Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Ik bouwde vijfde buscamper : Ducato L3H2



Bericht door Mitsu »

Erg mooi gemaakt, ruimtelijk ook! Je zou zeggen dat het een grote Amerikaanse RV is.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
kurt VH
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 14:55

Re: Ik bouwde vijfde buscamper : Ducato L3H2



Bericht door kurt VH »

Mag ik vragen met welke ombouwer je werkte voor je gordelbok? Ik wil iets gelijkaardigs doen.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Ik bouwde vijfde buscamper : Ducato L3H2



Bericht door Vertrokken2 »

Mooie cleane camper
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door Spades »

Mooi ding! Wat weegt hij na inbouw?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door PaulBng »

Ik denk niet dat hij na vijf jaar het weegbriefje nog heeft...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ik bouwde vijfde buscamper : Ducato L3H2



Bericht door gjvonk »

PaulBng schreef:
Berg-Keuntje schreef:Pele bedankt voor je informatie. Wij denken er ook al 2 jaar over na een bus zelf te laten inrichten. Al tientallen CAD tekeningen gemaakt. Ons stoort de schuifdeur van een buscamper bij zelfbouw. Wij zouden liever een draaideur hebben (bv. zoals bij Wingamm Italie.).
Er is een bedrijf in Duitsland dat een draaideur in een schuifdeur kan maken.
Mijn bus viel net buiten het aanbod.
Zal wel prijzig zijn.
Ik heb er al eens aan zitten denken om een extra deur van de sloop te halen en er zelf te proberen een in te bouwen...
Je moet het toch op zijn minst geprobeerd hebben... :-B

Probleem is dat ik nog geen sloop van busjes heb gevonden.
En twee achterdeuren van een Ducato pick-up met dubbele cabine / crewcab? Is bij veel gemeenten in plantsoenen diensten in gebruik.

Je maakt dan a-symmetrische barn-doors: van het linker donor portier maak je een achterwaarts openende 'suïcide door' zoals bij de BMW i3, het rechter donor portier gebruik je als hoofd deur die naar voren opent. Je hoeft dan alleen de bovenkant te verlengen met restanten van je schuifdeur. Het profiel van de deuren klopt n.l. met je bus zijkant en je hebt meteen scharnieren. De vergrendeling van het geheel kun je van de achterportieren of van een BMW i3 afkijken.

Nog een suggestie: een configuratie zoals een Ford B-max en Opel... een combinatie van draaideur voor, schuivend deel achter?

Je had op Discovery een aantal jaar geleden een programma met een Barney en Leepu: met slijptol en las apparaat maakten ze van oude auto's en plaatwekdelen van sloopauto's geheel nieuw vormgegeven auto's. Ik geloof dat het 'scrapyard designs' heette.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk




Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door PaulBng »

Passen de achterdeuren van een Ducato echt in het gat van de schuifdeur?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door gjvonk »

Nee, niet de achterdeuren van een gewone bus; er bestaan pick-up varianten met een dubbele cabine. Die dubbelcabine achterdeuren hebben in ieder geval hetzelfde profiel als je schuifdeur. Je zou dan een linker en rechterdeur moeten moeten ombouwen: hoger maken met het bovenstuk van je schuifdeur die je toch overhoudt en het linker portier wat in het achterste deel van de sponning komt, in de breedte inkorten. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door PaulBng »

Ah.
Daar moet je plaatwerker voor zijn.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door DucatoDolf »

Welnee, om zelf een camper te bouwen hoef je toch ook geen camperbouwer te zijn? :-B

Maar ik heb ook met dit idee gespeeld, nog steeds vind ik 2 deurtjes gewoon leuk en gezellig er uit zien. Zoals bij die T2tjes. Ook heb ik wel eens een slide- out gemaakt van de schuifdeur gezien. Leuke ideeën, ik zie graag dat iemand dit gaat doen 8-) Zelf zie ik dit soort uitdagingen nog niet zitten, maar als iemand het aandurft, zeg ik doen.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door WoutvanAken »

Ik zou het nog wel zien zitten om een deur in een schuifdeur te maken, heb daar ook wel eens over nagedacht maar na al enkele jaren met mijn buscamper op pad geweest te zijn zie ik alleen maar voordelen in de schuifdeur; Wanneer hij dicht is een groot zijraam zodat je toch nog goed naar buiten kan kijken. Ook tijdens het rijden is dit grote raam prettig/veilig) en daarnaast hebben wij de deur bijna altijd open staan, licht, lucht en ruimte en een ruime opening om naar binnen te gaan. Soms sta ik ook wel eens buiten aan de "bar" :-) wanneer mijn vrouw binnen is.
Het alom genoemde probleem van de herrie bij het sluiten vind ik wel meevallen. Wanneer de deur goed in orde is hoeft hij weinig meer geluid te maken dan bij het sluiten van een gewone deur.
Wout van Aken SunnyVan
schuifdeur open.jpg
schuifdeur open.jpg (202.77 KiB) 1137 keer bekeken
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door richardvermaas »

De alu profiel is deze van reimo als ik vragen mag
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door gjvonk »

DucatoDolf schreef:Welnee, om zelf een camper te bouwen hoef je toch ook geen camperbouwer te zijn? :-B

Maar ik heb ook met dit idee gespeeld, nog steeds vind ik 2 deurtjes gewoon leuk en gezellig er uit zien. Zoals bij die T2tjes. Ook heb ik wel eens een slide- out gemaakt van de schuifdeur gezien. Leuke ideeën, ik zie graag dat iemand dit gaat doen 8-) Zelf zie ik dit soort uitdagingen nog niet zitten, maar als iemand het aandurft, zeg ik doen.
Volgens mij zijn de Engelsen erg creatief met dit soort oplossingen; zag een tijdje terug ook een buscamper (Boxer >2014 L4H2) met een GB kenteken waarbij de 2 achterdeuren vervangen waren door een vast paneel met 1 raam en 2 kleine deuren onderin.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ik bouwde vijfde buscamper: Fiat Ducato L3H2



Bericht door DucatoDolf »

Leuk, dat wil ik ook nog wel proberen. Vind het jammer dat de Ducato nooit met klep geleverd is. Bij een klein buitje sta je onder een klep toch mooi droog. Alleen de Ford Transit wordt geleverd met klep.

Ik denk dat, om bet eenvoudig te houden, ik een los paneel achter de deuren wil maken wat als plafond/afdak kan dienen. Ook bij de schuifdeur, 1tje die gewoon vanzelf inklapt bij sluiten deur.
Plaats reactie