Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door Vertrokken2 »

albertrietjens schreef:Heel mooi, maar waarom heb je de drager aan de rechterzijde gemonteerd? Op die manier moet je altijd om de fietsen heen lopen, cq hangen ze aan de zijde waar je wil zitten.

Vanwege torsie krachten heb ik koudgevormd u-profiel gebruikt. Verder een extra steun punt op de trekhaak constructie (geschroefd).

Laat ik overigens gewoon zitten bij de APK.
Dit is het helemaal!!! :bow:
Deze drager is het waard om te laten poedercoaten.
Laatst gewijzigd door Vertrokken2 op zo 24 jul 2016, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door Transitje »

Maar waarom die foto's quoten, die staan al even hiervoor?
Groeten

Klaas
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door Vertrokken2 »

Oh geen idee hoe die weg te krijgen. Maakt ook weinig uit, dat ding is zo geniaal.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door Cee Pee »

Als je quote kun je in de oorspronkelijke tekst de foto dus alles alles vanaf [Img] tot en met [Img/] te verwijderen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
PvK
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 15:41
Locatie: Het groene hart

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door PvK »

Inderdaad, lekker belangrijk!

Geweldig om de diversiteit aan vindingrijkheid te zien! :thumbup:
Gobert schreef:Oh geen idee hoe die weg te krijgen. Maakt ook weinig uit, dat ding is zo geniaal.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door Transitje »

Als je citeert kun je alles tussen "de begin en de eind "quote" gewoon selecteren en verwijderen. Dat kun je doen met tekst en foto's. Dan laat je alleen het stukje tekst waar je op wilt reageren staan.
Dit komt de leesbaarheid, en de duidelijkheid, erg ten goede, en het is een kleine moeite. :thumbup:
Groeten

Klaas
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door Kees2 »

Transitje schreef:Geweldig mooi gemaakt.

Is de bus al eens APK gekeurd met deze constructie? Volgens Kees2 (APKkeurmeester) is deze constructie niet toegestaan tijdens de keuring. Ik kan de mijne heel gemakkelijk even verwijderen, gaat dat hier ook?
inderdaad dit is met een normale trekhaakkogel niet toegestaan, maar de kogel is wel simpel te demonteren,

dus kan de keurmeester ook meegedacht hebben, komt ook vaker voor bij trekhaakkogels die voor de kentekenplaat of achtermistlamp,
gewoon even demonteren, :wink:
mooie constructie trouwens :thumbup:

wat vaker gedacht word het is zo door de APK gekomen, maar dat wil nog niet zeggen dat het zo mag, :wink:
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door albertrietjens »

@Gobert :angel:

Volgens mij is hij eenmaal gekeurd incl drager, Maar begin nu te twijfelen. Ik heb hem gemaakt omstreeks de keuring. En dit jaar is de bus niet meer gekeurd maar vervangen door een andere. (Roestvorming en "reparatie" met pur aan de onderzijde waren in een jaar zo ver gevorderd dat het financieel beter was om over te stappen).

citaat APK eisen RDW:

Indien de personenauto is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet zijn gescheurd, gebroken, of vervormd of in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3.

Dit lijkt voor mijn geval wat interpretatie gevoelig. Hij zou wel eens deugdelijk bevestigd kunnen zijn :D . Op de foto kun je zien dat de gemonteerde balken in gesloten stand met twee M12 bouten, dicht bij de kogel, gefixeerd worden. Uiteindelijk is dit dan de zwakste schakel. Of dit sterk genoeg is voor een aanhangwagen?

Afbeelding

De drager is overigens eenvoudig te verwijderen. Hij is bevestigd op de twee gaten van de kogel en met twee extra schroeven rechtstreeks op de trekhaak constructie (balkje links richting bus). Dus mocht het nodig zijn voor de APK, of het trekken van een aanhangwagen, dan kan dat snel.

@transitje: begrijpelijk, zo heeft ieder zijn eigen redenen om op een bepaalde manier te werken.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door faalhaas »

Als hij met 2x M12 vast zit, indien gesloten, hoe zorg je dan voor een vlotte opening als je in de achterdeuren niet zijn?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door albertrietjens »

Beste Faalhaas,

wanneer de drager gsloten is dan moet deze gefixeerd worden, hoe vaster hoe beter, om schudden en trillen te voor komen. Daarvoor heb ik twee draadeindes M12 genomen, twee stukjes ronde pijp (binnendiameter 12mm). Op een uiteinde van een draadeindes heb ik een vierkante metalen koker, ca 8cm, gelast. Zo heb ik twee M12 bouten gemaakt die ik met handkracht voldoende, voor een fietsdrager, vast kan zetten.

Ik heb alle foto's toegevoegd die ik op dit moment op internet heb staan misschien dat het dan duidelijker is.

De drager ingesloten stand (let op de gaten rechts in de drager):

Afbeelding

De M12 bouten verwijderd:

Afbeelding

De drager met verwijderde M12 bouten die opgeborgen worden in de twee gaten rechts:

Afbeelding

Verder uitklappen van de steun tot aan de instelbare begrenzing:

Afbeelding Afbeelding

Detail van de instelbare begrenzing (in gesloen stand). Een extra blokje met een boutje dat in en uit gedraaid kan worden opdat de drager niet te ver doorzwaait:

Afbeelding

Detail van de extra versteviging van drager naar trekhaak mechanica, de trekhaak had hier een vlakke plaat waar gemakkelijk twee gaten in gemaakt konden worden:

Afbeelding

Hopelijk is het zo wat duidelijker.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door faalhaas »

Dank voor de aanvullende uitleg!
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door BobV »

Ik ben ook van plan zo'n draaiarm te fabriceren, zit alleen met de vraag welke kogelaansluiting ik ga gebruiken.

TS heeft hem van een Hawk oid gebruikt. Deze fietsendrager heb ik ook maar ik kan bij deze drager de linkerdeur van mn T4 niet openen omdat de bout te hoog is.
Zou de koppeling van een Twinny Load stevig genoeg zijn om de zijdelingse kracht op te vangen als de drager weggedraaid wordt?
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door lazise1973 »

Mooie constructie,ziet er solide uit!
Ik wil ook graag zoiets maken, vraag me af of het solide genoeg is voor E-bike,s.
Wat zijn de maten van het koudgevormde U profiel ?

Gr Gerard
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassin



Bericht door albertrietjens »

Paar maandjes in Spanje geweest vandaar de late reactie. :D

Ik heb 60 mm x 30 mm u-profiel gebruikt met een basis dikte van 6 mm. Of dit koud of warm gewalst weet ik even niet (dacht het te begrijpen, maar word wat onzeker wanneer ik op internet kijk). Het is in ieder geval staal dat niet in een U gebogen is en heeft dus haakse hoeken aan de buitenzijde terwijl de binnenbocht rond is. De uiteinden van de U zijn worden dunner naar de uiteindes (ca 4 mm op het einde)

Op onze drager zitten twee gewone toerfietsen, niet extra licht of zwaar. Doorhangen, c.q. speling, wordt voor namelijk bepaald door het scharnier: een M12 bout in een buis van ca 20 mm doorsnede. Op het verste vrije punt toch nog enkel cm's. Bij volledig uitdraaien wordt dit weer minder. Overigens is deze constructie bij het uitdraaien net juist daar het sterkste omdat dan alles op een lijn is. Hier kan ik (70Kg) zonder problemen op gaan staan. Wanneer voor het U profiel een maatje groter gebruikt wordt (breder) dan kan ook het scharnier verlengd worden en is er wat minder speling bij het uitdraaien. Bij twee e-bikes misschien een betere keuze. Hangt ook af van het feit of je het derde bevestigingspunt kunt maken aan mechanica van de trekhaak. Deze zorgt voor zeer veel extra stijfheid bij het uitdraaien.

Nog eens een plaatje van het U profiel en het derde ophangpunt:

Afbeelding
Plaats reactie