Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door marjasjaak »

De zwenkarm van Campersalon mag max 60 kg dragen.
Onze "lichtgewicht" fietsdrager weegt al 18 kg, een niet al te zware elektrische fiets weegt gem. 25 kg.
Als je er 2 zware fietsen opzet, en je klapt deze open dan buigt het wel door, zou je eigenlijk een wieltje eronder moeten zetten.
Zo'n zwenkarm kan je eigenlijk alleen met gewone fietsen beladen.

Een aanhanger aan de zwenkarm hangen lijkt mij echt niet veilig.
De kogel zit vast met 2 zware bouten, de zwenkarm alleen met een pen.
Sjaak.
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door ahd-surfer »

KTManiac schreef:
do 15 apr 2021, 11:35
paulus51 schreef:
do 15 apr 2021, 11:11
wat ik niet lees is hoe zit het met kogel druk? kogel bevestigd aan "uitdraai" kokerbalk en is niet gekeurd neem ik aan ?
.Wanneer ik dat ooit wel wil doen is het een kwestie van 4 bouten los en het hele ding is er af om even plaats te maken voor een kogel op de originele plek.
Als ik de montage hier bekijk, lijkt mij toch meer dan gewoon vier bouten los om de originele kogel terug te plaatsen of is de montage ondertussen aangepast ? https://www.youtube.com/watch?v=-uaWVf_fkcc
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door KTManiac »

Ik had het dan ook niet over de Van Swing, maar over mijn eigen constructie.
4 bouten niks meer, heb 'm gedemonteerd of gemonteerd voor je je koffie op hebt. :-B
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door PaulBng »

Dito hier, aan de scharnieren.
Twee schroeven en 3 moertjes...


Paul
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door tonic »

Omdat we hier spreken over fietsendragers welke vastzitten met bouten. Even de geldende regels:

We kennen de normale fietsendrager die op de trekhaak zit van een normale personenauto. Deze wordt gezien als lading omdat hij zonder gereedschap te verwijderen is. De verlichting zit verder naar binnen dan 50cm vanaf het breedste punt van het voertuig. En omdat het lading is zit er een witte kentekenplaat gemonteerd.
De fietsendrager waar we hier over spreken is niet zonder gereedschap te verwijderen. En wordt daarom gezien als een voertuig verlenging. Daar hangen dan wat regeltjes aan:
- De drager moet voorzien zijn van de gele kentekenplaat met kenteken verlichting.
- De verlichting moet binnen de 50cm vanaf het breedste punt van het voertuig geplaatst zijn.
- Alle verlichting moet aanwezig zijn op de fietsendrager dus ook achteruitrijlicht, mistlamp en rode reflectoren.
- Door de fietesendrager kan het voorkomen dat de complete lengte van het voertuig boven de 6 meter komt (zonder drager er onder). Dan moeten er oranje markeringslichten en reflectoren op de zijkant van het voertuig aangebracht worden.

Het verschil is dus:
- Te verwijderen zonder gereedschap? Dan is het lading.
- Niet te verwijderen zonder gereedschap? dan is het een voertuig verlenging/ aanpassing.

Bij de APK hoort hier opgelet te worden. Niet iedere APK keurmeester weet van deze regeltjes dus het zou zomaar voor kunnen komen dat uw camper al jaren (onterecht) goedgekeurd wordt met een vaste drager.
Maar als hij terecht wordt afgekeurd dan weet u waarom :lol3: Ook tijdens technische controles langs de weg kan het een controle punt zijn.

Een originele Busbiker is zonder gereedschap te verwijderen door de pen in het scharnierpunt.
Laatst gewijzigd door tonic op zo 18 apr 2021, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door AadenAnke »

Van te voren ff de moeren losdraaien en er tijdelijk handvest vleugelmoeren op draaien is het klaar in tegen gestelde volgorde niet moeilijker maken dan dat het is :shh:

Gr. Aad
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door ahd-surfer »

Ik heb reeds een aanhangerkoppeling dus.... een neerklapbare fietsdrager zou eventueel ook kunnen lukken als deze diep genoeg op de kogel valt en de kogel diep genoeg ligt. Dit is met de Artera Genio II opvouwbare fietsdrager.

Hmmm.... in mijn geval eventueel het overwegen waard. Is in dit filmpje een pakket https://www.youtube.com/watch?v=6q1Zo2Jpxk4
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door PaulBng »

@tonic

Dit klopt volledig en heb ik al eens uitgebreid onder de aandacht gebracht, omdat ik commentaar kreeg vanwege de gele kentekenplaat op mijn fietsdrager.

Naar aanleiding van dat commentaar voor de vorm de vraag maar eens aan de RDW voorgelegd, die jouw omschrijving bevestigde.

En even terzijde: wanneer je wel een witte kentekenplaat dient te voeren, mag daar in NL niet ook de kreet "NL" op staan.
In het buitenland echter dien je weer wel een "NL" sticker naast je witte kentekenplaat te hebben.

Paul

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door Peter LMC »

AadenAnke schreef:
zo 18 apr 2021, 17:34
Van te voren ff de moeren losdraaien en er tijdelijk handvest vleugelmoeren op draaien is het klaar in tegen gestelde volgorde niet moeilijker maken dan dat het is :shh:

Gr. Aad
Dat is dan tijdelijk.
Kun je de drager er (tijdelijk) ook afhalen.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door tonic »

Of meteen zorgen dat je aan de geldende regels voldoet. Je bent toch bezig met bouwen dus kleinen moeite toch??
Dus doe er je voordeel mee.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door PaulBng »

Ik bewaar de witte plaat achter op de camper. Doet er iemand moeilijk, wissel ik zeom...
Maar nog niet voorgekomen.

Paul

ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door ahd-surfer »

Ik ben van Belgïe en aangezien we in het één gemaakte Europa leven, gelden daar uiteraard terug andere regels wat betreft de technische keuring :bang: . Een camper moet bij ons vanaf dag 1 (dus voor de aflevering) jaarlijks naar de technische keuring. Wat betreft aanhangerkoppeling is men hier ook streng. Zo zal een afneembare kogel bij de geringste speling tot afkeuring leiden (ben ik niet tegen, want zo'n ding mag zeker niet losschieten). Zo liep ik al snel tegen een probleem aan bij mijn vorige bestelwagen (Nissan Primastar) met afneembare trekhaak (dat ding begon al te lodderen na een aantal keren gebruik en achteraf bleek dit een veel gekende klacht bij dit type afneembare trekhaak).

Om terug bij het onderwerp te komen, volgens mij krijg je met een gemonteerde Van Swing de camper mogelijks niet gekeurd zonder de Van Swing er af te halen. Dat zou ik reeds vooraf moeten gaan vragen in een keuringsstation, maar ik vrees er voor want met is in Belgie op dat punt streng voor alle aanpassingen aan trekhaak en andere technische delen (bijvoorbeeld hulpveren mogen ook zomaar niet) van het voertuig.

Update: volgens de info van een montagebedrijf zou de technische keuring met gemonteerde VanSwing geen probleem zijn aangezien het geen trekinrichting meer is maar een draagsysteem.

Maar voor mij persoonlijk blijft een makkelijk verwijderbare oplossing noodzakelijk aangezien ik mijn trekinrichting wel nog regelmatig nodig heb.
Een makkelijk afneembaar fietsdragersysteem type Van Swing is dus eigenlijk nog een gat in de markt. :wink:
Het systeem van Vito bij het begin van dit topic lijkt mij tot nu toe het mooiste wat ik gezien heb. :thumbup:
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door ahd-surfer »

Even een update... heb nog geen extra fietsrek gekocht omwille van hoger aangehaalde gebruik van de trekhaak (windsurfaanhanger)
Binnenkort, hopelijk vanaf april 2022 komt de oplossing in zicht, onder de vorm van het op de 2021 campingbeurs gepresenteerde fietsdrager van Enduro Technologies, de fietdrager type SD260 ontwikkeld voor buscampers.

Dit betreft een fietsdrager met schuifsysteem (principe zoals hun BC260 disselfietsdrager die voor de caravandissel ontwikkeld werd en al enige tijd op de markt is).
De SD260 zou retailprijs 699 euro gaan kosten.

Ik benieuwd en hij staat op mijn 2022 verlanglijstje.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door pele »

Zo vervoer ik fietsen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eigenmaak. Dragers kunnen simpel in- uitgeschoven worden, binnen de minuut. Fietsen erop en eraf is ook binnen de minuut. Hoog draagvermogen.
Ook voor 4 fietsen mogelijk. Niet hoog te heffen. Geen fietsen mee? Drager blijft thuis.
Plaats reactie