Opel Movano met Durisotti opbouw - update 3 maart 2014

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
CeesK
Berichten: 11
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 0:59
Locatie: Emmeloord

Opel Movano met Durisotti opbouw - update 3 maart 2014



Bericht door CeesK »

Graag wil ik mijn aankomend zelfbouwproject met jullie delen: het ombouwen van een Opel Movano met Durisotti opbouw tot een camper.

In 2006 heb ik al eens een soortgelijk project gedaan, toen was de auto een Citroën C25 uit 1996. De Durisotti opbouw van die auto was iets korter dan van de Movano (4.30 meter vanaf de cabine tegen 4.60 meter nu in de Opel). We gebruiken de camper voor 2 doeleinden: mijn zoon en ik gaan ermee naar races (hij raced op Europees niveau met modelauto's) en voor de 'normale' vakanties.
De carrosserie van de Citroën is aan heel veel werk toe, daarnaast wilde ik graag naar een wat jongere auto en een andere indeling in het campergedeelte en na 7 jaar vele trouwe kilometers had ik daarom besloten om zo aan het eind van september, begin oktober om te gaan kijken naar een jongere Durisotti.

Echter als je dat eenmaal besloten hebt begin je nu al eens voorzichtig om je heen te kijken, en zo liep ik vorige maand tegen de Opel Movano op. Bouwjaar 2010, net over de 100.000 km, uitgevoerd met een 120 pk common rail diesel en voorzien van 6-bak, cruisecontrol en airco. Niet echt goedkoop, maar de prijs is gerechtvaardigd gezien de auto.

Afbeelding

De aankoop van deze auto riep gelijk de volgende vraag op: Wat nu te doen met de Citroën?
Bouwjaar 1996, behoorlijk wat werk eraan, moet nog voor de APK, grijs kenteken, die gaat niet veel meer opbrengen. Tenminste, dat vind ik niet gerechtvaardigd. Ik heb in 2006 alles nieuw erin gebouwd, kooktoestel, koelkast, luifel, electrische opstap, watertanks, waterpomp, ramen, deur, dakluiken, en uiteraard een heel regiment klein materiaal. Alles is prima te gebruiken in de nieuwe, en als ik alles weer terug moet kopen als ik de Citroën zou verkopen, ben ik minimaal 5000 euro verder, een prijs die de Citroën mijns inziens niet meer gaat opbrengen.
Ik heb daarom besloten zoveel mogelijk uit te Citroën te hergebruiken, maar wil toch graag ook van deze auto een fotootje plaatsen.

Afbeelding

Omdat de Movano iets vroeger op mijn pad kwam dan gepland, zal er in de zomermaanden niet zo heel veel werk gedaan worden, vanwege mn drukke werkzaamheden gedurende deze maanden. Het bouwtempo zal dan ook wat lager zijn dan van de meesten hier op het forum: als ik hem volgend jaar april kan gaan gebruiken is dat voor ons prima op tijd.

Rest mij nog te melden dat de verhalen van jullie allemaal op dit forum al in 2006 een inspiratie voor mijn project toen zijn geweest en dat dat ook voor dit project zo is. Allen dank daarvoor!

Cees
Laatst gewijzigd door CeesK op ma 03 mar 2014, 0:17, 4 keer totaal gewijzigd.
doe het goed, of doe het niet
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door Navigator »

Cees, leuk project. Ik ga het volgen.

Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door Gele banaan »

Hallo Cees,
Mooie opbouw, lekker rechthoekig net als die van Peter en mij, voor wat voor werk heeft deze auto dienst gedaan.
Ik ga het volgen.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door durisotti »

Dat is het juiste merk !
Gebruikersavatar
h.a.molenaar
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 23:09
Locatie: oudkarspel
Contacteer:

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door h.a.molenaar »

mooi basis, voor ideeen zie mijn verbouwing op renault master
honda' s uit de tijd van dreams of power inplaats van power of dreams
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper

zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
Gebruikersavatar
CeesK
Berichten: 11
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 0:59
Locatie: Emmeloord

Re: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door CeesK »

Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties!
Inderdaad Banaan, mooi recht en haaks :-B . De auto is van een autodealer-groep geweest die hem gebruikt hebben voor het rondbrengen van onderdelen tussen de diverse vestigingen.

@Molenaar: uiteraard ook jouw project op de voet gevolgd, net als die van Peter en Banaan, de indeling zoals je hem gemaakt hebt heeft ook mijn voorkeur, ik wil alleen graag een stuk uit het dak van de cabine gaan zagen om zodoende de cabine beter bij de rest te betrekken, maar ga me eerst laten voorlichten daarover omdat ik geen flauw idee heb in hoeverre het dak betrokken is bij de stijfheid van de hele auto.

Inmiddels begonnen met meten, meten en meten, in gedachten issie redelijk klaar :lol:

Groet,
Cees
doe het goed, of doe het niet
Gebruikersavatar
h.a.molenaar
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 23:09
Locatie: oudkarspel
Contacteer:

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door h.a.molenaar »

een stuk uit het dak van de cabine heb ik ook nog over lopen denken, maar je moet dan een verstevigings
frame in het dak maken om de stijfheid te behouden.
de originele cabine met vast dak zit er nog gewoon onder.
de achterwand van de cabine ka je wel zo weghalen, want deze zit gewoon gebout en gepopnagelt
honda' s uit de tijd van dreams of power inplaats van power of dreams
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper

zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door durisotti »

Ik zou niet aan het dak van de cabine gaan zagen, dit is onderdeel van de kooi constructie van de auto.
Als je over de kop gaat dan heb je deze hard nodig.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door Navigator »

durisotti schreef:Ik zou niet aan het dak van de cabine gaan zagen, dit is onderdeel van de kooi constructie van de auto.
Als je over de kop gaat dan heb je deze hard nodig.
Bij die gele DHL-bakken is het dak er van Mercedes ook volledig uit. Wel zijn aan de zijkant verstevigingen aangebracht.

Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
CeesK
Berichten: 11
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 0:59
Locatie: Emmeloord

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door CeesK »

Gister bij een camperbouwer geweest en de situatie laten bekijken. Zij zeggen dat dit absoluut mogelijk is, mede door de constructie zoals die nu is.

Afbeelding

De achterwand verwijderd, houten plaatjes boven op cabinedak ook, en dat ziet er nu uit als bovenstaande foto.
De cabine is door durisotti al afgezaagd en daar is de bakopbouw tegenaan gezet. Er is een frame over het dak heen gemaakt (blauwe pijl), die blijft zitten.
Plan is nu om de balk met de gele pijl te verwijderen (er zit bovenin nog zo'n balk, met rode pijl, alleen niet helemaal te zien op de foto). Achter deze bovenste balk komt een extra versteviging.
Er komen zij-verstevigingen (de groene balkjes) en het groene gedeelte op het dak gaat er dan uit (uit vrije hand getekend, zagen zal iets netter gaan :lol: )
Omdat de 2 voorstoelen onderdeel uitmaken van de dinette, krijg je op deze manier een mooier geheel. Overigens worden heel veel campers op deze manier gebouwd:

Afbeelding
doe het goed, of doe het niet
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door Transitje »

Afbeelding[/quote]

Dat heb je snel gedaan, en keurig afgewerkt allemaal.
Complimenten. :P
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
CeesK
Berichten: 11
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 0:59
Locatie: Emmeloord

Opel Movano met Durisotti opbouw/update 11-11-2013



Bericht door CeesK »

Het heeft even geduurd, maar hier zijn we weer!
Zoals ik in juni al vertelde zijn de zomermaanden erg druk, en heb ik weinig tot niets kunnen doen aan de Movano.
Om toch niet teveel achterop te raken heb ik een aantal zaken laten uitvoeren door de camperbouwers uit Hoogeveen.

Allereerst hebben zij er een deur ingezet. Ik moest een weekje naar Zwitserland eind augustus en besloot dit met de Movano te doen: ik was gewoon benieuwd hoe de auto rijdt op lange afstanden, in de bergen, wat is het verbruik, enz. Daarnaast spaarde het mij weer een week hotel uit, heb er gewoon een matras ingelegd, dekbed en kussen mee en slapen maar :lol: Om toch niet telkens iemand te moeten bellen die voor mij de achterdeur 's avonds dicht deed en 's morgens weer moest opmaken heb ik daarom eerst de deur erin laten zetten.

De auto rijdt........fantastisch!!! De 120 PK's doen heel hard lachend hun werk, wat een vermogen! (ik weet het, hij is op een matras en dekbed na nog helemaal leeg, maar toch....) Moeiteloos loopt hij naar de 130 km per uur, en daar ik gewoon benieuwd was waar z'n top ligt ben ik in de buurt van de 160 km per uur maar opgehouden.....
Ik weet wel dat die snelheden helemaal niet van belang zijn, maar als je hem op een eerste lange rit uit probeert dan wil ik dit ook weten. Vervolgens heb ik hem voor de rest van de rit zo rond de 125 km per uur gehouden, wat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1:12. Nogmaals, geheel leeg, maar toch. Ik kan niet anders dan erg tevreden daar over zijn. Cruisecontrol, airco, alles werkte perfect en draagt echt bij tot een heel relaxte rit! Het omgevingsgeluid in de cabine is ongelooflijk laag (over relaxt rijden gesproken) en om fikse klimmen in de bergen lacht ie alleen maar. Kortom, wat mij betreft met vlag en wimpel geslaagd!!

Na dit uitstapje is de auto weer teruggegaan naar Hoogeveen, waar de achterdeuren vervangen zijn voor een sandwichpaneel en er aan beide kanten een garagedeur in is gebouwd.

Afbeelding

Een gedeelte van het dak van cabine is ook uitgezaagd, we hebben dit samen met hun goed onderzocht, veel campers bekeken waar dit ook gedaan was, en omdat er al een behoorlijke versteviging aanwezig was hebben we ervoor gekozen om binnen die versteviging te blijven.

Afbeelding

Inmiddels heb ik de ramen en ventilatieroosters uitgezaagd en gaan we beginnen met het isoleren met de vloer en wanden.

Afbeelding

Ik zeg: we zijn onderweg!!
doe het goed, of doe het niet
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door joske501 »

in 2006 alles nieuw erin gebouwd, kooktoestel, koelkast, luifel, electrische opstap, watertanks, waterpomp, ramen, deur, dakluiken, en uiteraard een heel regiment klein materiaal. Alles is prima te gebruiken in de nieuwe, en als ik alles weer terug moet kopen als ik de Citroën zou verkopen, ben ik minimaal 5000 euro verder, een prijs die de Citroën mijns inziens niet meer gaat opbrengen.
Beste,

Je moet ook rekening houden als je heel veel zaken recupereert dat deze inmiddels 7 jaar oud zijn en dat je daar ook weer sneller aan defecten en herstelling of vernieuwing toe bent. Ik zou dat niet doen, werk met nieuwe spullen in deze nieuwe auto en dat je mooie Citroën geen 5000 meer zal opbrengen, daar ben ik het niet mee eens.
Maar ieder zijn gedacht natuurlijk.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Nieuw project: Opel Movano met Durisotti opbouw



Bericht door Navigator »

Het begin is er. Gaat wat worden! :thumbup:
Forum verlaten.
Plaats reactie