Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door KTManiac »

De draaiarm is weer terug van de poedercoater, prima werk afgeleverd! :thumbup:
Nog wat laatste dingetjes geprint (o.a. knop vergrendeling en einddop/geleiding vergrendeling), geheel afgemonteerd en achterop de bus gehangen.
Fietsdrager3.jpg
Fietsdrager3.jpg (172.94 KiB) 1259 keer bekeken
Dik tevreden met het resultaat. :-B
Fietsdrager2.jpg
Fietsdrager2.jpg (89.14 KiB) 1259 keer bekeken
Meteen een nieuwe fietsdrager aangeschaft omdat de nieuwe fiets van m'n vrouw t.h.v. de achteras iets breder is dan de oude en de goten op m'n oude fietsdrager te dicht op elkaar zaten. (ook niet echt aan te passen)
Fietsdrager1.jpg
Fietsdrager1.jpg (129.05 KiB) 1259 keer bekeken
Met de 2 fietsen erop zakt de wegdraaiende balk aan het einde (uitval 1 meter) 2.5cm door t.g.v. torsie in het chassisdeel.
Geen enkel probleem en exact zoals vooraf ook berekend. Mooi te zien dat theorie en praktijk ook nog een beetje overeenkomen.
Dicht geen mm beweging aan de fietsdrager. :thumbup:

De oude Thule fietsdrager wordt verzaagd en hiervan ga ik alleen de trekhaakbevestiging nog gebruiken. HIervan wordt een heel kort licht dragertje gemaakt voor 1 mountainbike. Heel kort om met fiets erop nog binnen de 6m totale lengte te blijven. Dit i.v.m. ferry's in Scandinavië, scheelt niet bepaald weinig in de kosten en naar Scandinavië nemen we toch niet meer dan 1 mountainbike mee.
Maar goed, Scandinavië zit er voor mij dit jaar niet in dus heb daar geen haast mee.
Treinette
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 19:28

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door Treinette »

Hallo,
Ziet er echt goed uit .wij willen ook graag zelf zo''n constructie maken .,is het heel raar als ik vraag of je misschien een tekening hebt met de maten ? hoe wel de foto's heel duidelijk zijn is dat wel heel handig .
Groet Netty
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door KTManiac »

Dank je! Geen rare vraag hoor, maar afgezien van wat kladjes die ik had heb ik niets op tekening gezet.
Zoiets gaat bij mij per onderdeel van: meten, nog's meten, zagen, slijpen, passen en lassen.

Kokerprofiel voor vaste en wegdraaiend deel is 60x40 (3mm). De plaatjes waar het wegdraaiend deel in scharniert en tussen opgesloten wordt na de trekhaakkogel zijn 10mm dik, waarvan van elk 2mm is weggefreesd om ruimte te maken voor de wegdraaiende koker.
Die 2mm is aan de 'scharnierzijde' boven en onder opgevuld met 2 kunststof schijven. (geprint, PETG)
Aan de andere zijde (dus waar de wegdraaiende koker in de geleiding/vergendeling wordt opgesloten) is de 2mm boven en onder opgevuld door de einddop die een stuk over de koker valt. (ook geprint, PETG)

Bevestiging aan het punt op de bus waar normaal de kogel zit (4x 16mm gat, kogel kan normaal hoog of laag gemonteerd worden):
-Bovenste 2 bevestigingspunten: M16 draadeind in een bus in de 'vaste' koker gelast. (aan de buitenzijde dus niet zichtbaar, gladgeslepen)
-Onderste 2 bevestigingspunten 5mm plaat onder de koker gelast met verstevingingshoeken. Door die plaat 2x M16 bout met moer.

Verder uiteraard ook in het wegdraaiend deel t.b.v. bevestiging van de kogel 2 bussen in de koker gelast.

Zoals gezegd, helaas geen tekening maar ik hoop dat je iets aan bovenstaande hebt. Succes met het bouwen! :thumbup:
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door KTManiac »

Mogelijk heb je hier nog iets aan, de losse delen voor ze naar de poedercoater gingen:
Klaar voor poedercoat.jpg
Klaar voor poedercoat.jpg (96.49 KiB) 1121 keer bekeken
Bovenste deel (treeplank) heb je uiteraard niet nodig. Vond ik alleen net wat netter afgewerkt staan.
Naruto
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 jul 2020, 13:55

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door Naruto »

Met veel belangstelling gevolgd. Gefeliciteerd met de realisatie. Is er mogelijkheid om er eentje voor mij te maken. Uiteraard tegen vergoeding. Ik heb een Fiat Talento met trekhaak.
GerritA
Berichten: 7
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 22:20

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door GerritA »

Dit is precies wat ik zoek voor achter op mijn 4x4 camper.

@ktmaniac, nog interesse om er nog één te maken (tegen betaling natuurlijk).
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door KTManiac »

Leuk om te horen. :D

Die vraag had ik hierboven ook al gehad.
Niet vervelend bedoeld hoor , maar ik ga er niet aan beginnen.
Gaat enorm veel werk in zitten en er staan nog iets teveel 'projectjes' voor hier in en om huis op de planning.
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door AadenAnke »

Een mooi stukje vakwerk maar daar is ook de nodige tijd in gaan zitten prachtig :thumbup:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door KTManiac »

Dank je! :D
Inmiddels bijna 10 maanden in gebruik (ondanks corona toch regelmatig) , alles nog heel en spelingsvrij dus nog dik tevreden over.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door paulus51 »

heel mooi ontwerp niks mis mee maar

wat ik niet lees is hoe zit het met kogel druk? kogel bevestigd aan "uitdraai" kokerbalk en is niet gekeurd neem ik aan ?

dit concept zie ik veel bij mijn amerikaanse vrienden, werkt uitstekend en je kunt je deuren makkelijker openen ;-)
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door paulus51 »

dit kwam ik tegen via google :

https://www.campersalon.nl/nl/detail/14 ... rechts.htm

Afbeelding

499,00 euro


+ Veiligheid, de draaibalk draait naar de "stoepzijde" en niet naar op de weg.
+ Gemak, de rechter deur opent als eerste, de drager hoeft niet helemaal geopend te worden.

voor de geintreseerden onder ons
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door KTManiac »

paulus51 schreef:
do 15 apr 2021, 11:11
wat ik niet lees is hoe zit het met kogel druk? kogel bevestigd aan "uitdraai" kokerbalk en is niet gekeurd neem ik aan ?
Aan de kogeldruk verandert uiteraard niets in vergelijking met montage van een fietsdrager op de oorspronkelijke plek van de kogel.
Inderdaad niet gekeurd, en da's ook niet nodig. :thumbup:

Ik mag hier uiteraard geen aanhanger achter hangen.Wanneer ik dat ooit wel wil doen is het een kwestie van 4 bouten los en het hele ding is er af om even plaats te maken voor een kogel op de originele plek.
Wanneer ik het helemaal volgens de regeltjes wil doen moet ik hier een kogel opzetten waarbij het ook niet mogelijk is er een aanhanger achter te hangen. Op die kogel zit in de rijrichting een verhoogd stripje.
Maar goed, da's in dit geval niet nodig. Ik ben de enige die er mee rijdt en niet zo onnozel om hier een aanhanger achter te gaan hangen.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door paulus51 »

top en bedankt voor je reactie terug
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: Draaiarm fietsendrager buscamper zonder chassisaanpassing



Bericht door ahd-surfer »

Bestaat er zo'n systeem, die je op de aanwezige trekhaak inrichting monteert, maar waarbij je de trekfunctie wel kan behouden zonder alles te moeten ombouwen ? Heb niet het volledige topic doorgelezen, maar ik vond de Van-Swing interessant tot ik las dat ik geen treklasten meer mocht gebruiken.
Aangezien er goedgekeurde afneembare trekhaken toegelaten zijn, moet het toch mogelijk zijn een dergelijk systeem te bouwen en goedgekeurd te krijgen waarbij treklasten (eventueel beperkt qua gewicht naar een lichte mtm max 750 kg aanhanger) toegelaten is. Dat zou in mijn geval ideaal zijn, anders heb ik er niet zoveel aan als ik telkens moet gaan op en afbouwen (ook al zijn het maar vier bouten, het blijft voor mij persoonlijk een gedoe).

Of het op- afbouwen zou nog iets makkelijk moeten gaan gaan, zoals bijvoorbeeld het systeem helemaal in het begin van de topic starter, dan is het voor mij ook perfekt. Als ik mijn hobby aanhanger mee heb, kan ik de fietsen op de dissel van de aanhanger monteren. Als ik deze niet mee heb, monteer ik een standaard fietsrek op de trekhaak, maar dan mis ik wel een zwenkarm wat absoluut onhandig is want de achterdeuren kunnen niet meer open.
Zou dus een soort zwekarm moeten zijn met snelsluitkoppeling (Berger+Schröter 20121 snelsluiting bijvoorbeeld, los te krijgen). Een extra borging zou ook mogelijk zijn aangezien op de trekhaak van mijn Ducato een plaat zit met extra gaten (normaal om de kogel lager of hoger in positie te zetten). Die extra borging zou dan kunnen bestaan uit twee bouten door deze gaten die met een soort vleugelborgmoeren vastgezet worden. Solide borging zo, maar toch vlot demonteerbaar. Goed idee ?

Zomaar een idee. Alleen, de uitwerking, mja dat is niet iets waar ik zelf mee aan de slag kan.
Laatst gewijzigd door ahd-surfer op zo 18 apr 2021, 10:03, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie