DAF MB200 DKDL

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
dconel

DAF MB200 DKDL

Bericht door dconel »

Pas geleden heb ik met een paar vrienden deze vette DAF-den oudsten bus gekocht:

Afbeelding

Het wordt een heel gaaf project waarvan ik het verslag hier wil bijhouden. Ik zag dat T-Jay een zelfde soort bus gekocht heeft en er mooi werk aan verzet. Hopelijk kunnen wij dat evenaren, maar dat zal lastig worden :)

Ik zal binnenkort eens de foto's on-line zetten van alles wat we al gedaan hebben. Maar nu eerst een paar vragen.

De bus heeft al 4 jaar niet meer gelopen. We willen hem morgenavond starten. De accu's zijn ook verwaarloost, we willen deze toch even uitproberen. Hoe kan ik ze dan het beste laden (hoge stroom of juist lage stroom)?

Daarnaast is het koelwatersysteem lek. De lek heb ik al gevonden. Maar nu moet er dus nieuw koelwater in. Weet iemand waar ik een goedkoop koelwaterconcentraat kan vinden? Of een betaalbaar vaatje van 60 liter? We willen later dit jaar goed koelvloeistof er in gooien als we het koelsysteem schoon hebben gemaakt/gespoeld.

Ik heb al gezien dat er een hoop kennis op dit forum zit. Daarom hoop ik van jullie te horen, alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Dirk
AadenAnke

Re: DAF MB200 DKDL

Bericht door AadenAnke »

Dan zou ik gewoon water gebruiken. Controleer wel of de thermostaat wel open gaat. Bij 4 jaar stilstaan kan die wel eens vast gerot zitten en dan wordt het wel erg warm. Semi of vol automaat? Ben zelf al 30 jaar chauffeur in het OV dus veel kilometers met deze bussen gereden. Zijn diverse hobby/museum clubs met deze bussen. die kan je wel vinden op internet. Succes.
Vertrokken2

Bericht door Vertrokken2 »

Die zwaailichten zijn wel kek. Die moet je zeker laten zitten.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
dconel

Bericht door dconel »

AadenAnke schreef:Dan zou ik gewoon water gebruiken. Controleer wel of de thermostaat wel open gaat. Bij 4 jaar stilstaan kan die wel eens vast gerot zitten en dan wordt het wel erg warm.
Bedankt voor de tip, ik zal de thermostaat eens opsnorren. Maar met water ben ik bang dat het gaat rotten. Is er niet een betaalbaar toevoegmiddel?
AadenAnke schreef:Semi of vol automaat?
Het is een semi-automaat. Veel mee gereden? Ik nog nooit :P
Gobert schreef:Die zwaailichten zijn wel kek. Die moet je zeker laten zitten.
Haha dat vinden wij ook. Straks eerst de accu's er uit meubelen en aan de lader knopen. Dan morgen eens kijken of alle elektronica het nog wil doen.
dconel

Bericht door dconel »

Hier wat foto's van toen ik de bus ging kopen:

Afbeelding
Prachtige kop! (tenminste, dat vind ik dan)

Afbeelding
Vanaf de achterkant gezien

Afbeelding
Precies wat we zochten

Afbeelding
Hier en daar wat rot, hier wel heel erg

Afbeelding
Foto van de binnenkant, gezien van voorkant naar achterkant

Afbeelding
Foto van de binnenkant, gezien van achterkant naar voorkant

Afbeelding
De zetel der zetels :bow:

Afbeelding
Ik heb niet veel duidelijke foto's van de onderkant. Maar alles ziet er vrij netjes uit. Natuurlijk zal er het één en ander vervangen of gerepareerd moeten worden. Maar klussen is leuk, toch?

Afbeelding
Hmm, ziet er niet compleet uit. Wat missen we hier?

Afbeelding
Nog een zijaanzicht

Zo, nu weten jullie hoe de boel er uit ziet. We hebben hem met 4 personen gekocht. We hebben vaker "projecten" gehad (en tot een goed einde gebracht) maar nog nooit zoiets als dit. Meestal boten enz.

We hebben een grote vriendengroep en we zijn allemaal lid van Scouting, daar willen we hem ook voor gebruiken. daarnaast willen we er ook festivals mee af en uiteindelijk, als hij steeds verder voltooid raakt, mee op vakantie. Maar eerst dat ding aan de praat krijgen en lol trappen met de kids :)

Wat vinden jullie er van?
faalhaas

Bericht door faalhaas »

Leuk ding. Wat weegt zo'n speeltuin?
Bob Diesel
Contacteer:

Bericht door Bob Diesel »

dconel schreef:Hier wat foto's van toen ik de bus ging kopen:

Afbeelding
Hmm, ziet er niet compleet uit. Wat missen we hier?
volgens mij de radio :wink:
bij het openbaar vervoer een comunicatie/zend/ontvanger

Deze al gevonden :?:
http://www.sssbus.nl/?page_id=44
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Kustom
Contacteer:

Bericht door Kustom »

It's huge!
Mooi project! :thumbup:
T-Jay

Bericht door T-Jay »

Welkom of het forum! Mooi ding! Leuk om nog een MB200 project te zien, misschien hebben we ook nog wat aan elkaar :-B.

Ik heb vorig jaar het koelsysteem gespoeld en afgevuld met koelvloeistof van Kroon. Een 60 ltr. drum zit rond de €120,- vind ik op zich nog wel meevallen. Ik heb het systeem eerst schoongespoeld met 'Fleetguard Restore Plus', daarna nog een keer schoon gespoeld met schoonwater en toen afgevuld met de koelvloeistof van Kroon.

Succes met het ombouwen/opknappen, ik ga het in de gaten houden! :D

Gr, Thierry
de Jonckheer

Bericht door de Jonckheer »

Ik zou er eerst gewoon water in gooien want wat moet er dan verrotten? Dacht je werkelijk dat dat ouwe spul zo gevoelig is? Welnee joh. Het blok is van gietijzer, de radiator van koper en de slangen van rubber. Die dikke pijpen hoef je ook niet bang voor te zijn. Koelvloeistof kan altijd nog als blijkt dat alles in orde is of meng het water met antivries. De goedkoopste koelvloeistof koop je trouwens bij Action, wel moet je het dan met allemaal litertjes doen maar goedkoop is het wel! :lol:
Na vier jaar niks kun je de accu's wel afschrijven, die zullen waarschijnlijk niks meer doen. Je kunt kijken of je niet een paar gebruikte kunt kopen want vele vrachtwagenbedrijven wisselen de accu's preventief om de 2 jaar en dan zijn ze nog best goed, zoals deze bv: http://link.marktplaats.nl/a1024801516
Vermoedelijk zal ie gewoon starten want 4 jaar stilstaan is voor zo'n motor niks bijzonders. Probeer voor de zekerheid of je de krukas rond kunt krijgen, kan dat, dan weet je dat hij niet vast staat. Suc6! :thumbup:
dconel

Bericht door dconel »

faalhaas schreef:Leuk ding. Wat weegt zo'n speeltuin?
Uhm.. 9,6 ton uit mijn hoofd.
Bob Diesel schreef:volgens mij de radio :wink: bij het openbaar vervoer een comunicatie/zend/ontvanger
Ah, bedankt!
Bob Diesel schreef:Deze al gevonden :?:
http://www.sssbus.nl/?page_id=44
Nee, die had ik niet gevonden. Wat een mooi project! Erg leerzaam en inspirerend verhaal er bij. Bedankt voor het delen :D
T-Jay schreef:Ik heb vorig jaar het koelsysteem gespoeld en afgevuld met koelvloeistof van Kroon. Een 60 ltr. drum zit rond de €120,- vind ik op zich nog wel meevallen. Ik heb het systeem eerst schoongespoeld met 'Fleetguard Restore Plus', daarna nog een keer schoon gespoeld met schoonwater en toen afgevuld met de koelvloeistof van Kroon.
Bedankt T-Jay, wie weet wat we voor elkaar kunnen betekenen :D Hoe heb jij je koelsysteem gespoeld? Ik heb dit nog nooit gedaan. Ik dacht (ff plat gezegd) gewoon ergens een slang lostrekken en de tuinslang er op.
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Je mist de VETAG een systeem van verkeerslichten be invloeding
r3mco

Bericht door r3mco »

af te wisselen met rijrichting 0 en 1. :lol3:
Adria Twin 640 SGX Supreme op Fiat Ducato 2.3 met Adblue 160pk, 9 traps automaat.

Remco.
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Juist! Veel oud(e) buschauffeurs hier dat merk je wel.
Plaats reactie