Gat in cabine maken, mag dat?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door bambam1962 »

Beste mensen,

allereerst, een mooi 2012 :cheers:

helaas door ruimte gebrek onze trouwe Ducato 2.8 jtd hoog/kort gaan inruilen voor een Sprinter 311 CDI met bak er op met, weet niet of ik het zo moet noemen, alkoof erop! Oude bloemen wagen. 156 duizend op de teller, in prima staat, keurig onderhouden door dealer garage. Kortom naar mijn idee een prima wagen.

Omdat ik vier grote honden heb, vier grote kooien hier in bouwen, twee vaste bedden, boven op de kooien, een zithoek met tafel een kleine keuken, voldoende kast ruimte, standkachel voor de warmte, grote watertank, generator en veel extra accu's. Alles weet ik op te lossen, alles op papier geschetst en haalbaar, maar waar ik geen oplossing voor kan bedenken is, mag je ongestraft een stuk uit de achterwand van de cabine zagen, tussen de stoelen, om in de bak te komen. Dus achter de bestuurder en passagier stoelen een gat creëren waardoor ik zo naar achteren kan?

Sloop ik niet de structuur van de cabine? Ik hoop dat iemand een beetje hetzelfde heeft gedaan. Of weet of dit überhaupt mag/kan?

Dit is trouwens het voertuig!
http://www.trucks.nl/TruckPics/size2/1659317_2.jpg

Als je opmerkingen hebt over merk en type heel graag je reactie.
Ik ben ook benieuwd naar de automaat, daar heb ik geen ervaring mee, als iemand zijn ervaring hierover wilt delen, heel graag.

Alvast dan voor jullie reacties.

Groet
Dick
Gebruikersavatar
eppos357
Berichten: 335
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 17:53
Locatie: s-Hertogenbosch

Re: Gat in cabine maken? MAG DA?



Bericht door eppos357 »

voordat je gaat zagen/slijpen even een berekening maken of laten maken, fotoos maken van de verbouwingswerkzaamheden, en regelmatig contact met de RDW, dan moet het lukken. Beste is contact opnemen met de importeur van Fiat over het hoe en wat...deze hebben vaak de expertise in dit soort kwesties.

MVG Arno
Gille de la Tourette is geen plaats in Frankrijk.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door myway »

Contact opnemen met de importeur van Fiat voor het maken van een gat in een Mercedes???


Sent from my iPad using Tapatalk
loeki

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door loeki »

myway schreef:Contact opnemen met de importeur van Fiat voor het maken van een gat in een Mercedes???


Sent from my iPad using Tapatalk
Yep, en dan vragen aan Renault of zij weten hoe het komt dat hij afgekeurd wordt door de RDW :lol3:
Gebruikersavatar
eppos357
Berichten: 335
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 17:53
Locatie: s-Hertogenbosch

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door eppos357 »

natuurlijk bellen naar Fiat, want bij Mercedes hebben ze alleen verstand van taxies..., maar misschien toch handig om effe naar Mercedes te bellen :oops:
Gille de la Tourette is geen plaats in Frankrijk.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door myway »

Bij een cabine zoals op de foto te zien is, is het goed mogelijk om de achterplaat van de cabine te verwijderen.
dit zal geen gevolgen hebben voor de sterkte van de cabine.
Echter moet er dan een verbinding komen tussen cabine en laadbak, nou is het afhankelijk van de beweging tussen cabine en de laadbak ( torsie ) of dit een vaste verbinding kan worden of een flexibele.
Bij mij is het zelfde gebeurd, in mijn geval een vaste verbinding, maar in jou geval is het een verbinding tussen twee reeds bestaande delen.
Ik zou zeker contact opnemen met de rdw want regels veranderen nog wel eens, als het volgens hun mag vraag dan even of ze dit op schrift kunnen zetten want niets zo veranderlijk dan de rdw.
Zelfs per keurstation willen ze er nog wel eens anders over denken.


Sent from my iPad using Tapatalk
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door bambam1962 »

Heren hartelijk dank voor jullie reactie, en ja zal via de Renault dealer het een en ander vragen of zei dan via de Fiat dealer informatie over de Mercedes Sprinter los kunnen krijgen! :lol:

Myway, gelukkig zijn er nog scherpe mensen na een weekend als deze! :bow:

Groet

Dick
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door de Guust »

ik heb geen idee wat de RDW er allemaal van vind, maar de oderstaande camper is gebouwd op de sprinter 412 chassis, dit was een bakwagen, daar is een caravan opgebouwd, je kan het niet zien, ik weet dat ie aan het chassis roestvrijstalen steunen heeft gelast waar de caravan opzit.
heb foto's van hem gezien, en hij is volgens mij gewoonn te boek al Camper.

en die is van binnen exact als een normale camper met alkoof de hele achtewand eruit, ik zou deze zelfs zo kopen, angezien ie technisch PERFECT in elkaar zit.

Afbeelding
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door hathi »

bam bam achter langs de B stijl zagen zolang je enkele plaat zaagt is het prima als extra kun je ,n ronde-buis boven tussen de stijlen lassen succes en wat de automaat betreft als het ,n shift is kun je problemen krijgen[eerste serie indien niet reeds vernieuwd]
Hans
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door bambam1962 »

Heren,

wederom hartelijk dank voor jullie reactie. Hier heb ik wat aan.

Een vraagje aan hathi, hij is van 2001, weet u wat jaar het eerste type is?
Of hoe kom ik daar achter? Ben nog aan het oriënteren!

Het gat hoeft niet zo groot te zijn, ik schat voldoende om er redelijk door heen te kunnen, het is ook eigenlijk meer om de honden achter te horen en of in te grijpen zodra dat nodig is. Ik had al zo'n voor gevoel dat dit op deze wijze moest kunnen.

Ga even mijn hoofd breken hoe de twee met elkaar te verbinden, het moet een flexibele rand worden, los ik wel op, ideeën zijn natuurlijk van harte welkom.


groet

Dick
fredsanno
Berichten: 9601
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 13:17
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door fredsanno »

Idee? In de kassen bouw zijn harmonica rubbers te koop(ook kunststof )... En worden bevestig dmv profielen...
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door eef van baal »

misschien is een deel van de achterwand we geschroefd?
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door bambam1962 »

Fredsanno..... WAT EEN TOP IDEE :-) ik ga daar direct/zoeken naar kijken, heel hartelijk dank. Ik zat weer veel te ingewikkeld te denken, en zie hoe simpel de oplossing kan zijn! Geweldig slim.

En heer van Baal, nee de achterplaat is lekker gelast (puntlas!) maar ik hoef maar een klein deel te verwijderen, een stuk tussen de stoelen en hoog genoeg om er door heen te kruipen, heb niet veel ruimte over, omdat er links en rechts kooien komen voor mijn honden! Een doorloop van niet meer dan 50 cm breed!

Ik wordt steeds rijker qua informatie, ik dank jullie hiervoor, super leuk.

warme groet

Dick :D
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Gat in cabine maken, mag dat?



Bericht door myway »

Voor je de zaag er inzet zou ik even bij de rdw en de belasting dienst informeren of er geen gevolgen zijn met betrekking tot het kenteken en de belasting.
Of wil je er echt een camper van maken met een keuring naar personenauto/camper kenteken.


Sent from my iPad using Tapatalk
Plaats reactie