Wim zijn camperproject

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

De nieuwe vloer sluit strak aan op de verwarmingsinlaat tussen de voorstoelen. Daar is verder geen winst meer te boeken, volgens mij.
Met een beetje goede wil kan ik straks tussen keuken en linker voorstoel nog een koelbox plaatsen.
Ik heb trouwens geinformeerd naar revisie van de automatische versnellingsbak. Omdat die er helemaal uit zal moeten wordt dat een duur grapje: plm 2000 Euro. Dat komt dus onderaan het prioriteitenlijstje, want tot op heden schakelt hij voortreffelijk.
Wel ben ik nog op zoek naar een goed adres om matrassen op maat te laten maken. Relatief dunne matrassen die toch veel steun en comfort bieden (en in dit geval speelt geld geen rol). Iemand een idee?
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door durisotti »

Ik bedoel het stuk blik op de bodem onder het zijruit, bestuurderszijde, hier kun je een behoorlijke ruimtewinst boeken voor watertanks en dergelijke. levert een extra vloeroppervlakte op van ongeveer 15 bij 90 cm.
Is het rode stuk blik met profilering dat op eek kokerbalk lijkt.
Automaat revisie is pas nodig als er problemen zijn met de bak, ik bedoel meer preventief onderhoud, olie en filters van de bak laten vervangen.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

Dat zijpaneel is er inderdaad uit. Was ook nodig, omdat de schuiflade waar de kookplaat in komt vrij diep is. Ik zal kijken of de watertanks daar nog onder passen, qua hoogte. Dan zou de ruimte mooi opgevuld zijn. Regulier onderhoud aan de automaat is vanzelfsprekend. Ik bezuinig op veel maar nooit op auto-onderhoud.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door durisotti »

OK dan is een foto niet meer actueel !!
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

De camper is klaar! Zie bijgaande foto's: https://goo.gl/photos/g3er2d9bvLwG9ndo9
Op de foto's is o.a. te zien dat het tafeltje heel makkelijk alle richtingen uit kan draaien, desgewenst verticaal gezet kan worden, verdubbeld kan worden en ook heel eenvoudig verwijderd kan worden. Het tafelblad zelf maakt deel uit van de bedbodem.
Het keukentje kan, bij gebruik, zo'n 25 cm verhoogd worden wat het koken een stuk eenvoudiger maakt.
Op de laatste foto zijn 3 scharnierende plankjes te zien die met zijn drieen de bedbodem dragen. Aan de voorkant worden ze tegengehouden door een dwarslat met inkepingen. De middelste drager heeft aan de achterkant bovendien een magneetje zodat deze precies onder het scharnierende deel van het tafeltje, als onderdeel van de bedbodem, komt. Op het raam linksachter is aan weerszijden folie aangebracht zodat de binnenkant van de kastjes nu onzichtbaar is.
Volgende week ga ik naar een matrassenfabriek in Helmond om koudschuim-matrassen op maat te laten maken. Eind februari gaan we dan nog extra toeters en bellen aanbrengen zoals stopcontacten, 220/12-transformator, koolmonoxide/rook/gasmelders etc.

Daarna is de auto klaar voor herkeuring.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door waarnaartoe »

Je hebt het concept goed bekeken... mooie camper!
Bedankt om je project hier te delen.

succes met de herkeuring en hopelijk veel genot ermee!
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

Mijn minicamper is bijna klaar! Zie bijgaande foto's.
https://goo.gl/photos/cZJjzGaftmvYHL1B6
De rugleuning had eigenlijk nog op de steunen aan voorkant gemoeten om de bedbodem compleet te maken. Het is dus niet zo knullig als het er nu uitziet.

De koudschuimmatrassen passen goed en passen ook goed bij de auto.
Volgende week dinsdag voor de laatste keer naar mijn inbouwer. Wat moet er nog gedaan worden?
- nog twee stopcontacten aan leggen;
- transformator aanleggen en kraan daar op aansluiten
- Waterslangen naar jerrycans afmaken
- led-lamp in plafond boven achterbank
- led-lamp met knijper boven voorstoelen
- achteruitrij-camera installeren
- gps-ontvanger installeren
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

Vandaag naar de RDW geweest voor camperkeuring. De auto is zonder enig probleem als camper erkend!
De auto heeft ook op de weegbrug gestaan. Gewicht was 1646 kg. Viel mij alleszins mee. Had verwacht dat het multiplex van de ingebouwde meubels veel zwaarder zou zijn.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door Richie »

Ziet er erg netjes uit! ook dat Amstel-rode past goed bij de auto :cheers: :D
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

Ik zie dat ik al lange tijd niets meer gepost heb.
Update: in 2017 is de minicamper helemaal klaar gemaakt om aan NKC-verzekeringseisen te voldoen. Daarvoor moesten nog diverse electriciteitsleidingen geaard worden en moest er nog een gasdoos worden aangelegd. In 2017 zijn we er mee naar Normandie geweest maar dat was geen succes. Een minicamper is toch minimaal kamperen en dat ligt ons (nou ja, mijn vrouw) wat minder. Gevolg was dat we veel te veel hadden meegesleept waardoor het een soort malle pietje-vertoning werd. Rotzooi van links naar rechts verplaatsen en daarna weer van rechts naar links.
Inmiddels verhuur ik de camper en blijkt deze vooral in trek te zijn bij mensen die naar festivals gaan en een beetje comfortabel willen slapen. Tot nu toe louter enthousiaste reacties dus het hele project is toch niet zinloos geweest.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door pwhooftman »

eipmiw schreef:
di 03 jul 2018, 0:40
Ik zie dat ik al lange tijd niets meer gepost heb.
Update: in 2017 is de minicamper helemaal klaar gemaakt om aan NKC-verzekeringseisen te voldoen. Daarvoor moesten nog diverse electriciteitsleidingen geaard worden en moest er nog een gasdoos worden aangelegd. In 2017 zijn we er mee naar Normandie geweest maar dat was geen succes. Een minicamper is toch minimaal kamperen en dat ligt ons (nou ja, mijn vrouw) wat minder. Gevolg was dat we veel te veel hadden meegesleept waardoor het een soort malle pietje-vertoning werd. Rotzooi van links naar rechts verplaatsen en daarna weer van rechts naar links.
Inmiddels verhuur ik de camper en blijkt deze vooral in trek te zijn bij mensen die naar festivals gaan en een beetje comfortabel willen slapen. Tot nu toe louter enthousiaste reacties dus het hele project is toch niet zinloos geweest.
Hoi Wim, wat zijn die specifieke NKC verzekeringseisen en hoe toon je aan dat je er aan voldaan hebt?
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

In mijn geval betrof dat met name gas en elektriciteit. Een deel van de bedrading bleek niet geaard te zijn en de butagasfles stond los achterin. De bedrading is vervolgens aangepast en ik heb een gasdoos laten maken die afsluitbaar is met een open verbinding naar de onderkant van de auto zodat bij een eventuele lekkage het butagas, dat zwaarder is dan lucht, afgevoerd wordt buiten de auto. Ook bleken de gaspitten van mijn kookplaat niet goed te werken (geen goeie vlam) waardoor ik genoodzaakt was een nieuwe kookplaat aan te schaffen. Het camperbedrijf die de reparaties heeft uitgevoerd heeft dat netjes afgehandeld. Er hoefde geen nieuwe veiligheidskeuring te worden uitgevoerd. De bon met reparaties was voldoende voor de NKC.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door eipmiw »

Een update (na 3 jaar....) De camper rijdt nog steeds maar we gebruiken hem niet zelf omdat hij te klein is. In plaats daarvan verhuur ik de minicamper via Goboony en Camptoo en dat loopt als een tierelier. Verder wordt hij misbruikt om grote spullen te vervoeren (vorige week nog een tafel van 2.25 bij 1.00 meter). En ik gebruik hem in de winter omdat mijn tweede auto (een Volvo 340) dan de weg niet op mag.
Mijn droom van een eigen minicampertje is dus maar half uitgekomen maar ik heb van de nood een hele mooie deugd gemaakt. Gelukkig zijn de huurders wel heel erg tevreden.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wim zijn camperproject



Bericht door PaulBng »

En ga je dan voor jezelf iets groters?


Paul
Plaats reactie