Touringcar ombouwen naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door arienederland »

Geachte heren dames camper leden.
Ik heb een vraagje ..wij hebben al een paar jaar het idee om een touringcarbus te kopen en deze om te bouwen tot een luxe camper incl uitschuifsysteem waar ik de offertes al binnen heb .
Nu heb ik vandaag de belasting gebeld over de wegenbelasting van zo'n bus .
Die zeiden mij dat dat ongeveer 862 euro per kwartaal gaat kosten als ik hem op camper kenteken ga zetten.
Maar je kan hem ook voor 50%.touringcar laten en 50% camper.wie vsn jullie kan mij vertellen wat de beste oplossing is en wat de inrichting eisen zijn zodat ik hopelijk de wegenbelasting iets naar beneden kan krijgen..
Wie van jullie heeft hier ervaring mee.
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: Touringcar ombouwen naar camper.



Bericht door Rolf t5 »

Korte vraag; heb jij je D rijbewijs?

Dan op bus kenteken laten staan ipv camper..

Er zijn hier meerderen die gedaan hebben, zij zullen hopelijk hier op reageren suc6
Gebruikersavatar
Paulie
Berichten: 389
Lid geworden op: di 14 mei 2013, 21:40
Locatie: Het Wilde Westen

Re: Touringcar ombouwen naar camper.



Bericht door Paulie »

Of voor gebruik met C rijbewijs: op vier na alle bankjes eruit slopen (1+8 zitplaatsen over) en dan laten keuren als vrachtwagen/bibliotheekbus o.i.d.
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper.



Bericht door arienederland »

Ik moet me rijbewijs nog gaan halen :-B ..vandaar dat ik het aan jullie vraag ..of ik c of d moet gaan halen..
Maar als ik vier banken laat staan en de rest richt ik in als camper dan is het belasting technisch beter?
Gebruikersavatar
Paulie
Berichten: 389
Lid geworden op: di 14 mei 2013, 21:40
Locatie: Het Wilde Westen

Re: Touringcar ombouwen naar camper.



Bericht door Paulie »

Nee, slechter. Uit mijn hoofd: de motorrijtuigenbelasting voor een vrachtwagen is (afhankelijk van de leeftijd/milieuklasse) 25 euro per maand, tot 15 ton. Daar kan geen kwarttarief gebaseerd op personenauto/diesel/heel veel ton tegenop.

Paulie.
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper.



Bericht door arienederland »

Kijk dat klinkt heel leuk ...goed nu hebben wij een van hool eos 200 met euro klasse 2 op het oog ..dus eigenlijk komt het er zo op neer als ik het even als leek omschrijf.dat we voor eigenlijk acht zitplaatsen met gordel moet creëren of het zij een bank of twee banken of 4 rijen stoelen laten staan.
Moet ik hem dan eerst laten keuren met alle stoelen eruit ex de rij van 4 en daarna alles inrichten of kan ik hem inrichten incl die 4 rijen stoelen en of bank met gordels evt .en hoe zit het met het uitschuifsysteem dat we er ook in willen bouwen.
En nu ga ik stoutste zeggen :-B wat als ik hem dan laat keuren en daarna die stoelen eruit gooi en als de jaarlijkse keuring er is weer erin zetten?
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Touringcar ombouwen naar camper.



Bericht door wim en lidy »

Paulie schreef:Nee, slechter. Uit mijn hoofd: de motorrijtuigenbelasting voor een vrachtwagen is (afhankelijk van de leeftijd/milieuklasse) 25 euro per maand, tot 15 ton. Daar kan geen kwarttarief gebaseerd op personenauto/diesel/heel veel ton tegenop.

Paulie.
25 € pm.??? Ja dat klopt , maar dan wel met euroklasse 4 of meer
Je hebt een PB
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door eef van baal »

en de auto achterin als lading van de vrachtwagen.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Als touringcar moet ie 9+1 stoelen hebben, het maakt niet uit waar die staan maar wel bruikbaar als zitplaats uiteraard. De rest mag als camper worden verbouwd. Ik heb dat hele traject doorlopen en de mijne naar vrachtwagen laten keuren omdat ik niet zonder ingrijpende verbouwing een extra stoel kon plaatsen. Als vrachtwagen moet je dus 50% laadruimte hebben, waarbij de bagageruimte onderin ook meetelt, althans volgens de RDW keurmeester die hem heeft gekeurd. Logisch ook want dat is ook daadwerkelijk een laadruimte.
Nadeel van een bus op kenteken is dat je hem ieder jaar APK bij de RDW moet laten keuren. Niet dat dat qua keuring een nadeel is maar kleine dingetjes, die elders vaak even worden verholpen, worden bij de RDW niet gedaan dus ga je weg en kom je terug als het gerepareerd is. Bij "mijn" keurstation is dan ook nog de herkeuring gratis en dat is bij de RDW ook niet het geval.
Je moet dit goed overdenken, dat is een ding dat zeker is. Er is als groot voertuig niets wat beter rijd als een touringcar maar Nederland heeft het als enige land ter wereld zo duur gemaakt om zo'n ding op camperkenteken te hebben (voor mijn bus €300 per maand, kwarttarief :bang: ) dat je je zaakjes goed op orde moet hebben wil je er niet compleet op leeglopen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

eef van baal schreef:en de auto achterin als lading van de vrachtwagen.
Helaas Eef, alle moderne touringcars hebben de motor achterin dus een auto mee gaat niet lukken zonder aanhanger. Alleen bij bussen met ondervloer motor zoals de mijne is dat mogelijk maar daar zijn er niet veel meer van en die zijn ook allemaal oud. Volvo stopte met ondervloer motoren in 2003.
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door arienederland »

Ok dan ..dus de laadruimte telt ook mee..voor de rest maakt het niet uit waar de stoelen staan of het nu een bank is met gordels neem ik aan of stoelen zijn ..
Ik kan hem dus ook op touringcar kenteken laten staan of is het gewoon verstandiger om hem op vrachtwagen kenteken te hebben dan?.
Dit is voor ons compleet nieuw natuurlijk we hebben een csmper een hymer b klasse vsn 3500 kilo...maar we zijn zo verzot op de vrijheid dat we groter willen en later de weide wereld er mee in te gaan ..daarbij moet ik er nog een lift in bouwen voor mijn vrouw die in een rolstoel zit ..
Dus ik wil wel alles duidelijk hebben voor we dit gaan doen .je kan je geld maar 1x uitgeven natuurlijk.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Er bestaan ook rolstoelbussen, die hebben al een lift, in de regel rechtsachter. Ik weet een VanHool rolstoelbus te koop maar of die er nog is? Als je interesse hebt kan ik ik die man wel voor je bellen.
Wat van belang is is dat je een bus koopt met een vlakke vloer. Veel bussen hebben een loopgoot en dat beperkt je enorm met de inrichting en is zeker niet bruikbaar voor jullie. Elke rolstoelbus heeft een vlakke vloer omdat ze anders de rolstoelen niet op hun plek kunnen zetten.
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door arienederland »

De vloer van de bus wil ik er toch helemaal uit gaan halen dit in verband omdat we de zijwanden willen laten uitschuiven zodat als je ergens staat een stuk ruimte erbij krijgt ..dan kan ik ook de vloer meteen vlak maken..
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Dat kan maar dat gaat ten koste van de bagageruimte. Slide-out mechanismes zijn kant en klaar te koop.
Plaats reactie