Best Archi,archimedes schreef:Pele
toch een wat cijfertjes op een rij....
Extreme is niets anderd dan geexpandeerd Polyethyleen dat je ook vindt in de industrie als ARMAFLEX
warmtegeleidingscoeficient in W/mK
PU 0.025
PS 0.028
PE 0.033
Glaswol 0.035
Dus Extreme is nauwelijks beter dan glaswol
Maar erger het hout dat je gebruikt
gebruik Polyurethaan platen in een drukvaste varieteit
Als het om gebogen wanden gaat als van een bus gebruik glaswol
hoe minder naden hoe beter isolatiewaarden
maar anders om als je drie geexpandeerde polymeren bekijkt is het zowat lood om oud ijzer,
bepalend is vooral de prijs en het gebruiksgemak
Zo is geexpandeerd polyethyleen wat als Extreme wordt verkocht een mooi materiaal om bv de "brandwand" tussen motorruimte en cabine te overplakken
Grts
Archie
Enkele bedenkingen:
1.
X treme heeft dan toch de beste isolatiewaarde. Inderdaad nauwelijks beter dan glaswol, maar daarvan heb je een groot volume nodig = ruimte. In ieder geval ongeschikt als vloerisolatie, waarover deze topic gaat.
2
het gebruiksgemak is bij x treme zeer goed, behalve de verlijmbaarheid. (Vind ik niet nodig!)
3
Ik zelf gebruik geen houten regels, slechts een aantal steunblokjes, waarop de vloerplaat vastligt. Dus amper koude ('lauwe') bruggen door houten regels
4
Het gebruik van glaswol in een auto heeft op dit forium èn op andere fora al voor zoveel verhitte discussie opgeleverd, waarbij ik -uiteindelijk hobbyist en leek- het zekere voor het onzekere kies en dus géén glaswol gebruik. Fabriekscampers doen dat ook niet.
5
X treme kan wel hitte verdragen maar is wèl brandbaar. Daarom zal ik het niet gebruiken in het motorcompartiment.