Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door pauluzz »

Raimon schreef:Een 2000W omvormer horen al minimaal 50mm kabels aan maar eigenlijk hoort er 70mm aan als je het uitzoekt.
Kijk maar eens bij Victron in het datablad daar staat het gewoon in waar de omvormer mee bedraad moet worden.
Vergis je niet in de stomen die er kunnen zijn, maximaal piek kan er namelijk 350A lopen.
Ligt er aan hoe lang de kabels van multiplus naar accu zijn.
Voor Kabel lengte van 6 mtr
heb je idd 70mm2 nodig.. ik schat in dat deze kabels korter zijn ... dan zou 50mm2 genoeg moeten zijn .

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Raimon »

Dat klopt inderdaad, het is ook niet te zien natuurlijk hoe ver je accu staat van dit alles.
Wel een mooie omvormer, ben van plan dezelfde in te gaan bouwen in mijn camper.
Wel heb je de elektra erg netjes en overzichtelijk aangelegd.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Ik weet waar ik mee bezig ben. Dit is niet mijn eerste setup. De plus kabel van accu tot inverter zal ongeveer 90cm zijn.

Een 2000 VA omvormer trekt op vollast 160A (specsheet) intern in omvormer afgezekerd op 250A. (Genoemde 350A is dus onmogelijk)

Spanningsverlies is minder dan 1,1% bij 200A op 1M bij 50mm2 dus zit echt wel snor.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door pauluzz »


hoe korter de kabels hoe dunner ze mogen zijn...
50mm2 is dan zeker dik genoeg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk




Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Even een ander camper projectje tussendoor.
Afbeelding
Bij mijn schoonvader een 110Watt NDS panel geplaatst en een Cyrix.
De cyrix was nodig omdat de camper alleen was voorzien van de bekende "D+ aanwezig" relais beide accu's gekoppeld.
En werd dus nooit ook de start accu geladen, nu wel 8-)

Terug naar ons eigen project.

In onze eigen camper zijn we aan het werk geweest met de afwerking van het hoofd en voeten bord.
Afbeelding
Hiervoor hebben we een stof uitgezocht die wat kan hebben.

Voor de montage hebben we gekozen voor klittenband.
Deze pakt dan aan op het vilt waar de stijlen mee bekleed zijn.
Afbeelding
Op deze manier kunnen we eventueel de stof makkelijk vervangen en blijven de moeren van de schuifdeurrail bereikbaar.

Ook hebben we er weer een tijdelijk bed setup in gemaakt. We gaan namelijk aanstaand weekend naar het zelfbouwtreffen.
(hemelvaart komt er direct achteraan)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Afgelopen weekend naar het zelfbouwtreffen geweest.
Hier meer info: viewtopic.php?f=7&t=8465423

Afbeelding
Afbeelding

Lekker gezellig weekend gehad, goed georganiseerd. Volgend jaar zijn we er weer bij.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Op het zelfbouwtreffen was de Firma Correct slapen aanwezig.http://www.correctslapen.nl/
We konden dus even proef liggen en hebben gekozen voor een matras die is opgebouwd in 2 lagen.
Een matras van 140x192cm met 2 hoekjes eruit hebben we besteld en 2 hoofdkussen konden we meteen meekrijgen.
4 werkdagen later was het matras al klaar, En we konden zelfs op Hemelvaartsdag de matras ophalen. :D
Afbeelding
Links onder op de foto zie je het veersysteem wat we besteld hebben.
Deze wordt door een Duitse firma gemaakt. https://www.froli.com/shop/schlafen-unt ... star-mobil
Online vind je dit product voor een veel betere prijs, Ook diverse kampeerhandels hebben het zelfs op voorraad.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

En toen werd het maar eens tijd om een goede basis te leggen namelijk een Vinylvoer met vloerverwarming er onder.
We hebben gekozen voor vinyl van B!Design. deze is 7mm dik en bestand tegen vloerverwarming en heeft een zeer sterke toplaag.

Eerst maar eens wat sleuven gefreesd waar de aansluitkabels voor de vloerverwarming door kunnen.
De verwarmingsfolie komt van https://www.caravanverwarming.nl/index.html
Afbeelding
Over de vloerverwarming komt nog een dampdichte folie. (deze heeft zelf een plakstrook om de volgende rij mee te verbinden)

Na het maken van een mal van karton maar eens begonnen met het leggen van de vloer.
Afbeelding

De vloerdelen zijn 151x30cm dus je ziet al snel resultaat.
Afbeelding
Nadat de vloer er in lag de gordelbok terug geplaatst. (Gereedschap ruimen we morgen wel op 8-) )
Laatst gewijzigd door zuk4wd op di 25 jun 2019, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door pauluzz »

Strak hoor !! :thumbup:
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Aluminium bedframe update.

Het frame wordt gemaakt van aluminium koker 40x40x3.
Afbeelding

Afbeelding

Licht gewicht en beresterk 8-)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door JTG »

Dat ziet er goed uit Sjoerd! vraagje over de vloerverwarming; welke heb je uiteindelijk gekozen (en waarom die?)? de 42V of de 230V variant?
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Gele banaan »

Ziet er mooi uit allemaal. :thumbup:
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

JTG schreef:
di 02 jul 2019, 13:47
Dat ziet er goed uit Sjoerd! vraagje over de vloerverwarming; welke heb je uiteindelijk gekozen (en waarom die?)? de 42V of de 230V variant?
Hoi Jeroen,
Ik heb de 230V variant omdat ik geen zin heb aan een transformator die ergens lekker ligt te brommen.
Bovendien is het geen badkamer of kruipruimte dus ik zie geen reden om naar lage spanning te gaan.
Wel heb ik de aansluitingen nog eens extra geïsoleerd. De folie is echt heel sterk, en ik twijfel dus geen moment aan
de kwaliteit met het oog op gevaar.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door luinge »

zuk4wd schreef:
vr 03 mei 2019, 10:50
Nog een paneel voorzien van vilt.
En begonnen met het plaatsen van de electrical stuff.

En zo veel mogelijk bedrading aangebracht voordat het paneel de bus in gaat.

Uiterst rechts komt nog een 24Ch. LED dimmer die via DMX512 wordt aangestuurd.
Hoi, Ik heb een vraag over jouw electrische schema. Ik ben van plan om ongeveer de zelfde setup te bouwen met een multiplus van 1600va.
Wat ik mij afvroeg, waarom heb je aan de primaire 230V kant ook een zekering? Als je aan de paal staat is die kant vaak afgezekerd met 3 of 6 ampere. Ik zie dan de toegevoegde waarde van de 16A zekering niet.

Groet Roelof
Plaats reactie