@Gobert
Volgens mij is hij eenmaal gekeurd incl drager, Maar begin nu te twijfelen. Ik heb hem gemaakt omstreeks de keuring. En dit jaar is de bus niet meer gekeurd maar vervangen door een andere. (Roestvorming en "reparatie" met pur aan de onderzijde waren in een jaar zo ver gevorderd dat het financieel beter was om over te stappen).
citaat APK eisen RDW:
Indien de personenauto is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet zijn gescheurd, gebroken, of vervormd of in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3.
Dit lijkt voor mijn geval wat interpretatie gevoelig. Hij zou wel eens deugdelijk bevestigd kunnen zijn
. Op de foto kun je zien dat de gemonteerde balken in gesloten stand met twee M12 bouten, dicht bij de kogel, gefixeerd worden. Uiteindelijk is dit dan de zwakste schakel. Of dit sterk genoeg is voor een aanhangwagen?
De drager is overigens eenvoudig te verwijderen. Hij is bevestigd op de twee gaten van de kogel en met twee extra schroeven rechtstreeks op de trekhaak constructie (balkje links richting bus). Dus mocht het nodig zijn voor de APK, of het trekken van een aanhangwagen, dan kan dat snel.
@transitje: begrijpelijk, zo heeft ieder zijn eigen redenen om op een bepaalde manier te werken.