Wim zijn camperproject

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

Beste lezers,

Ik ben enkele maanden geleden lid geworden van dit forum omdat ik plannen heb om een klein busje om te bouwen tot een minicamper. Inmiddels zijn de plannen een stuk verder. Ik heb de volgende auto, een Citroen Jumpy, uit Duitsland geimporteerd: https://picasaweb.google.com/eipmiw/Jum ... directlink
Het is een fijne auto, twee liter benzine auto met automaat. 10 jaar oud met 114000 km op de teller. Wat erg fijn is, is dat de auto al een standkachel heeft. Voor een camper is dat natuurlijk een plezierige accessoire.
Morgen gaat de auto naar de firma Atrion in Steggerda waar er een hefdak wordt ingebouwd en draaischijven onder de voorstoelen. Daarna zal het project even stilvallen omdat er eerst weer gespaard moet worden 8-)
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door waarnaartoe »

Dag Wim,
Dat ziet er een mooi busje uit

Goed dat je je uitgaven koppelt aan je spaarpot.

Ondertussen kan je al lekker genieten met een losse matras en een geïmproviseerd keukentje

succes
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 706
Lid geworden op: vr 19 apr 2013, 20:37
Locatie: In de camper

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door vandijkf »

Succes met jou project en zo doen wij het ook hoor.
Uitgeven, sparen en dan weer verder.
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
Toedeledoki

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door Toedeledoki »

Leuk project!

Verwacht niet teveel van de standkachel. Ik heb er ook eentje in mijn Ducato. Voor permanente verwarming in de koude periode is dit niet geschikt. De (huishoud)accu gaat erg snel leeg. Betere oplossing is een luchtverwarmer op diesel/benzine, of een gaskacheltje. De standkachel moet je echt zien als bijverwarming. Uurtje stoken gaat prima. 2 of 3 misschien ook nog, maar dan is het gebeurd.

Als je een hefdak en draaiplateaus onder de stoelen hebt, zou ik hem wel gelijk als camper laten keuren. Keukenblokje en bed/bank is snel gefixed toch? Scheelt een hoop belasting!

Bij Atrion ben je trouwens aan het juiste adres. Ontzettend vakkundig en klantvriendelijk bedrijf is dat.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door durisotti »

Mooie bus, kom je niet vaak tegen met een automaat !!

Komt er een Atrion pop up dak in ?

Met draaischijven komen de stoelen (nog) hoger te zitten dan ze al zijn, dit kan lastig zijn.
Er zijn voor de Peugeot 806 ook originele draaistoelen geleverd, deze hebben het hoogte probleem niet.
De Peugeot sloperij in Nagele had deze stoelen wel eens op voorraad.

Ga je ook nog een gasinstallatie monteren ?
Als de camper voldoet aan de belastingdienst eisen dan betaal je het kwart tarief en dan betaal je met gas maar een schijntje.
Je zou ook nog voor een ouderwetse, goedkope installatie kunnen kiezen, dus geen G3, omdat je in het kwart tarief zit is het belastingverschil tussen een ouderwetse installatie en een G3 maar 100 euro per jaar.
Deze bussen met een benzinemotor en een automaat zijn namelijk niet erg zuinig, tussen de 1 op 8 en 1 op 10.

Er is een Duits forum waar veel informatie op staat.

http://www.naan.de/an/expert-jumpy-scudo-forum
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

paul snip schreef:
Verwacht niet teveel van de standkachel. Ik heb er ook eentje in mijn Ducato. Voor permanente verwarming in de koude periode is dit niet geschikt. De (huishoud)accu gaat erg snel leeg. Betere oplossing is een luchtverwarmer op diesel/benzine, of een gaskacheltje. De standkachel moet je echt zien als bijverwarming. Uurtje stoken gaat prima. 2 of 3 misschien ook nog, maar dan is het gebeurd.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt de standkachel die ik heb op benzine. Schijnt maar een half liter bezine per uur te kosten en aangezien er een 80-litertank onder zit kan ik even vooruit.

Als je een hefdak en draaiplateaus onder de stoelen hebt, zou ik hem wel gelijk als camper laten keuren. Keukenblokje en bed/bank is snel gefixed toch? Scheelt een hoop belasting!

Ik wil het wel grondig aanpakken. Heb een keuken in gedachte die met een mechanisme zoals bij het hefdak omhoog kan worden getild. Dan kan er op stahoogte worden gekookt. Ook wil ik het zo maken dat de keuken een kwartslag gedraaid kan worden zodat ik de keuken ook buiten kan gebruiken. Dan maar een jaartje later belastingvoordeel.

Bij Atrion ben je trouwens aan het juiste adres. Ontzettend vakkundig en klantvriendelijk bedrijf is dat.

Kijk, dat is goed nieuws. Ik kreeg er ook een hele goede indruk van
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

durisotti schreef:Mooie bus, kom je niet vaak tegen met een automaat !!

De auto komt oorspronkelijk uit Denemarken. Daar zie je ze vrij veel

Komt er een Atrion pop up dak in ?

Ja, een Atrion-hefdak dat recht omhoog gaat. Het gat is 92 cm breed. Een REIMO-hefdak heeft een gat van 89 cm breed en dat is weer net te tweinig voor erkenning als camper.

Met draaischijven komen de stoelen (nog) hoger te zitten dan ze al zijn, dit kan lastig zijn.
Er zijn voor de Peugeot 806 ook originele draaistoelen geleverd, deze hebben het hoogte probleem niet.
De Peugeot sloperij in Nagele had deze stoelen wel eens op voorraad.

Via een tip van iemand hier op het forum ben ik wezen kijken bij een sloper in Rotterdam (Populier) waar 2 draaistoelen uit een Peugeot 806 beschikbaar waren. Ik moest ze er wel zelf uithalen. Heb het geprobeerd maar die stoelen zaten met Torch-schroeven vast met amper ruimte om ze los te schroeven. Ik ben zelf vrij lang (1.86) en de stoelen kunnen ook nog in hoogte worden versteld, dus daar maak ik me niet zo druk om.

Ga je ook nog een gasinstallatie monteren ?
Als de camper voldoet aan de belastingdienst eisen dan betaal je het kwart tarief en dan betaal je met gas maar een schijntje.
Je zou ook nog voor een ouderwetse, goedkope installatie kunnen kiezen, dus geen G3, omdat je in het kwart tarief zit is het belastingverschil tussen een ouderwetse installatie en een G3 maar 100 euro per jaar.
Deze bussen met een benzinemotor en een automaat zijn namelijk niet erg zuinig, tussen de 1 op 8 en 1 op 10.

Voor mijn dagelijkse kilometers gebruik ik trein of een 28 jaar oude volvo. Bovendien neemt een gastank wel veel ruimte in die ik hard nodig heb voor andere zaken

Er is een Duits forum waar veel informatie op staat.

http://www.naan.de/an/expert-jumpy-scudo-forum
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door durisotti »

De benzinevoorraad is niet het probleem, de kachel gebruikt nogal wat stroom en dat is de begrenzing van de capaciteit.

Ik zou er een tijdelijk keukentje in plaatsen en dan laten keuren, scheelt een berg belasting, definitieve keuken kan later.

Staand koken zou ik even uitproberen als het hef dak er op zit, zo veel ruimte geeft een pop up dak nu ook weer niet.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door durisotti »

Het verwijderen van de stoelen is inderdaad een gepruts, je kunt er moeilijk bij en de schroeven gaan door de bodem naar buiten en zitten daar in weer en wind, ze kunnen dus flink vastzitten.
Toedeledoki

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door Toedeledoki »

Voor de belastingdienst moet er een vast keukentje van 60 cm hoog aanwezig zijn!

Bij standkachel gebruik is inderdaad de accu de bottleneck. De ventilator in je dashboard trekt iets van 5-10 Ampere. Daardoor is de accu snel onder de 11,9 Volt. De standkachel wil dan niet meer opstarten (is een soort beveiliging).
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door durisotti »

Keukentje moet inderdaad 60 cm hoog zijn, maar mag wel kunnen schuiven of draaien.
Met vast wordt bedoeld dat het keukentje niet zonder gereedschap is te verwijderen uit de camper.

Probleem met zitten kan ook zijn dat je te hoog komt te zitten, dan heb je weinig uitzicht naar voren, de voorruit loopt namelijk niet tot boven in de bus door.
Dit komt doordat de auto een verhoogde uitvoering van een Peugeot 806 is, het voorruit is het zelfde.
De draaischijven verhogen de zitpositie met 3cm en dat is best veel.
Ik heb ongeveer dezelfde lengte en met de stoel in de laagste stand kan ik net goed zitten.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

durisotti schreef:De benzinevoorraad is niet het probleem, de kachel gebruikt nogal wat stroom en dat is de begrenzing van de capaciteit.

Ik zou er een tijdelijk keukentje in plaatsen en dan laten keuren, scheelt een berg belasting, definitieve keuken kan later.

Staand koken zou ik even uitproberen als het hef dak er op zit, zo veel ruimte geeft een pop up dak nu ook weer niet.
Dus stel dat ik eerst een vaste keuken plaats, vervolgens keuring laat doen, erkenning krijg als camper en daarna een keuken plaats zoals ik hem zou willen hebben, dan zou het moeten lukken? Is inderdaad wel overwegen waard!
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

durisotti schreef:Keukentje moet inderdaad 60 cm hoog zijn, maar mag wel kunnen schuiven of draaien.
Met vast wordt bedoeld dat het keukentje niet zonder gereedschap is te verwijderen uit de camper.

Probleem met zitten kan ook zijn dat je te hoog komt te zitten, dan heb je weinig uitzicht naar voren, de voorruit loopt namelijk niet tot boven in de bus door.
Dit komt doordat de auto een verhoogde uitvoering van een Peugeot 806 is, het voorruit is het zelfde.
De draaischijven verhogen de zitpositie met 3cm en dat is best veel.
Ik heb ongeveer dezelfde lengte en met de stoel in de laagste stand kan ik net goed zitten.
Goed dat je het zegt. Ik zal het morgen bespreken. Kan altijd nog een vakantie naar Frankrijk plannen. Daar zullen ze vast een groter aanbod van draaibare voorstoelen hebben.
Toedeledoki

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door Toedeledoki »

Nee, je moet absoluut niet rond gaan rijden met een camper die niet aan de eisen van de belastingdienst voldoet. Als je aangehouden wordt door de douane/belastingdienst dan ben je het haasje. Je krijgt dan een dikke naheffing + boete.
Plaats reactie