding verbinden hier op dit forum.
Toedeledoki

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Toedeledoki »

Bas vd laar schreef:Bij mijn weten heeft de x10 geen turbo en de x12 wel.
Heb eens een 212 gehad, met turbo en dat reed werkelijk fantastisch, juist dankzij die turbo.
ook heb ik een 310 gehad, dus zonder turbo, en dat vond ik helemaal niets: weinig trekkracht, meer herrie en hogere toeren.

Ik zou altijd voor de turbocharged versie gaan, zelfs een 308 CDI ( met turbo dus, in tegenstelling tot de 308D ) rijdt beter dan een 310D
De x08 heeft geen turbo. De x10 en x12 wel.
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Meine schreef:
Slag+J16 schreef:Volgens mij was die Lydia W een scheepje uit 1950 gebouwd bij Sander in Delfzijl, en als je daar op hebt gevaren dan is dit topic een hoofdstuk uit het boek van Hendrik Groen, dus.... of ben ik ver mis.
Jan
Deze coaster heeft een redelijk uitgebreide criminele historie. Als ik ts was zou ik mijn naam niet aan dat ding verbinden hier op dit forum.
De "oude" Wolthuis heeft deze coaster laten bouwen in 1950. De zoon was kapitein tot het schip is verkocht begin jaren 60. Mijn opstap-reizen zijn van 1961, nog onder Wolthuis. Vrouw van de kapitein was ook aan boord, kookte toen de kok zeeziek was. De "criminaliteit" was beheersbaar. Verder dan het smokkelen van een flesje drank en enkele sloffen cigaretten (tax-free gekocht in de sluizen van het Noord-Oostzeekanaal) ging het niet. Drank ging richting Oostzee en de sigaretten verkochten we aan de havenarbeiders. Dat bracht noch een paar tientjes op, welkome aanvulling op het loon, F 210,- incl. voeding. O' ja, de meester nam uit Stockholm een "Mokkel" mee op de terugreis.Hij verstopte haar in zijn hut. Boven de Waddeneilanden kreeg de ouwe argwaan. De meester was tegen zin gewoonte veel onderdeks en zag er afgemat uit.....
Wat er na de verkoop met het scheepje is gebeur weet ik weinig van. Ik zag ergens op een site dat nabij Zuidhorn brand aan boord is geweest. Zoals veel met dit soort scheepjes ging het met iedere volgende eigenaar bergafwaarts.
Pigion
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Meine »

Hier de levensloop van de Lydia W, vooral de laatste eigenaar, J. A. van den Ende, scheepsberger te Dordrecht heeft het erg bont gemaakt met zijn "jacht" Lydia W.

http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=3831
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

@ Meine,
Bedankt, ik kende deze maritieme data bank niet, uiteraard wel verschillende namen in dit artikel.
Jan
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Slag+J16 »

@ Pigion,
Jammer genoeg is veel van ,, dit erfgoed " totaal verdwenen en gebruikt voor andere zaken dan regulier vrachtvervoer.
Jan

PS Ga je nog wat doen.....
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Pigion »

Inderdaad is de tijd van de kustvaarders voorbij. Tijdens mijn reizen op de Surte en de Lydia.W was de concurentie met O- Duitsland en Polen etc. zwaar. Die landen mochten al varen met grotere vermogens bij dezelfde sterkte van de bemanning. De Nederlandse scheepvaartinspectie was conservatief: boven 200 pk moesten er 2 machinisten zijn. De Lydia werd prima onderhouden. Nieuwe stagen voor de mast was geen punt voor de eigenaar evenals nieuwe motoren voor de winches. Wij (matrozen) moesten ook het nodige doen. Altijd rond met de verfkwast om beschadigingen bij te werken. Als de mast gestreken werd op de Nederlandse binnenwateren, roest bikken en meniën van de mastvoet en invetten van de staaldraden.

Op je vraag of ik nog wat ga doen:
2 Ducato's bekeken en laten staan vanwege twijfels aan de technische conditie. Ben ook aan het kijken of ik via een kennis een exemplaar direct van de leasemaatschappij kan kopen. Dan het liefst één met Euro 4 vignet vanaf sept 2011.
Een ander probleempje is dat de busjes vaak in het of zuid-Nederland staan. Dat is voor mij > 300km rijden uit en thuis. Ook is de stallingsruimte nog niet af, zeker nog 3 weken klussen.

Pigion
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door Duco »

Zou niet voor de L4 gaan, heb er mee op het circuit gereden en je voelt de hele bus torderen. Hoe korter hoe beter de wegligging zeker in haarspeldbochten ga je dat verschil goed merken.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Sprinter 310D: een geschikte bus voor ombouw?



Bericht door FrankJC »

Met een vertraging van 5 jaar is jouw reactie toch aangekomen................lijkt Post.nl wel :mrgreen:
Plaats reactie