Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Deze dient als hoofd/werk-schakelaar als ik werkzaamheden wil doen aan het systeem.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door luinge »

Aha, duidelijk. Bedankt.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Water heb je ook nodig.

In mij vorige setup had ik 2 jerrycans van 12,5L als watervoorziening. (waarvan 1 als afvalwater)
12,5L water is eigenlijk onvoldoende, 3x koffiezetten, keertje afwassen en het is al bijna op.
Dus ga ik voor de watertank, ik heb er een uitgezocht van 43L. deze ga ik binnen in de bus monteren maar mag me geen functionele ruimte kosten.
Daarom ga ik de tank boven de wielbak monteren.

Afbeelding

Hier voor heb ik een metalen frame nodig, en die maak ik natuurlijk zelf.

Afbeelding

Afvalwater zal onder de bus komen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Bed update.

Op het onlangs gemaakt alu frame komt 9mm Multiplex. Deze wordt voorzien van strategisch geplaatste balkjes zodat het plaatsen en uitnemen makkelijker gaat. Ook hebben deze balkjes een dragende functie. 2 laagjes verf er op en dan kan het "Froli Star Mobile" bed systeem er op.
Deze zorgt voor meer comfort maar ook voor de ventilatie van het matras.
http://www.froli-bedbodemsystemen.nl/We ... Mobil.html

Afbeelding
De gaten in de multiplex plaat dienen voor ventilatie.

Afbeelding
Hier ben ik bezig met de plaatsing van het "Froli" systeem.

Nu kan ik in vier stappen van Bestelbus naar Matras klaar.
Afbeelding
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Aansluitingen voor de watertank gemaakt.
Uiteindelijk er voor gekozen om niet met een drukpomp te werken.
A: We hebben geen douche aan boord.
B: De boiler die ik in gedachte heb kan de druk niet aan.
C: Een glas water vullen met iets minder snelheid (l/min) stoor ik me niet aan.
Afbeelding
Aan de onderkant van de tank zit ook nog een aansluiting die dient voor het legen van de tank.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door albertrietjens »

Heb net weer hetzelfde pompje vervangen. 6 jaar geleden gekocht in Portugal toen ons toenmalige pompje het al na 2 maanden gebruik voor gezien hield. Pompje draaide nog wel maar het asje was na 6 jaar doorgeroest. Gelijk twee nieuw besteld.

Ik heb een terugstroom ventiel direct op de pomp geplaatst als extra zodat het water niet iedere keer terugloopt in de tank en het steeds even duurt voordat er water uit de kraan komt.

IMG_0816.JPG
IMG_0816.JPG (131.73 KiB) 1491 keer bekeken
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Een terugstroomventiel mag niet in combinatie worden gebruikt met mijn boiler.
Afbeelding
https://www.elgena.de/products/kb-6
Dit omdat de boiler geen overdruk ventiel heeft. de overdruk wordt via de koudwater aanvoerslang afgevoerd richting de watertank.
Eerst had ik de Truma elektrische boiler in huis, Maar die heb ik weer terug gestuurd na het lezen van diverse verhalen op een Duits camper forum.
(schijnt dat binnen 2 jaar de "Ketel" barst en de totale inhoud dus in je camper wordt verspreid.
En stel dat je een drukpomp hebt ook nog eens de totale inhoud van je watertank.)

De boiler kan ik schakelen tussen "Walstroom" en de "Omvormer" zo kan dus onderweg de boiler gewoon aanblijven (Dynamo + solar charge)
dit moet ik nu nog handmatig doen, maar zal spoedig automatisch gaan.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door RodeHerman »

Wat een super interessant verhaal! Ik kan veel toepassen bij mijn ombouw, dankjewel! :bow:
Hoe staat het ervoor met de ombouw inmiddels?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Janpinz »

Boiler geen terugstroomventiel...maar de pomp wél.
Gaat dit goed samen?
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Ik ben ook wel benieuwd waar je bent gebleven.

Groetjes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
schavuit
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 20:58

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door schavuit »

Een prachtig verslag waar ik veel aan ga hebben voor mijn l2h2 Peugeot Boxer 3.0.
Super bedankt. Heb inmiddels heel veel gelezen op het forum en me soms geërgerd aan sommige commentaren en reacties, maar ik geloof dat er een enorme schare stille lezers is die en kennis verwerven en heerlijk dromen.
Nogmaals bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk

Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door janschrik »


Webwinkel niet gevonden
De opgevraagde webwinkel kan niet gevonden worden

Er is nog geen webwinkel beschikbaar onder de naam www.froli-bedbodemsystemen.nl. Wellicht is www.froli-bedbodemsystemen.nl verkeerd geschreven. Controleer de spelling van dit adres.
Knaus TI Sport 650 2007
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door JTG »

@janschrik Google?
Ik weet natuurlijk niet wat je zoekt Jan maar de website van de fabrikant: www.froli.com
Belgiche dealer (met Nederlandstalige informatie) www.froli.be
De systemen zelf worden verder in tal van winkels verkocht waaronder Obelink, De Wit, etc. etc.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Goedemiddag allemaal. het is 17:40 op zondag 29 maart 2020, aan het einde van de 2e blijf thuis coronavirus (Covid-19) week.
Op facebook & YouTube zie ik heel veel mensen lekker aan het bouwen. Dit terwijl er aan mijn bus al maanden niets is gedaan.
dus het begint bij mij ook te jeuken. ik ben gestrand bij het bouwen van de meubels. In 2019 zijn we nog op vakantie gegaan met de keuringskeuken uit de renault en heb ik zelfs de gordelbok eruit gehaald en heb ik hier een tijdelijke zitbank gemaakt.
Meubels maken is niet helemaal mijn ding, dat vind ik zelf dan. anyway. ik twijfel nog steeds tussen het veel te dure met HPL beplakte Reimo camperhout of gewoon 12/15 okumé multiplex en dit schilderen. veel meer werk, maar het is betaalbaarder. en voutjes kosten niet zo veel.
Tijd om maar eens alle tijdelijk zaken eruit te gaan halen en weer te gaan bouwen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Plaats reactie