Touringcar ombouwen naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door arienederland »

Het is weer een nieuw project in me leven ..eerst een boot gehad opgebouwd ..daarna het huis verbouwd en nu een camper ..alle constructies kan je verstevigen maar het is wel een hoop puzzelwerk en het is niet iets wat je over 1 nacht ijs beslist ..die invalide lift kan je op verschillende manieren doen maar die kan ik zelf ook bouwen daar zie ik geen moeilijkheden in .alleen de belastingdienst daar zie ik wel moeilijkheden in :-B
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door ducati 900 »

de Jonckheer schreef:In hoeverre je de constructie van de bus gaat verslappen is moeilijk in te schatten maar ik weet wel dat zelfs de ramen een dragende functie hebben dus dat zou ik wel goed uitgezocht willen hebben.
En ook: als je een bus hebt met een loopgoot en je gaat de beide zijkanten verlagen om een vlakke vloer te krijgen gaat dat verlagen onherroepelijk ten koste van je bagage ruimte. De goot gelijk trekken met de zijkanten zal niet gaan want dan houd je geen stahoogte over.
Ik neem aan dat de loopgoot ook mede bepalend is voor de stevigheid.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door arienederland »

De loopgoot is kunstof en zit tussen de chassisbalken in ..
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door Meine »

De loopgoot is gewoon een stuk betimmering. Deze wordt van voor tot achter ondersteund door de zelfde vierkante buizen constructie die ook in de rest van de opbouw verwerkt zit. De onderkant van deze constructie wordt gebruikt voor de ophanging van stuurbekrachtigingsbuizen, luchtleidingen, kachelbuizen, schakelstang, kabelboom enz, enz.*
Daar moet je dus zeker afblijven.

* (sprekend vanuit mijn kennis van de grote Duitse merken, van Hool weet ik niet zoveel vanaf.)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Er bestaan 2 soorten bussen; zelfdragend en niet- zelfdragend, dus op een chassis. Deze laatste worden niet meer gebouwd om redenen van gewichtsbesparing.
De stijfheid wordt verkregen door een raamwerk van profielen. Zie de afbeelding van de oude Setra (Setra= selbsttragend) S8 waaraan dit goed is te zien.

Afbeelding
Dit type bus zal bij het ouder worden als er meerdere profielen doorroesten steeds gammeler worden. Reparatie is wel mogelijk maar is heel bewerkelijk en daardoor kostbaar.

Dan hier het chassis zoals mijn bus dat heeft. Over dat chassis hoef je je geen zorgen te maken want dat is zo zwaar dat dat qua roest nimmer een probleem zal vormen. De koets heeft dus geen dragende functie en is daardoor ook niet zo gevoelig voor zwakte door roest. Voor een oudere bus heeft dit type mijn voorkeur.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door ducati 900 »

Zoals op de onderste foto reden ze vanaf Eindhoven naar Smit in Joure, ik heb ze zo vaak zien rijden,
motorpak aan en een windscherm van hout en perspex ervoor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door Vertrokken2 »

Ik zou sowieso voor een jaren 50 body gaan. Modern blok erin. Dan rijd je in stijl.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

En geen gezeur met mrb!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 706
Lid geworden op: vr 19 apr 2013, 20:37
Locatie: In de camper

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door vandijkf »

Als je toch nog jou rijbewijs nog moet halen kun je ook aan een oplegger denken.
Die is belasting vrij en daar bouw je eenvoudiger een slide out in.
Wij zijn er nu eentje aan het bouwen.
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door arienederland »

De eos 200 van van hool is uit 1999..en om een oplegger te makencals camper vind mijn vrouw niks heb je ook rekening mee te houden :-B ...ik ga er vannacht nog maar is over dromen
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door a90 »

Misschien is dit een mooie basis.

http://link.marktplaats.nl/m1022169061
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door Meine »

arienederland schreef:De eos 200 van van hool is uit 1999..en om een oplegger te makencals camper vind mijn vrouw niks heb je ook rekening mee te houden :-B ...ik ga er vannacht nog maar is over dromen
Bovendien moet je voor een trekker oplegger combinatie twee rijbewijzen halen. Wel is het zo, dat je met een spoorlopende trailer op plekken kunt komen waar je met de bus niet aan hoeft te denken
arienederland
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 19:26

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door arienederland »

Goed vandaag maar weer eens de rdw gebeld met het plan de companje...kort gezegd een bus op vrachtwagen kenteken gaat hem totaal niet worden je mag er idd 8 stoelen in gooien en wat gereedschaps wanden maar voor de rest niks nada nopes bouw je de rest vol kom je geen eens door de keuring. Plus het feit dat als je op vrachtwagen kenteken rijd je waarschijnlijk geen eens op bepaalde tijden mag rijden....hij zegt rijd je er veel mee ...nou zeg ik misschien 10x per jaar...en het is wel een project van 5 a 6 jaar ..zegt hij de milieu eisen worden veel hoger en misschien mag je er over 6 jaar geen eens meer mee rijden..ja daar zeg je wat dat is iets waar we dus geen rekening mee houden ..ik bedoel oude diesels worden ook al uit de stad verbannen. .goed weer iets om over na te gaan denken ...pfff ..een bus kopen is zo gebeurd nu de rest nog ... :-B
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Touringcar ombouwen naar camper



Bericht door Dafluc »

Op verzoek:

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie