Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer + condens achter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer + condens achter



Bericht door ronron »

Goeieavond iedereen!

Weet iemand hoe je een nieuwe Dometic koelkast vastzet? edit: =hieronder over het aansluiten van de rookgasafvoer + hieronder over condens in je kast achter de koelkast.

Ik dacht dat doe ik vanavond even, maar er zitten helemaal geen beugeltjes o.i.d. bij.

Dank voor je tip!
Laatst gewijzigd door ronron op wo 07 aug 2013, 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Dometic koelkast vastzetten



Bericht door Toon »

In de binnen wand aan beide zijde zitten dopjes
Die moeten eruit
Daar kan dan een schroef in en dan het dopje er weer in
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Dometic koelkast vastzetten



Bericht door myway »

Als die dopjes er niet inzitten en dat is afhankelijk van het type kun je ook indien de kast in een nis staat door het hout van die nis een schroef door de buitenzijde van de kast schroeven.
let dan wel op dat de schroef niet te lang is want dan komt hij door de binnenwand heen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Dometic koelkast vastzetten



Bericht door Toon »

Lijkt mij vreemd
Maar alles is mogelijk natuurlijk
Zeg nooit nooit
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Dometic koelkast vastzetten



Bericht door ronron »

Ik heb het gevonden!

Er zitten 4 gaten in beide zijkanten. Dopjes zaten er niet op, maar in het bijgevoegde plasticzakje zaten ze onder het ijsblokjesbakje verstopt. De gaten gaan niet door de buitenwand, maar dat is een kwestie van met een priem doorprikken.

Dat gaat helemaal goed komen!

Nog een vraagje: op de gasafvoer zit een zwart pijpje geschroefd, daarop past een zwart pijpje met een bochtje in 30 graden. Daar weer op past het aluminium pijpje met het deel wat door de wand komt.
Nu de vraag: dat eerste rechte zwarte stukje pijp, kan die er ook af dat je alleen het tweede stukje erop schroef met het bochtje? Beide zwarte pijpjes hebben immers dezelfde inkeping en op dezelfde plek een gaatje voor een schroefje. het lijkt mij dat dit er gewoon af kan, maar ik vraag het voor de zekerheid omdat hij er fabrieksaf opgeschroefd zit.

Dank en fijn weekend!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dometic koelkast vastzetten



Bericht door Hoofdnoorman »

Het schoorsteentje moet zodanig worden aangesloten dat hij naar buiten de camper wijst.

Ik ben wel eens een verlengde schoorsteen tegengekomen. Maar misschien even een foto?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Dometic koelkast vastzetten



Bericht door ronron »

hihi, ik was inderdaad van plan om hem naar buten te doen :D

Het lijkt me dat het korte zwarte pijpje puur een verlenging is. afvoer is afvoer toch?

Bij deze een foto.Afbeelding

Ik sluit hem aan op de LS100 ventilatierooster.
Gebruikersavatar
sampdoria
Berichten: 1707
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 16:51
Locatie: Almere

Re: Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer vraagje



Bericht door sampdoria »

Volgens mij is het korte stukje alleen verlenging. Ik heb hem wel nodig, anders kom ik lengte tekort.
De aansluiting van het aluminium pijpje op het gezwarte pijpje heb ik iets aangeknepen, zodat het stroef erin schuift.
Net gisteren een nieuwe koelkast gemonteerd .
- lieber mit den Reisemobil in einer Schlange als eine Schlange im Reisemobil -
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer vraagje



Bericht door Hoofdnoorman »

Soms ontkom je er niet aan om dat stukje te gebruiken. Maar als alles normaal past zonder dit extra verlengstukje gaat dat prima.
Het buitenrooster staat goed op de foto. (waterafvoer)

Verder dus gewoon netjes monteren. Het zou kunnen zijn dat je het grijze laatste schoorsteen gedeelte iets in zou moeten korten. Maar, zo te zien is dit allemaal nieuw spul dus het staat toch allemaal reeds in de installatiehandleiding?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer vraagje



Bericht door ronron »

het aansluiten was de vraag niet en is inmiddels prima verlopen.
aangesloten zonder het korte zwarte (verleng) stukje
aluminiumbuisje ingekort
roosters ls100 en ls200 geplaatst
het zit allemaal perfect! Nu alleen nog testen op gas. Mochten er problemen zijn dan lees je het hier. Dank voor jullie bijdragen!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer vraagje



Bericht door Hoofdnoorman »

Prima gedaan :thumbup:

Tsja, nog niet zo lang geleden heeft een medecamperaar/forumlid ook een nieuwe koeler gemonteerd. Het schoorsteenpijpje stak te ver naar buiten en dus heeft hij de gehele koeler maar 4 cm meer in de woonruimte gezet :lol:
Hij had al zoveel problemen daarmee want ook de schoorsteen van de oude koeler zat aan de andere kant.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer + condens ac



Bericht door ronron »

Om maar even op dit onderwerp door te gaan:

De rookgasafvoer werkt volgens mij nu perfect. Ik heb het een paar uur getest. Wel vond ik het stinken in de camper, maar dat is denk ik nieuwigheid. het heet worden van de verflaag ofzo.
Wat ik ook zag toen ik mijn onderste ventlatieluik eraf haalde, dat er een plasje lag van ca 5cm rond op de plank waar de koelkast opstaat. Ik voelde dat er aan de koude leidingen water druppels hingen. Dit lijkt mij condens, wat kan het anders zijn? het lijkt mij niet bevorderlijk dat dit in je kast komt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wat je hier het beste tegen kunt doen?

Mijn dank is groot! :cheers:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer + condens ac



Bericht door Hoofdnoorman »

Vlak naast de brander, shit ik heb er geen foto van :shock: , zit een plastic bakje op de teruggaande leiding. Vanaf de binnenzijde van de koeler loopt een plastic slangetje en die moet je in het bekertje hangen.
Zit het bekertje er niet bij, dan kan je het slangetje ook verlengen en onder de camper uit laten komen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Dometic koelkast vastzetten + rookgasafvoer + condens ac



Bericht door ronron »

Hallo Rudy dank voor je reply. Dit slangetje zit volgens mij goed. Ik denk dat het puur condens is dat van de koude leidingen afdrupt. Voor nood zet ik er eerst een verfrol bakje onder :)

Heeft niemand anders dit? Of is het enkel omdat de koelkast voor het eerst echt aanstond?
Plaats reactie